Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Architectuur/Het Groningse scholentype
Hans de Man
Het Groningse scholentype
De utopische scholenbouw van stadsarchitect Jaap Wilhelm
€ 29,90 Oorspronkelijke prijs was: € 29,90.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789057861321. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Servo Auteur: Hans de Man Auteur tussenvoegsel: de Paginas: 223 Categorieën: Architectuur, Kunst.
De jaren ’50 worden vaak geassocieerd met kleinburgerlijkheid en spruitjeslucht. Achterhaalde clichés, die zeker niet gelden voor de scholenbouw uit die tijd, want zelden kwamen zulke verrassende en verfrissende initiatieven van de grond als in de jaren ’50. De stad Groningen had hierin een voortrekkersrol met de ontwikkeling van een scholentype dat radicaal brak met de tot dan toe geldende conventies. Dit zogenaamde ‘Groningse scholentype’, dat werd ontwikkeld door stadsarchitect Jaap Wilhelm, was gebaseerd op de nieuwste pedagogische en hygiënische inzichten. Daarnaast ging het ook volledig uit van de schaal en belevingswereld van het kind.
Gerelateerde producten
kunst
Herbert M. Cole
Maternity
Voorstellingen van moeders en kinderen zijn niet weg te denken uit de beeldende kunsten van het Afrikaanse continent, van de prehistorische rotskunst in Egypte en de Sahara tot de hedendaagse kunst van Zuid-Afrika. Afbeeldingen van het moederschap - gemaakt in materialen gaande van steen, ivoor en metaal tot kralen, hout en zelfs schilderijen - worden door iedereen gebruikt, van hoog tot laag, en versieren zowat elk soort voorwerp dat in de regio wordt voortgebracht. Na een bespreking van het moederschap als een tegelijk biologisch en cultureel verschijnsel, wordt de enkele voor de hand liggende begrippen als vruchtbaarheid, voortplanting en opvoeding behandeld. Daarna wordt de rol van het moederschap in het denken, de rituelen en het wereldbeeld, met als centrale ideeën gemeenschap, transformatie en regeneratie onderzocht. Al sinds mensenheugenis, en nog tot de dag van vandaag, zijn de aan het moederschap gewijde kunstvormen instrumenten in een moederschapspolitiek die nu eens de leiders steunt en dan weer in verandering en zelfs protest uitmondt. Deze vormen zijn ook alomtegenwoordig op altaren en schrijnen, op het kruispunt van deze wereld en het bovennatuurlijke. Voorstellingen van het moederschap uit alle tijden brengen diepe en betekenisvolle maar soms verborgen boodschappen over. 'Maternity' legt een grote klemtoon op vroegere, traditionele kunstvormen die hoofdzakelijk werden voortgebracht door en voor mannen in patriarchale sociaalpolitieke stelsels. Deze vertrouwde figuren idealiseerden en verheerlijkten het moederschap om de status quo in stand te houden: moeders werden op een voetstuk geplaatst, zowel letterlijk als figuurlijk. In recentere voorbeelden, vele gemaakt door vrouwen die ook moeder zijn, wordt het moederschap dan weer veel realistischer en subjectiever benaderd, deze veranderende denkpatronen worden in het laatste hoofdstuk onder de loep genomen. Dergelijke werken tonen vrouwen en kinderen bedreigd door armoede, ziekte, oorlog, huiselijk geweld en paternalisme, en ze verwerken zowel de vormen als de betekenissen uit de vroegere idealiserende conventies in een groter realisme en een vaak bijtende maatschappelijke en politieke kritiek. Mercatorfondsgeb - 384 blz
kunst
Theo Loevendie
Memoires van een componist
