Menu

Ben Speet

Edam

Duizend jaar geschiedenis van een stad

 32,50  9,90

ISBN: 9789040082658. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Waanders Auteur: Ben Speet Paginas: 400 Categorie: .

Gerelateerde producten

kunst

Joris van Casteren

Het Station

Amsterdam Centraal is veel meer dan alleen een station. Het is een stad in een stad waar elke dag duizenden mensen aankomen en vertrekken, winkelen en werken. Een fascinerend bedrijf dat nooit stilstaat. Een plek vol verhalen, verwachtingen en teleurstelling. Reizigers, medewerkers, bestuurders, aannemers, passanten: allemaal hebben ze een eigen band met het station. Joris van Casteren kan als geen ander beschrijven welke mensen het station bevolken. Ogenschijnlijk terloopse gebeurtenissen krijgen in zijn reportages een cruciale betekenis. Met een onnavolgbare nieuwsgierigheid schrijft hij over de mensen die hij tegenkomt. Dit jaar bestaat het station 125 jaar, het reizen per trein 175 jaar.

Recensie: Nieuwe Revu

Niet dat het [boek Het Station van Joris van Casteren] hem [mijn collega] zal overhalen de auto vaker voor tram, bus, trein, metro of pont te verruilen, die indruk heb ik niet, maar hij leert wel een nieuws stadsdeel kennen: het Centraal Station. Daarbij speelt het ov slechts een bijrol in het boek. Van Casteren is met zijn nieuwsgierige aard achter de 'bevolking' van het station aangegaan. Beveiligers, beambten van allerlei soort, loketmedewerkers, zwervers en natuurlijk degene waar het op dit knooppunt om draait: de reiziger. Anekdotisch wordt er een wereld aan weetjes voor het voetlicht gebracht en op die manier een beeld geschetst van enkele markante, belangrijke of terugkerende individuen uit de ongeveer 250.000 mensen die het station dagelijks gebruiken, er werken of zelfs wonen.
 17,95  7,90
Verder lezen

kunst

Geordie Greig

Ontbijten met Lucian

Lucian Freud behoort tot de belangrijkste en beroemdste schilders van zijn tijd. Maar zijn hartstochtelijke leven als kunstenaar en zijn kleurrijke privéleven hield hij graag achter een muur van geheimzinnigheid verborgen. In dit opmerkelijke boek wordt die muur voor het eerst geslecht. Tien jaar lang behoorde Geordie Greig tot een select groepje vrienden dat geregeld met Lucian Freud ontbeet bij Clarke's in Londen. Een ouderwetse salon, met Freud als middelpunt. Voor het eerst vertelt Freud vrijmoedig over kunst en over zijn persoonlijk leven. Over hoe hij David Hockney schilderde, met paarden sliep, hoe hij ontkwam aan de gangstertweeling Kray en hoe hij koningin Elizabeth portretteerde. Over zijn controversiële rol als vader, zijn geliefden, zijn vele kinderen, zijn vijanden en zijn goklust. Freud houdt de lezer in zijn greep met onverbloemde verhalen over zijn wilde nachten, over hoe hij danste met Garbo en een naaktportret schilderde van Kate Moss. Hij praat ook vrijuit over zijn kunst, over de totstandkoming van zijn oeuvre, en over waarom Velázquez de grootste schilder aller tijden was. Niet alleen Freud zelf komt aan het woord. Na decennia zwijgen en geheimhouding vertellen intimi eindelijk openhartig over hun omgang met de grootste figuratieve portretschilder van de twintigste eeuw. Zo is 'Ontbijten met Lucian', drie jaar na zijn dood, een pregnant intiem portret geworden van de kunstenaar als jonge en als ouder wordende man.     'Greig heeft met dit uitstekend geschreven boek veel prijsgegeven aan de openbaarheid die Freud en diens machtige familie en netwerk altijd hebben geschuwd.' - NRC Handelsblad 'Een meesterlijk boek. Het geeft een lucide beeld van een leven dat in menig opzicht een zootje was, maar waaruit de grootste schilder van de laatste honderd jaar is voortgekomen.' -Tom Wolfe
 29,99  12,50
Verder lezen

kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden

Working class hero

Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf.
 22,50  7,90
Verder lezen

kunst

Vinyl

In de 'Vinyl collectorbox' vindt u de eenmalige uitgave van het legendarische muziektijdschrift van de jaren tachtig (jaargang 32, no.1). Dit verscheen ter gelegenheid van de publicatie van het boek ‘Ultra’ en van de grote jaren tachtig-expositie in het Centraal Museum in Utrecht. De box bevat naast het tijdschrift ‘Vinyl’ een speciale CD met de beroemde Ultra-compilatie uit 1981, een poster van de expositie ‘God Save the Queen’ in het Centraal Museum, een portretfoto van Minny Pops-zanger Wally van Middendorp door Maarten Corbijn uit 1981 en de LP ‘The Moon is Big’ door de jongste Rotterdamse postpunkband ‘Rats on Rafts’. Metagegevens ·         Lebowski ·         Losbladig ·         96 pagina’s ·         Geïllustreerd ·         Met CD ·         ISBN 9789048812424 ·         NUR: 640 – Kunst algemeen ·         Genre: Muziek, Kunst ·         Trefwoorden: Vinyl, Marten Corbijn, Wally van Middendorp Uitgever Lebowski Publishers is een Nederlandse uitgeverij en onderdeel van de uitgeversgroep Overamstel uitgevers. Lebowski Publishers legt zich toe op zowel Nederlandse als vertaalde literatuur. Jaarlijks worden zo'n 35 boeken uitgegeven, waarbij de nadruk ligt op literaire fictie, narratieve non-fictie en urban culture. Lebowski Publishers werd in 2007 opgericht door uitgever Oscar van Gelderen. De naam van de uitgeverij is een directe verwijzing naar de cultfilm The Big Lebowski. De uitgeverij speelde een belangrijke rol bij de herontdekking van John Edward Williams en zijn roman Stoner, die in Nederland in september 2012 werd uitgegeven. Lebowski Publishers geeft onder meer werk van John Edward Williams, Arnon Grunberg, Susan Smit, Dave Eggers, Roberto Bolaño, Erik Jan Harmens, Heleen van Royen, David Sedaris, Niccolò Ammaniti en Charles Bukowski uit.
 25,00  7,90
Verder lezen

Door drukte rond de feestdagen kan de levering van uw pakketje langer duren. Wij streven er naar bestellingen binnen 3 tot 5 werkdagen te leveren. Sluiten