Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/De opstand op het slavenschip Meermin
Dan Sleigh
De opstand op het slavenschip Meermin
€ 21,90 Oorspronkelijke prijs was: € 21,90.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789059364363. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Cossee Auteur: Dan Sleigh Paginas: 206 Categorie: Geschiedenis.
Het slavenschip Meermin is als gevolg van een slavenopstand vergaan in 1766 voor de Zuid-Afrikaanse kust. D.m.v. getuigenissen, documentatie en logboeken, wordt de opstand gedetailleerd gereconstrueerd. Bijlagen met een chronologie van de gebeurtenissen, een zeilplan, een bouwplan, overzicht van rangen van de bemanning, overzicht wachtdiensten, inhoud flessenpost, credentiebrief aan VOC-schippers, verslag van vonnis en verhoor.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Vissen in het verleden
Al in de vroege middeleeuwen was de zeevisserij uitgegroeid tot een permanente en druk bedreven activiteit langs de Vlaamse kust. De zee werd voor de kustbewoners steeds meer gezien als een bron van voedsel, economische ontwikkeling en culturele identiteit. De visserij beleefde vele hoogtijdagen, maar toch werden de Vlaamse vissers en hun familie in die tijden ook regelmatig geconfronteerd met periodes van ellende en ontbering, meestal als gevolg van politieke onlusten. 'Vissen in het verleden' is een grondig naslagwerk over de rijke visserijgeschiedenis in Vlaanderen. Het is het resultaat van uitgebreid archief- en literatuuronderzoek, nieuwe datareeksen en een nauwe samenwerking tussen het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ), het Museum aan de Stroom (MAS) en het Nationaal Visserijmuseum Oostduinkerke (NAVIGO). Zonder de aller vroegste tijden te vergeten werpt 'Vissen in het verleden' vooral een licht op de ontwikkelingen gedurende de afgelopen vijf eeuwen. Het chronologische verhaal van de ups en downs van de industrie wordt daarbij doorspekt met verschillende (terugkerende) thematische verhalen. Hannibalgeb - 239 blz
geschiedenis

Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz
geschiedenis

Henri van Nieuwenborgh
Jan de Lichte
Jan de Lichte werd geboren te Velzeke op 7 april 1723, in een kroeg van bedenkelijk allooi uitgebaat door zijn ouders. Gedurende zijn turbulent leven werd Vlaanderen leeggeroofd en continu bezet door vreemde mogendheden. Het gevolg was bittere armoede bij grote lagen van de bevolking met als nasleep een criminaliteit die welig tierde. Rondzwervende marginalen, zoals Jan de Lichte, clusterden samen en vormden dievenbendes. Deze gevaarlijke cocktail was de voorbode van het noodlot dat zich op 13 november 1748 voltrok. Op die dag werd Jan de Lichte geradbraakt te Aalst, nadat hij schuldig bevonden werd aan drie moorden, twee moordpogingen en talrijke diefstallen. Samen met hem werden er nog andere bendeleden terechtgesteld, naar de galleien gestuurd, gegeseld of verbannen uit onze contreien. Deze historische feiten staan in schril contrast met de geromantiseerde verhalen over zijn leven. Hierin wordt Jan de Lichte immers voorgesteld als een volksmenner die stal van de rijken om de buit te verdelen onder de minstbedeelden. Tevens manifesteert hij zich in deze kronieken tot een vrijheidsstrijder die in opstand kwam tegen de Franse bezetter en de heersende onrechtvaardigheid. In dit boek wordt dit verheerlijkt verhaal met de historische context geconfronteerd, afgewogen en verweven. Op die manier krijgt de lezer een accuraat beeld over Jan de Lichte en zijn leefwereld. Kritakpap - 280 blz
geschiedenis

Jelmer Krom
De reizen van Willem de Wijs
Willem de Wijs (1696-1756) leidde een onwaarschijnlijk leven: deze Rotterdamse zeeman zeilde keer op keer voor de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) naar de Oost. Hij overleefde dat niet alleen, hij klom op tot de hoogste rangen aan boord. Willem werd één van de meest ervaren zeelieden van zijn tijd. Thuis ontworstelde hij zich aan de Rotterdamse achterbuurten. Maar in zijn huwelijken was tegenspoed nooit afwezig. Willem zeilde over de oceanen terwijl de Engelsen en de Fransen streden om de koloniale wereldmacht, de Verlichting zich ontplooide en de ontdekking van de wereld in volle gang was. De eerste helft van de achttiende eeuw was ongekend enerverend voor een Rotterdamse zeeman die het avontuur zocht. Jelmer Krom, werkzaam in journalistiek, cultuurhistorie en communicatie, raakt gefascineerd door Willem en de maritieme achttiende eeuw. Aan de hand van talrijke sporen in de archieven reconstrueert hij dit zeemansleven. Ad. Donkerpap - 200 blz