Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Architectuur/De koorbanken in de Martinikerk te Bolsward
Regnerus Steensma
De koorbanken in de Martinikerk te Bolsward
en hun Europese context
€ 27,50 € 9,90
De koorbanken in de Martinikerk te Bolsward ontkwamen op miraculeuze wijze aan de beeldenstorm. In Friesland vormen zij nu de grootste schat aan middeleeuws beeldhouwwerk. Ze werden vervaardigd rond 1490 en hebben houtsnijwerk met een grote variëteit aan voorstellingen. Het betreft Bijbelse verhalen, levens van heiligen, maar ook taferelen uit het dagelijks leven en ornamentaal werk. Het snijwerk van de bank uit de Broerekerk toont invloed uit Brabant, dat van de banken uit de Martinikerk invloed uit Noord-Duitsland. Vele foto’s tonen naast de rijkdom van Bolsward ook de koorbanken elders in Nederland en in Duitsland.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

Regnerus Steensma
Protestantse kerken
In 'Protestantse kerken. Hun pracht en kracht' ontrafelt kerkenkenner dr. Regnerus Steensma de historische betekenis van protestantse kerken in Nederland. Anders dan veelal wordt gedacht, is hun inrichting vaak niet bepaald sober. In het schip vinden we in veel gevallen een preekstoel met uitbundig snijwerk, omgeven door een doophek en omringd door voorname banken en een monumentaal bankenplan voor de gewone kerkgangers. Het schip is vaak door een hek of een schotwerk van het koor afgescheiden. Het koor draagt in veel protestantse kerken door de aanwezigheid van graftombes en rouwborden het karakter van een mausoleum. 'Protestantse kerken. Hun pracht en kracht'; dat met meer dan driehonderd eigen opnames is geïllustreerd; neemt u in woord en beeld mee op een wandeling door het fascinerende interieur van onze oude protestantse kerken. Bij de verschillende onderdelen wordt niet alleen aandacht besteed aan hun historische betekenis; maar ook aan het aspect van monumentenzorg en modern kerkbeheer. Dr. Regnerus Steensma (1937-2012) was tot 2002 hoofddocent Architectuur en Iconografie van het Christendom aan de Rijksuniversiteit Groningen en directeur van het daar gevestigde Instituut voor Liturgiewetenschap. Hij publiceerde vele boeken en artikelen over kerkbouw en kerkinrichting. Daarnaast was hij kerkfotograaffilosofie & religie

Jo Claes
De Twaalf
In vele kerken zien we op glasramen, altaarstukken en schilderijen onder meer apostelen afgebeeld in taferelen die we niet terugvinden in de canonieke boeken van de bijbel. Vaak vinden deze afbeeldingen hun inspiratie in de boeken die niet officieel door de rooms-katholieke kerk zijn goedgekeurd. Bijvoorbeeld Filippus die de draak overwint, Johannes die in Efeze de gifbeker drinkt, en Andreas in het land van de menseneters. Deze zogenaamde apocriefe verhalen hebben hun sporen nagelaten in de geschiedenis en daarom brengen deze auteurs de beschrijvingen opnieuw bij de lezer in herinnering. De vroege geloofsgetuigen van het christendom krijgen zo meer reliëf. De apocriefe boeken zijn geen officiële kerkcultuur en maken eerder deel uit van de volkscultuur, evenals vele afbeeldingen van deze heiligen; het gaat hier dus om volkscultuur pur sang.filosofie & religie

Charles Vergeer
Het panterjong
De filosoof Charles Vergeer heeft reeds eerder een boek over het beeld van Jezus in het evangelie naar Marcus geschreven: 'Een nameloze, Jezus de Nazarener'. Dit boek is een nieuwe poging om op grond van een nauwkeurige lezing van dit evangelie meer klaarheid te krijgen over de vele vragen rond de persoon van de historische Jezus. Daarbij concentreert hij zich op de lijdensgeschiedenis, waarbij hij tot nieuwe inzichten komt. Volgens de auteur was Jezus als nazaat van koning David een troonpretendent en vormde als zodanig een gevaar. Het verraad dat Judas door Marcus wordt aangewreven, is volgens de auteur niet-historisch, maar een onderdeel van Marcus' poging de kerk van Jeruzalem in een ongunstig daglicht te stellen, zoals hij dat ook met het verhaal over Petrus' verloochening deed. Zo brengt de auteur meer inzichten naar voren die afwijken van de gangbare mening. Dat maakt zijn boek interessant, maar tegelijk is het moeilijk voor een belangstellende leek, omdat een basiskennis van het Grieks wordt verondersteld. Opvallend overigens dat de auteur nog steeds de vroegere rooms-katholieke weergave van bijbelse namen hanteertesoterie & spiritualiteit
