Albert Elen
Fra Bartolommeo
De goddelijke renaissance
€ 34,95 Oorspronkelijke prijs was: € 34,95.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789069182957. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Boijmans van Beuningen Auteur: Albert Elen Paginas: 240 Categorie: Kunst.
Deze rijk geïllustreerde catalogus verscheen bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen, met een uitgebreide bespreking van alle tentoongestelde werken en de voorbereidende tekeningen. Daarnaast wordt in vier inleidende essays het leven en werk en de atelierpraktijk van Fra Bartolommeo besproken, evenals de iconografie van de schilderijen en de verzamelgeschiedenis van de collectie tekeningen die uiteindelijk in Museum Boijmans Van Beuningen terechtkwam.
Gerelateerde producten
kunst
Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture
Brancusi, Rosso en Man Ray zijn alle drie niet alleen beslissend geweest voor de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst, maar bovendien maakten zij in hun werk op vernieuwende wijze gebruik van fotografie. De kunstenaars zetten de fotografie niet zozeer in om hun werk te registreren, maar als een middel om duidelijk te maken hoe toeschouwers hun sculpturen moesten zien en interpreteren. Ze gebruikten de – voor die tijd – experimentele mogelijkheden van het medium, zoals overbelichting, vernieuwende camerastandpunten en het vervagen van voor- of achtergrond. 'Brancusi Rosso Man Ray – Framing Sculpture' bevat beschrijvingen van alle tentoongestelde werken en essays over de drie kunstenaars door de conservatoren van de tentoonstelling. Verder bevat het essays door de specialisten Roxana Marcoci, senior conservator fotografie van het Museum of Modern Art te New York en Nina Schallenberg, conservator collectie van het Wilhelm Hack Museum te Ludwigshafen. Museum Boijmans van Beuningenpap - 224 blz
kunst
Erik Verhagen
De schandelijke ramen van Jan Dibbets | Jan Dibbets and his Scandalous Windows
Catalogus verschenen bij de solo-expositie van Jan Dibbets, met daarin een essay van de jonge Franse kunsthistoricus Erik Verhagen die onlangs op het werk van Dibbets is gepromoveerd. Sinds de opening in 1992 heeft De Pont vrijwel permanent het werk van Jan Dibbets getoond. Het monumentale Four Windows (1991) en het driedelige San Casciano Ceiling(1983-1984) zijn zo herkenningspunten in de presentatie geworden. Voor de eerste keer organiseert De Pont nu een tentoonstelling van het werk van Dibbets. Zijn laatste grote tentoonstelling in Nederland had Dibbets in 1988 in het Van Abbemuseum. Voor De Pont is er een selectie gemaakt van enkele series werken uit de periode 1990-2000. Dibbets heeft in de afgelopen jaren een groot aantal monumentale schilderijen gemaakt waarin hij het al eerder gebruikte motief van een gefotografeerd rond raam verder heeft uitgewerkt. Eén van deze series is ontstaan in Tilburg. Voor twee andere series heeft Dibbets ramen gefotografeerd in Amsterdam en in het stadje Tollebeek in de Noordoostpolder. De Pont Museumpap - 63 blz
kunst
De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier
De faam van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer als de grootste schilders van de Gouden Eeuw dateert uit de 19e eeuw, een periode waarin de basis voor hun roem in belangrijke mate werd gelegd door particuliere verzamelaars. Van hen is de Amsterdamse bankier Adriaan van der Hoop een van de belangrijkste geweest. Bij zijn dood in 1854 kwamen zijn ruim 225 17de en 19de-eeuwse Hollandse schilderijen in het bezit van de stad Amsterdam, die er een museum voor inrichtte. Dertig jaar later werd de collectie naar het huidige gebouw van het Rijksmuseum overgebracht, waarna een aantal schilderijen naar het Amsterdams Historisch Museum verhuisde. Dit rijk geïllustreerde boek bevat een volledig overzicht van Van der Hoops verzameling, alsmede een uitgebreide presentatie van zo'n 80 meesterwerken in kleur, voorzien van commentaar. Tot dit exquise gezelschap behoren onder meer Het joodse bruidje van Rembrandt, de Brieflezende vrouw van Vermeer, Moedertaak van Pieter de Hooch, en De molen bij Wijk van Jacob van Ruisdael.
kunst
De broers Barraud
De vier Zwitserse kunstenaarsbroers Barraud groeiden op in de Jura. Net als veel andere Europese kunstenaars in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw werkten zij in een realistische stijl. Door de geruchtmakende tentoonstellingen 'Tendenzen der zwanziger Jahre' in Berlijn en 'Les Réalismes' in Parijs werd met name François, de enige van de vier die in deze tentoonstellingen te zien was, voor het eerst gepositioneerd te midden van het internationale realisme van het interbellum, tezamen met Nederlandse realisten als Carel Willink en Pyke Koch. Met de tentoonstelling in Museum MORE en 'De broers Barraud' worden de broers in Nederland voor het eerst onder de aandacht gebracht van een breed publiek. Getoond wordt een scherpe selectie van zo'n zestig schilderijen: imposante figuurstukken, verstilde stillevens en indringende portretten, vaak met een raadselachtige twist. Centraal staat het werk van François Barraud, de bekendste van de vier, omringd door de schilderijen van zijn broers Aimé, Aurèle en Charles. Lecturispap - 176 blz