Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Religie/De schoonheid en de troost van een wereldbeeld zonder God
Waldo Swijnenburg
De schoonheid en de troost van een wereldbeeld zonder God
€ 19,95 Oorspronkelijke prijs was: € 19,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789460039065. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Balans Auteur: Waldo Swijnenburg Paginas: 317 Categorieën: Filosofie & religie, Religie.
‘De schoonheid en de troost van een wereldbeeld zonder God’ bevat een krachtige, rationele en emotionele, verdediging van het atheïsme. Na een kritische bespreking van de klassieke en meest recente godsbewijzen komen vragen aan de orde die de meeste godontkenners laten liggen. Als Hij niet bestaat, hoe ziet de werkelijkheid er dan uit zonder Hem? Kun je in een goddeloze werkelijkheid menselijke ambities behouden, zoals een leven na de dood en een gefundeerde moraliteit? Het antwoord is verrassend genoeg ja. Een werkelijkheid zonder God kan wel degelijk mooi, menselijk en zelfs magisch zijn.
Gerelateerde producten
filosofie & religie
Richard Dawkins
Los van God
Diverse enquêtes wijzen uit dat zo'n 25 procent van de mensen zich niet verbonden voelt met enige religie. Onder jongeren onder de dertig ligt dit percentage nog hoger. Dat Goden langzaam wegsijpelen uit het leven van de mens kan Richard Dawkins, de vurigste pleitbezorger van atheïsme, alleen maar toejuichen. Met 'Los van God' over atheïsme voor jong en oud wil Dawkins de vanzelfsprekendheid doorbreken waarmee het geloof aan volgende generaties wordt doorgegeven. Hij zet op losse schroeven wat in de Bijbel, Koran of andere religieuze geschriften staat en wat altijd voor waar is aangenomen. Maar wat hij vooral wil, is de wonderlijke wereld van het leven en de natuur laten zien, zonder de sluier van het geloof. Nieuw Amsterdamgeb - 288 blz
filosofie & religie
Bettina Stangneth
Leugens lezen
In haar nieuwste essay 'Leugens lezen' ontleedt filosofe Bettina Stangneth de boeiende, specifiek menselijke drang tot liegen. Manipulerende populisten, aanklachten van fake news en samenzweringstheorieën op internet: ze zijn aan de orde van de dag. Nooit leek de waarheid meer onder vuur te liggen dan nu, nooit werd er meer en systematischer gelogen dan tegenwoordig. Maar volgens Stangneth is de wereld al leugenachtig sinds het bestaan van de mensheid. Haar filosofische benadering leert ons over de mens en de leugen en beantwoordt kritische vragen. Bestaat er wel zoiets als de waarheid? Wat leren leugens ons over denken en over onszelf? Bevindt kennis zich in onwaarheden en zo ja, hoe komen we aan die kennis? Op heldere en provocerende wijze geeft Stangneth antwoord op deze vragen en dwingt de lezer na te denken over zijn eigen handelen en moraal. Atlas Contactpap - 208 blz
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
Marvin Meyer
Inspirerende uitspraken van Jezus
Tweehonderd Jezus-spreuken die (in deze vorm) niet in de Bijbel of het Thomas-evangelie voorkomen. Elk logion onthult iets van Jezus' boodschap, van de waarheid over mens, wereld en God. God is in alles, maar in het bijzonder in de mens: het goddelijk geheim rust in ons innerlijk; God klopt gestaag op de deur van ons hart, en we hoeven alleen maar open te doen om onze diepste verlangens naar Hem vervuld te zien. Jezus blijkt steeds de mens die God kent, die een is met 'de waarheid' (de werkelijkheid, zou de boeddhist zeggen) en die deze daarom gestalte kan geven. De logia stammen uit oude christelijke, joodse en islamitische bronnen, sommige zijn zelfs ouder dan de evangelien. Ze bedoelen niet de mens iets te doen 'geloven', maar hem via zelfkennis tot kennis van God te brengen. In deze zin verduidelijken ze ook de Bijbelse evangelien: ze laten immers zien dat je de Bijbel met andere ogen kunt lezen dan met die van de traditie. Zeer verzorgde uitgave; ruime, duidelijke druk. Tirion176 blz