Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Fotografie/Hearing Songs in Pine Trees
Caroline Alida
Hearing Songs in Pine Trees
€ 39,00 Oorspronkelijke prijs was: € 39,00.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789461615213. Bindwijze: geb Taal: EN Uitgever: Snoeck Auteur: Caroline Alida Paginas: 128 Categorieën: Fotografie, Kunst.
Intimistische portretten van genezers/zieners/bemiddelaars uit Oost-Siberië, de bakermat van het sjamanisme. Lang onderdrukt, onder andere in het Sovjet tijdperk, is het sjamanisme er nu aan een sterke revival toe. Fotografe Caroline Alida toont een intrigerende samenhang tussen portretten en natuurbeelden.
Gerelateerde producten
kunst

Romanovs in de ban van de ridders
Ridders en jonkvrouwen, toernooien en hoofse liefde. Rond het begin van de negentiende eeuw wakkert een romantisch verlangen naar de middeleeuwen aan. Er is sprake van een heuze revival van bloeiende ridderromantiek. Tsaar Alexander III koopt, tot woede van de Fransen, een fameuze kunstverzameling in Parijs. Het vormt de basis voor het Arsenaal in de Hermitage St-Petersburg. 'Romanovs in de ban van de ridders' brengt de wereld van tsaren en ridders tot leven aan de hand van de objecten uit de Europese middeleeuwse kunstcollectie en het Arsenaal van de Hermitage St.-Petersburg. Onder de vele hoogtepunten zijn een geïllumineerd exemplaar van Roman de la Rose, een kostbare reliekbuste van de Heilige Thekla en zo'n twintig volledige harnassen. Een revival van een revival. Want op de specifieke romantiek van de Middeleeuwen kun je verliefd blijven raken. Hermitagepap - 192 blz
kunst

Tsars and Knights
Ridders en jonkvrouwen, toernooien en hoofse liefde. Rond het begin van de negentiende eeuw wakkert een romantisch verlangen naar de middeleeuwen aan. Er is sprake van een heuze revival van bloeiende ridderromantiek. Tsaar Alexander III koopt, tot woede van de Fransen, een fameuze kunstverzameling in Parijs. Het vormt de basis voor het Arsenaal in de Hermitage St-Petersburg. 'The Romanovs' love affair with the middle ages' brengt de wereld van tsaren en ridders tot leven aan de hand van de objecten uit de Europese middeleeuwse kunstcollectie en het Arsenaal van de Hermitage St.-Petersburg. Onder de vele hoogtepunten zijn een geïllumineerd exemplaar van Roman de la Rose, een kostbare reliekbuste van de Heilige Thekla en zo'n twintig volledige harnassen. Een revival van een revival. Want op de specifieke romantiek van de Middeleeuwen kun je verliefd blijven raken. Hermitagepap - 192 blz
kunst

Tjibbe Hooghiemstra
De onschuld voorbij
Een letterlijk nieuw beeld van Mata Hari, dat haar voor het eerst en pas na meer dan honderd jaar toont in al haar schuldigheid, verleidelijkheid en waanzinnigheid. Drieëndertig nieuwe hedendaagse foto's van Mata Hari, gefotografeerd met behulp van een authentieke foto van haar uit 1905, uit de collectie van het Fries Museum te Leeuwarden. Gedurende de jaren 2015 en 2016 heeft beeldend kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk, 1957) Mata Hari opnieuw gefotografeerd. Als model stond een, door haar zelf uitgegeven, postkaart uit 1905. In een verleidelijke pose is Mata Hari te zien. Met gebruik van de camera heeft Hooghiemstra een nieuwe serie beelden gemaakt die verschillende facetten van Mata Hari laten zien. Er zijn foto's die haar als een erotische danseres, een waanzinnige of een schuldige in oorlogstijd tonen. Deze schuldigheid is de reden voor de grote serie foto's geweest. Het is een manier om een kritische weergave van Mata Hari te tonen met behulp van haar destijds zelf uitgegeven flyer. De foto's willen een tegenhanger vormen van de nog altijd volhardende eenzijdige mythevorming rondom haar persoon. In 'De onschuld voorbij' wordt de originele foto uit 1905 als opmaat getoond, afgedekt met een dun lapje zwarte stof. Er naast staat het ooggetuige verslag, van Henry Wales uit 1917, van het neervallende lichaam tijdens haar executie. Opmerkelijk is de grote overeenkomst tussen de beschrijving van Wales en de houding op de oorspronkelijke foto uit 1905. 'De onschuld voorbij' bevat meer dan 30 foto's in zwart wit en kleur, afgewisseld met enkele zeer korte tekstbijdragen van biograaf Russel Warren Howe uit 1986 en een korte uitleg over het fotoproject. De foto's lopen uiteen van indringende zwart wit portretfoto's, veelkleurige abstracte sprookjesachtige beelden tot verleidelijke erotische foto's. Allen afkomstig uit de originele foto en heel direct zonder tussenkomst van bewerkingsprogramma's afgeprint. Bornmeerpap - 57 blz
geschiedenis

Michiel Roscam Abbing
Brazilië zien zonder de oceaan over te steken
Gedurende een periode van zeven jaar was Johan Maurits van Nassau-Siegen (1604-1679) gouverneur van Noord-oost-Brazilië, destijds een kolonie van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. In die tijd liet hij tekeningen en schilderijen maken door schilders die hij speciaal daarvoor had meegenomen, onder wie Albert Eckhout, Frans Post en Abraham Willaerts. Bij zijn terugkomst in de Republiek in 1644 gaf Johan Maurits aan Jacob van Campen, de architect van het tijdens zijn verblijf in Brazilië gebouwde Mauritshuis, de opdracht een decoratieprogramma voor het interieur te ontwerpen aan de hand van het bijzondere beeldmateriaal dat hij uit Brazilië had meegebracht. Dat er sprake moet zijn geweest van een groots decoratieplan voor wandtapijten in het Mauritshuis onder leiding van Jacob van Campen, met Brazilië als thema, is een nieuw inzicht. Aan de hand van tot nu toe onbekende bronnen en met name het niet eerder geraadpleegde ooggetuigenverslag van de Harderwijkse regent Ernst Brinck (1582-1649), ontrafelt Michiel Roscam Abbing op minutieuze wijze het - slechts ten dele gerealiseerde - ingenieuze decoratieplan van Jacob van Campen voor zalen, plafonds en trappen van het Mauritshuis. Bezoekers aan de grote bovenzaal hoefden de oceaan niet meer over te steken om Brazilië te zien. Liasgeb - 192 blz