Bořek Šípek
Glas Design Architectuur
€ 27,50 Oorspronkelijke prijs was: € 27,50.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
De Tsjech Bořek Šípek (Praag 1949) is een wereldberoemde architect die vooral naam heeft gemaakt als ontwerper van glasobjecten en meubels. Na een aantal jaren in Amsterdam werkzaam te zijn geweest, woont en werkt Šípek tegenwoordig weer in Praag. Het hoogtepunt van zijn carrière vormen ongetwijfeld zijn werkzaamheden aan het Kasteel in Praag. Václav Havel, president van Tsjechië tussen 1993 en 2003, gaf hem deze pretentieuze opdracht, die hem tot ‘hofarchitect’ maakte. Zijn kleurige, barokke glasobjecten springen in het oog en geven de functie van het drinkglas een andere inhoud. Dit geldt ook voor zijn meubel ontwerpen, die opvallen door hun onorthodoxe verschijningsvorm en het meubel een haast menselijk karakter verlenen.
Gerelateerde producten
kunst

Christian Salewski
Dutch New Worlds
For English see below- Onze beslissingen geven vorm aan onze toekomst, maar we weten weinig over hoe. Om daar achter te komen, construeren planners en ontwerpers levendige beelden van wat zou kunnen zijn. Deze scenario's dienen als baanbrekers tussen verbeelding en rede. Eind jaren tachtig nam de elite van de Nederlandse planning en ontwerp scenario's op ongekende schaal om het publiek te overtuigen van hun ideeën. Maar de zoektocht om Nederland als geheel opnieuw vorm te geven mislukte jammerlijk. Hun poging ontketende echter een golf van nieuw denken over de toekomst en creëerde een enorm aantal spectaculaire beelden van de dingen die komen gaan. 'Dutch New Worlds' vertelt voor het eerst het verhaal van hoe scenariodenken stedenbouw en ruimtelijke ordening veranderde, vanaf het begin eind jaren zestig tot het hoogtepunt in de jaren negentig. Het laat zien hoe de meeste grootse scenarioprojecten op niets uitliepen door overambitie en misbruik. Het laat ook zien hoe scenario's vandaag de dag krachtige instrumenten blijven voor gericht en transparant ontwerpend onderzoek om betere steden en regio's te creëren. Verteld vanuit het perspectief van een architect en stedenbouwkundige, bevat deze ideeëngeschiedenis fundamentele lessen voor planners, ontwerpers en beleidsmakers - en voor onze volgende beslissingen die onze toekomst zullen vormgeven.-Our decisions shape our future, but we know little about how. To find out, planners and designers construct vivid images of what could be. These scenarios serve as path-breakers between imagination and reason. In the late 1980s, the elite of Dutch planning and design took scenarios to unprecedented scales to convince the public of their ideas. But the quest to reshape the Netherlands as a whole failed dismally. Their attempt, however, unleashed a wave of new thinking about the future and created an enormous number of spectacular images of things to come. Dutch New Worlds tells for the first time the story of how scenario thinking changed urbanism and physical planning, from its beginning in the late 1960s to its height in the 1990s. It shows how most grand scenario projects came to nothing because of overambition and misuse. It also shows how, today, scenarios remain powerful tools for focused and transparent design research to create better cities and regions. Told from the perspective of an architect and urbanist, this history of ideas holds fundamental lessons for planners, designers, and policy makers - and for our next decisions that will shape our future. nai010geb - 352 blz
kunst

Schmidt
Pieter de Swart, Architect van de achttiende eeuw
Pieter de Swart is een van de belangrijkste architecten van de achttiende eeuw. Het grootste deel van de Nederlandse bevolking heeft wel eens oog in oog gestaan met een van zijn creaties. Na eerst in Breda gestudeerd te hebben, studeerde hij van 1745-1747 in Parijs aan de vermaarde architectuurschool van Jacques-François Blondel. Als hofarchitect van Willem IV ontwierp De Swart vervolgens een aantal paleizen die konden wedijveren met de grote Europese Koninklijke paleizen. Vanuit zijn standplaats Den Haag trad hij op als architect voor de adel en het patriciaat. In Den Haag ontwierp hij onder meer Museum Het Paleis en de Koninklijke Schouwburg. Zijn werkterrein strekte zich uiteindelijk van Den Bosch, via Gouda en Rotterdam tot in Leeuwarden uit. In dit rijk geïllustreerde boek wordt beschreven hoe Pieter de Swart van meester-timmerman in Breda wist op te klimmen tot hofarchitect van de stadhouder.geschiedenis

Reinjan Mulder
Objectief Nederland
For English see below - In 1974 legde Reinjan Mulder (1949) een grof raster over de kaart van Nederland en trok eropuit om op de 52 kruispunten te gaan fotograferen. Doel was de objectieve werkelijkheid van Nederland vast te leggen, ongekleurd door tradities, bereikbaarheid en schoonheidsidealen. Het project werd 42 jaar later tentoongesteld in het Rijksmuseum in Amsterdam, en in opdracht van Rijksadviseur voor de fysieke leefomgeving Berno Strootman geherfotografeerd door fotografe Cleo Wächter (1993). Met ongeëvenaarde precisie, maar niet zonder eigen artistieke inbreng, voltooide Wächter in 2017 het herfotografieproject Objectief Nederland 1974-2017. De twee fotoseries worden nu gebundeld in Objectief Nederland. Veranderend landschap 1974-2017, een historisch document dat de vele veranderingen van het Nederlandse landschap in de afgelopen halve eeuw op een vernieuwende manier in kaart brengt en tegelijk fotografie als kunstvorm en bron van wetenschap bevraagt. Is fotografie ooit écht objectief te noemen? En leent iets wat begon als kunstproject zich wel voor wetenschappelijke doeleinden? -- In 1974, Reinjan Mulder (b. 1949) placed a coarsely-woven grid on top of a map of the Netherlands and set off to photograph the 52 resulting intersections. His aim was to capture the objective reality of the Netherlands, uncoloured by traditions, accessibility and beauty ideals. The project was exhibited at the Amsterdam Rijksmuseum 42 years later, and was re-photographed by photographer Cleo Wächter (b. 1993), on request of Government Advisor for the Physical Living Environment Berno Strootman. Working with unparalleled precision, Wächter succeeded in contributing her own artistic perspective and completed the re-photography project Objective Netherlands 1974-2017 in 2017. The two photo series are now combined in this book, a historical document that innovatively maps the many changes the Dutch landscape went through over the past 50 years and simultaneously raises questions about photography as an art form and scientific source. Can photography ever be truly objective? Can something that started out as an art project also lend itself to scientific purposes? Nederland's- en Engelstalig boek nai010pap - 207 blz
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal.In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens.Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders.Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz