Italiaanse politie rijdt in Alfa Giulia’s en in Griekenland rijden ze schildpadden dood. Welkom in de jaren zestig, waarin Han Lörzing liftend en met een oude bestelbus Europa ontdekt. Reizen is een vorm van volwassen worden: in het begin verbaast Han Lörzing zich over de wijde wereld die voorbij Oldenzaal, Vaals en Zundert ligt, maar met de jaren verdwijnt zijn naïviteit en wordt hij een geroutineerd reiziger. Aan het eind is zijn kaart van Europa volgetekend en is zijn rite de passage voorbij. In ‘Grenskoorts’ reis je met Han Lörzing mee door een Europa dat er heel anders uitziet dan nu. Het heeft veel en harde grenzen. Controle is overal, en niet alleen aan het IJzeren Gordijn. Er zijn grote verschillen tussen de landen: sommige zijn straatarm, andere onvoorstelbaar rijk. In de binnenlanden van Europa zijn de leegte en de stilte indrukwekkend en de nachten overweldigend. Snelwegen zijn er nauwelijks: lifters reizen over oude hoofdwegen van de ene kerktoren naar de andere en hebben ruim de gelegenheid om landschap en bevolking te leren kennen.
Gerelateerde producten
reizen

Willem Oosterbeek
In het voetspoor van de hippies
In de jaren zestig en zeventig trokken duizenden jongeren naar India en Nepal. Ze gingen met de Magic Bus, liftend, per trein of in hun eigen krakkemikkige busjes. Ze ontvluchtten de consumptiemaatschappij op zoek naar spirituele verdieping in het Oosten. De Beatles en Maharishi Mahesh Yogi wezen de weg. Maar gingen ze wel op zoek naar nieuwe spiritualiteit of was het avontuur dat hen dreef? Of de goedkope kick die in India en Nepal in de vorm van hasj en heroïne te vinden was? In 'In het voetspoor van de hippies' blijft er van de wolk van romantiek, vrijheid, blijheid en love die rond de hippietrail hangt weinig over. Toch opende de reis naar het Oosten ook nieuwe werelden. Voor het eerst kwamen jonge reizigers in contact met andere culturen en samenlevingen. Dat leerde hun dat het anders kan, een bewustzijn dat nooit meer is verdwenen.reizen

Fokke Gerritsen
Standplaats Istanbul
De aandacht voor Turkije richt zich bijna exclusief op de politieke actualiteit. Maar we doen een land te kort als we het alleen via zijn politieke actualiteit willen begrijpen. Het is niet toevallig dat Nederlanders en Vlamingen die Turkije bezoeken vaak verbaasd zijn: de Turkse samenleving blijkt veelvormige en dynamischer dan men denkt op grond van pers en publicaties alleen. Culturele ontwikkelingen, nu en in het verre verleden, bieden een verrassende invalshoek. Ze geven een goed beeld van de diversiteit en de dynamiek van een samenleving, beter dan een beschrijving van het politieke leven alleen dat kan. En dat geldt zeker voor Turkije: door haar geografische ligging is Turkije al eeuwenlang het toneel van intensief cultureel contact. Cultureel, historisch en sociaalwetenschappelijk onderzoek laat zien hoe de samenleving steeds weer is veranderd en verrijkt door contact met culturen, samenlevingen en religies van elders en van andere tijden. Dat is interessant voor wie nieuwsgierig is naar Turkije. Maar ook voor wie meer in zijn algemeenheid geboeid is door vragen op het gebied van culturele uitwisseling, identiteit, eigenheid en de Ander. 'Standplaats Istanbul' biedt een blik op culturele aspecten van Turkije die bij veel lezers in Nederland en Vlaanderen onbekend zijn. In zesentwintig populairwetenschappelijke artikelen komt een breed scala aan onderwerpen aan bod: van de oorsprong van de landbouw tot het cultureel erfgoed in de oude Istanbuls volkswijk Tophane, van Byzantijnse paleizen en Osmaanse publieke kranen tot Turkse soaps. De Nederlandse en Turkse onderzoekers die de artikelen schreven zijn allen specialisten op hun vakgebied.geschiedenis

Bram de Graaf
Che is hier
Historicus Bram de Graaf volgt in 'Hier is Che' de voetsporen van Che Guevara, op zoek naar wat er over is van diens erfenis. Op 9 oktober 1967 maakte een Boliviaanse soldaat een einde aan het leven van Ernesto Che Guevara (1928). De in Argentinië geboren revolutionair had een zeker en rustig bestaan als arts opgegeven om zijn continent te bevrijden van het imperialisme. Als jonge twintiger was hem tijdens zijn reizen door Latijns-Amerika de grote ongelijkheid tussen arm en rijk opgevallen en hoe de landen werden uitgebuit door de Verenigde Staten. Na met Fidel Castro Cuba te hebben bevrijd, zag hij het als zijn taak de revolutie te exporteren. Vijftig jaar na zijn dood volgt journalist en historicus Bram de Graaf Che's voetsporen. In hoeverre zijn Che's dromen verwezenlijkt? Wat betekent hij nog voor de lokale bevolking op dit continent en wat is zijn invloed geweest op de Latijns-Amerikaanse geschiedenis? De Graaf verweeft zijn speurtocht naar de revolutionaire held met zijn eigen verhaal: wat is er eigenlijk van zijn dromen terechtgekomen?reizen
