Edam. Duizend jaar geschiedenis van een stad wordt uitgegeven om te herdenken dat het in 2007 zeshonderdvijftig jaar geleden is dat Edam stadsrechten kreeg. Een jubileumuitgave en het eerste boek dat de gehele geschiedenis over een periode van 1.000 jaar van dit karakteristieke en fraaie Zuiderzeestadje behandelt.
Gerelateerde producten
kunst

Joris van Casteren
Het Station
Amsterdam Centraal is veel meer dan alleen een station. Het is een stad in een stad waar elke dag duizenden mensen aankomen en vertrekken, winkelen en werken. Een fascinerend bedrijf dat nooit stilstaat. Een plek vol verhalen, verwachtingen en teleurstelling. Reizigers, medewerkers, bestuurders, aannemers, passanten: allemaal hebben ze een eigen band met het station. Joris van Casteren kan als geen ander beschrijven welke mensen het station bevolken. Ogenschijnlijk terloopse gebeurtenissen krijgen in zijn reportages een cruciale betekenis. Met een onnavolgbare nieuwsgierigheid schrijft hij over de mensen die hij tegenkomt. Dit jaar bestaat het station 125 jaar, het reizen per trein 175 jaar.Recensie: Nieuwe Revu
Niet dat het [boek Het Station van Joris van Casteren] hem [mijn collega] zal overhalen de auto vaker voor tram, bus, trein, metro of pont te verruilen, die indruk heb ik niet, maar hij leert wel een nieuws stadsdeel kennen: het Centraal Station. Daarbij speelt het ov slechts een bijrol in het boek. Van Casteren is met zijn nieuwsgierige aard achter de 'bevolking' van het station aangegaan. Beveiligers, beambten van allerlei soort, loketmedewerkers, zwervers en natuurlijk degene waar het op dit knooppunt om draait: de reiziger. Anekdotisch wordt er een wereld aan weetjes voor het voetlicht gebracht en op die manier een beeld geschetst van enkele markante, belangrijke of terugkerende individuen uit de ongeveer 250.000 mensen die het station dagelijks gebruiken, er werken of zelfs wonen.kunst

Geordie Greig
Ontbijten met Lucian
Lucian Freud behoort tot de belangrijkste en beroemdste schilders van zijn tijd. Maar zijn hartstochtelijke leven als kunstenaar en zijn kleurrijke privéleven hield hij graag achter een muur van geheimzinnigheid verborgen. In dit opmerkelijke boek wordt die muur voor het eerst geslecht. Tien jaar lang behoorde Geordie Greig tot een select groepje vrienden dat geregeld met Lucian Freud ontbeet bij Clarke's in Londen. Een ouderwetse salon, met Freud als middelpunt. Voor het eerst vertelt Freud vrijmoedig over kunst en over zijn persoonlijk leven. Over hoe hij David Hockney schilderde, met paarden sliep, hoe hij ontkwam aan de gangstertweeling Kray en hoe hij koningin Elizabeth portretteerde. Over zijn controversiële rol als vader, zijn geliefden, zijn vele kinderen, zijn vijanden en zijn goklust. Freud houdt de lezer in zijn greep met onverbloemde verhalen over zijn wilde nachten, over hoe hij danste met Garbo en een naaktportret schilderde van Kate Moss. Hij praat ook vrijuit over zijn kunst, over de totstandkoming van zijn oeuvre, en over waarom Velázquez de grootste schilder aller tijden was. Niet alleen Freud zelf komt aan het woord. Na decennia zwijgen en geheimhouding vertellen intimi eindelijk openhartig over hun omgang met de grootste figuratieve portretschilder van de twintigste eeuw. Zo is 'Ontbijten met Lucian', drie jaar na zijn dood, een pregnant intiem portret geworden van de kunstenaar als jonge en als ouder wordende man.
geschiedenis

Marie-Jes Ghering-van Ierlant
Vrouwenmode in Prent
Vrouwenmode in Prent, modeprenten 1780-1930. Marie-Jes Ghering-van Ierlant verzamelt kostuum- en modeprenten en heeft een informatief boek geschreven over 150 jaar mode, modeprenten en modetijdschriften. Zij beschrijft een breed spectrum van factoren die van invloed zijn geweest op de ontwikkelingen op het gebied van de mode. In de tekst zijn citaten opgenomen uit de originele tijdschriften, alsmede 154 modeprenten die full colour en paginagroot zijn afgedrukt. English summary included.Recensie(s):
Boek over de geschiedenis van de vrouwenmode vanaf eind 18de eeuw tot begin 20ste eeuw aan de hand van westerse modeprenten (speciaal uit Frankrijk) en modetijdschriften, met begeleidende tentoonstellingen in Museum Kempenland, Eindhoven (najaar 2007) en Stedelijk Modemuseum, Hasselt (Belgie). Na inleiding over opzet en achtergronden en verantwoording wordt door middel van een keuze uit de verzameling modeprenten van de auteur - publiceerde in 1988 ook Mode in Prent (1550-1914) - een helder overzicht gegeven, verdeeld in 10 periodes met steeds een beschouwing over de prenten, tijdschriften, ontwikkelingen, kenmerken en vernieuwingen in de mode en geplaatst in de context van politiek en sociale omstandigheden. Rijk geïllustreerd met fraaie foto's in kleur (waarvan 154 modeprenten paginagroot) en enkele in zwart-wit. Bijlagen (in kleurensysteem) met noten, hulp bij datering van modeprenten, woordenlijst, overzicht modetijdschriften, bibliografie, register en uitklapbare Engelse samenvattingen. Zeer verzorgde en informatieve uitgave, met veel kijkgenot, geschikt voor een breed publiek.kunst