Het leven van Theo Loevendie is een soort 'van krantenjongen tot miljonair'-verhaal, maar dan meer in artistiek en sociaal opzicht dan in letterlijke zin. Theo Loevendie werd in 1930 geboren en groeide op in armelijke omstandigheden in een Amsterdamse volksbuurt. In zijn kindertijd was muziek op straat zijn grote inspiratie, omdat hij thuis geen andere muziek kende dan wat volkse smartlappen. Als kleuter werd hij zelfs twee keer als vermist opgegeven omdat hij de uitdrukking 'met de muziek mee' letterlijk in de praktijk had gebracht toen er een optocht met muziek voorbijkwam. Zijn reddende engel was de onderwijzer op de lagere school, die hem in contact bracht met de muziek van Johann Sebastian Bach. Mede door de erbarmelijke omstandigheden in de Tweede Wereldoorlog duurde het tot 1947 voordat een geleende klarinet het startschot vormde voor een inhaalmanoeuvre die Loevendie via het conservatorium bracht tot het hoofdleraarschap compositie aan de conservatoria van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Als componist reist Loevendie al jarenlang de wereld af om uitvoeringen van zijn muziek toe te lichten en jonge componisten te onderrichten in masterclasses. Daarnaast blijft hij ook de jazzmuziek trouw die hij na de oorlog als tiener leerde kennen. Ook op latere leeftijd is Loevendie nog altijd creatief, zoals een unaniem enthousiast ontvangen concertuitvoering van zijn opera The Rise of Spinoza in 2014 in het Concertgebouw nog eens aantoonde. Prometheuspap - 284 blz
filosofie & religie
Regnerus Steensma
Protestantse kerken
In 'Protestantse kerken. Hun pracht en kracht' ontrafelt kerkenkenner dr. Regnerus Steensma de historische betekenis van protestantse kerken in Nederland. Anders dan veelal wordt gedacht, is hun inrichting vaak niet bepaald sober. In het schip vinden we in veel gevallen een preekstoel met uitbundig snijwerk, omgeven door een doophek en omringd door voorname banken en een monumentaal bankenplan voor de gewone kerkgangers. Het schip is vaak door een hek of een schotwerk van het koor afgescheiden. Het koor draagt in veel protestantse kerken door de aanwezigheid van graftombes en rouwborden het karakter van een mausoleum. 'Protestantse kerken. Hun pracht en kracht'; dat met meer dan driehonderd eigen opnames is geïllustreerd; neemt u in woord en beeld mee op een wandeling door het fascinerende interieur van onze oude protestantse kerken. Bij de verschillende onderdelen wordt niet alleen aandacht besteed aan hun historische betekenis; maar ook aan het aspect van monumentenzorg en modern kerkbeheer. Dr. Regnerus Steensma (1937-2012) was tot 2002 hoofddocent Architectuur en Iconografie van het Christendom aan de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van het daar gevestigde Instituut voor Liturgiewetenschap. Hij publiceerde vele boeken en artikelen over kerkbouw en kerkinrichting. Daarnaast was hij kerkfotograaf Bornmeergeb - 270 blz
kunst
Mondriaan en het kubisme
De grootsheid van Piet Mondriaan komt het beste tot uiting in het werk waarmee de kunstenaar, die zeventig jaar geleden overleed, zich ging meten met wat er internationaal gaande was.In 1912 vertrok Mondriaan (1872-1944) richting Parijs. Hij wilde zijn eigen werk vernieuwen, en het experiment van een volledig abstracte kunst aangaan, door zich te meten met het werk van vooral Pablo Picasso. Terug in Nederland toonde Mondriaan in 1914 in een Haagse galerie zestien werken die hij in Parijs maakte. 'Mondriaan en het kubisme - Parijs 1912-1914' laat zien hoe eigenzinnig dit nieuwste werk van Mondriaan was, en hoe divers de werken zijn die onder de noemer kubisme vallen. Want voor het eerst wordt de doorwerking van het kubisme in Nederland in kaart gebracht.Het rijk geïllustreerde boek vergelijkt Nederlandse kunstenaars als Sluijters, Toorop, Schelfhout, Gestel en Van Heemskerck, die voelden dat in het kubisme iets schuil ging, met de diverse aanvoerders van het Frans kubisme, kunstenaars als Picasso, Braque en Léger. THOTHPAP - 143 blz