Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Handelaren des doods
Andrew Feinstein
Handelaren des doods
de internationale wapenhandel
€ 39,90 Oorspronkelijke prijs was: € 39,90.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Met de internationale wapenhandel is wordt jaarlijks tussen 35 en 55 miljard(!) euro omgezet. Nederland bekleedt de 5de plaats in de ranglijst van wapenexporteurs, België de 20ste. Maar liefst veertig procent van de wereldwijde corruptie hangt met de wapenhandel samen. Deze ondoorzichtige economie waarin wereldleiders, financiers, tussenpersonen, agenten en criminelen een rol spelen, wordt beschreven in ‘Handelaren des doods’.
Andrew Feinstein is ervaringsdeskundige: hij nam ontslag als parlementslid voor het ANC toen president Mbeki hem verbood een miljardendeal te onderzoeken waarbij ANC-bonzen smeergeld van wapenfabrikanten hadden aangenomen. Hij is nadien onderzoek gaan doen naar de internationale wapenhandel en hij heeft een groot netwerk blootgelegd van personen en partijen die er een belangrijke rol in spelen. Dit boek is het onthutsende verslag van dat onderzoek.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz
geschiedenis
Herman Hülsmann
Mijn reis naar Indië 1928-1929
In dit dagboek neemt Hermann Hülsmann ons mee op reis naar het toen nog verre Nederlands-Indië. Hülsmann was samen met drie andere studenten uitgenodigd door de Vereeniging Jan Pieterszoon Coen, die met groepsreizen de deelnemers wilde interesseren voor topfuncties in Indië. Er moest dan wel een verslag worden geschreven over enkele projecten die onderweg werden bezocht. Hermann Hülsmann beperkte zich niet tot de beschrijving van 'enkele projecten'. Hij zette zo veel mogelijk waarnemingen op papier. En hij maakte er foto's bij. Het resultaat is een levendig en vaak humoristisch geschreven verslag van een tijdsbeeld. Het dagboek begint met de avontuurlijke heenreis met de boot door het Suezkanaal. In Indië bezoekt hij bekende trekpleisters, die toen nog niet zo toeristisch waren als nu. En hij schrijft uitgebreid over het dagelijks leven en werken in die tijd. 'Mijn reis naar Indië' bevat veel bijzondere wetenswaardigheden, onder andere over de toenmalige stand van de techniek. Hermann eindigt zijn bezoek met een reis door Atjeh met de zogenaamde Atjeh Tram (opgeheven in 1962). In dit deel van het dagboek beschrijft hij onder andere de wegenbouwprojecten in dit toen nog onontgonnen gebied. Voor Hermann Hülsmann (1902-1983) bleef dit de reis van zijn leven. Uiteindelijk is hij niet naar Indië gegaan om daar een leidende functie te gaan vervullen. In plaats daarvan koos hij voor een carrière bij de rechterlijke macht in Nederland. En niet zonder succes: hij nam afscheid van zijn werkzame leven als Raadsheer van de Hoge Raad der Nederlanden. LM Publishersgeb - 512 blz
geschiedenis
Richard Hoving
Miep Oranje
Het verraad door Miep Oranje (1923) is een van de grote mysteries uit de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Wat bewoog een jonge vrouw die als koerierster voor het verzet geen angst kende voor de Duitsers te gaan werken? En waar is ze gebleven? Ze wordt ervan beschuldigd honderden verzetsmensen te hebben verraden aan de bezetter. Velen van hen zouden de oorlog niet hebben overleefd. Het leverde haar de sinistere bijnaam 'Koerierster des doods' op. Uit vrees voor wraak van het verzet vluchtte Miep Oranje in de zomer van 1944 naar Duitsland. Sindsdien ontbreekt elk spoor van haar. In 'Miep Oranje, zoektocht naar de koerierster des doods' schetst Richard Hoving hoe het veelbelovende leven van een studente sociale geografie in de knop wordt gebroken door een van de meest gevreesde medewerkers van de Duitse Sicherheitsdienst. Aan de hand van veel niet eerder geraadpleegde bronnen doet Hoving nauwgezet onderzoek naar de omvang van haar verraad en haar motief. Hij komt tot een aantal opzienbarende conclusies. Meerdere onderzoekers en journalisten claimen dat ze het mysterie rond de verdwijning van Miep Oranje hebben opgelost. Hoving laat overtuigend zien dat hiervan geen sprake is en dat de verraadster bijna tachtig jaar na de oorlog nog altijd spoorloos is. Prometheuspap - 247 blz
geschiedenis
Ingo Piepers
De onvermijdelijkheid van een nieuwe wereldoorlog
Oorlog is zo oud als de mensheid. Het overkomt ons telkens weer en we accepteren dat zonder al te veel vragen te stellen. Weliswaar doen historici uitgebreid onderzoek, begrijpen doen we het fenomeen oorlog nog steeds niet. Dit boek laat zien dat ons begrip van oorlog kan worden verbeterd door ook gebruik te maken van de natuur- en netwerkwetenschappen. Natuurkundige wetmatigheden en principes zijn tenslotte ook van toepassing op sociale systemen. Dan blijkt dat wel degelijk sprake is van patroonvorming in oorlogsdynamiek. Het internationale systeem tracht altijd om een zeker evenwicht te behouden, maar door bevolkingsgroei en rivaliteit tussen staten is een reorganisatie van de internationale orde op een gegeven moment toch noodzakelijk, om vervolgens weer een nieuw evenwicht te vinden. En dat reorganiseren kan in ons systeem van staten niet anders dan door wereldoorlogen. Ingo Piepers benoemt en bespreekt de patronen en de mechanismen die daarbij horen. Deze inzichten geven ons aanknopingspunten om de vicieuze cirkel, de wartrap waar wij allemaal onderdeel van zijn, eindelijk te doorbreken. Ingo Piepers heeft de afgelopen twintig jaar onderzoek gedaan naar de dynamiek en ontwikkeling van het internationale systeem en de rol van oorlog daarin, uitmondend in een promotie. Zijn inzet in 1995 als commandant van de Nederlandse bijdrage aan de Rapid Reaction Force van de Verenigde Naties bij Sarajevo heeft hem ervan overtuigd dat wij alles in het werk moeten stellen om het fenomeen oorlog beter te doorgronden. Prometheuspap - 244 blz