Menu

Jaap Goudsmit

De kunst van het sterfelijk zijn

De kijk van een wetenschapper

 29,95  12,50

ISBN: 9789462261938. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Lecturis Auteur: Jaap Goudsmit Paginas: 126 Categorieën: , .

Gerelateerde producten

kunst

Vic de Donder

De glimlach van de kunst

De glimlach van de kunst (Een verrassende kijk op de wereld in XII werken) – Vic de Donder Waar je ook bent in de wereld, een glimlach heeft overal dezelfde betekenis. Geen wonder dat de glimlach in al zijn varianten opduikt in de wereldkunst. In alle beschavingen, van de prehistorie tot vandaag tref je lachende gezichten aan op talloze kunstwerken. Die glimlach in de kunst is de aanleiding voor dit unieke boek dat kunst, geschiedenis en filosofie met elkaar verbindt. In ‘De glimlach van de kunst’ staan 12 kunstwerken centraal waarop telkens iemand glimlacht. Vic de Donder bespreekt werken uit alle continenten, van verschillende materialen, uit alle tijden en uit verschillende culturen. Rond elk kunstwerk wordt een web van intrigerende verbanden en verrassende links gesponnen. Metagegevens • Davidsfonds • Hardback • 243 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789058268921 • NUR 654 – Kunstgeschiedenis • Genre: Kunst, Geschiedenis • Trefwoorden: glimlachen, kunstgeschiedenis, cultuurgeschiedenis, motieven Recensie De Vlaamse journalist en kunstkenner Vic De Donder ging op zoek naar geschilderde portretten en beeldhouwwerken met een glimlach. Hij zocht er twaalf uit van minder bekende meesters, verschillende culturen, alle continenten en verschillende materialen (van goud en brons tot hout en bamboe). Vier zijn er uit Europa. Azië, Amerika en Afrika zijn ook vertegenwoordigd. In de begeleidende essays legt De Donder verbanden met andere kunstwerken, soms uit andere landen en culturen. Dr. J. Kroes Auteur Vic de Donder studeerde wijsbegeerte aan de Gentse universiteit en was jarenlang als cultuurredacteur verbonden aan de dagbladen De Standaard en Het Nieuwsblad. Hij debuteerde in 1984 met de roman Carolus. Behalve creatief proza publiceerde hij zeer uiteenlopende essays over o.a. Troje, de zeemeermin en het leven van een parochiepriester, en schreef hij reisgidsen over Hongarije, Castilië en Zuid-Engeland. Nog een ander facet van zijn schrijverschap biedt een aantal historische documentaires, over o.a. het collegeleven in Vlaanderen en het soldatenleven in het Belgisch leger. Uitgever Davidsfonds geeft - onder de vleugels van WPG Uitgevers - boeken, cd’s en e-books uit die even gevarieerd zijn als het leven zelf, met focus op geschiedenis en kunst. Maar ook lifestyle, actualiteit, zingeving, toerisme en andere thema’s zitten in het aanbod, net als kinder- en jeugdboeken.
 54,95  9,90
Verder lezen

kunst

Geordie Greig

Ontbijten met Lucian

Lucian Freud behoort tot de belangrijkste en beroemdste schilders van zijn tijd. Maar zijn hartstochtelijke leven als kunstenaar en zijn kleurrijke privéleven hield hij graag achter een muur van geheimzinnigheid verborgen. In dit opmerkelijke boek wordt die muur voor het eerst geslecht. Tien jaar lang behoorde Geordie Greig tot een select groepje vrienden dat geregeld met Lucian Freud ontbeet bij Clarke's in Londen. Een ouderwetse salon, met Freud als middelpunt. Voor het eerst vertelt Freud vrijmoedig over kunst en over zijn persoonlijk leven. Over hoe hij David Hockney schilderde, met paarden sliep, hoe hij ontkwam aan de gangstertweeling Kray en hoe hij koningin Elizabeth portretteerde. Over zijn controversiële rol als vader, zijn geliefden, zijn vele kinderen, zijn vijanden en zijn goklust. Freud houdt de lezer in zijn greep met onverbloemde verhalen over zijn wilde nachten, over hoe hij danste met Garbo en een naaktportret schilderde van Kate Moss. Hij praat ook vrijuit over zijn kunst, over de totstandkoming van zijn oeuvre, en over waarom Velázquez de grootste schilder aller tijden was. Niet alleen Freud zelf komt aan het woord. Na decennia zwijgen en geheimhouding vertellen intimi eindelijk openhartig over hun omgang met de grootste figuratieve portretschilder van de twintigste eeuw. Zo is 'Ontbijten met Lucian', drie jaar na zijn dood, een pregnant intiem portret geworden van de kunstenaar als jonge en als ouder wordende man.     'Greig heeft met dit uitstekend geschreven boek veel prijsgegeven aan de openbaarheid die Freud en diens machtige familie en netwerk altijd hebben geschuwd.' - NRC Handelsblad 'Een meesterlijk boek. Het geeft een lucide beeld van een leven dat in menig opzicht een zootje was, maar waaruit de grootste schilder van de laatste honderd jaar is voortgekomen.' -Tom Wolfe
 29,99  12,50
Verder lezen

kunst

Voor eer & glorie

Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden.
 35,00  7,90
Verder lezen

kunst

Henri Verstijnen 1882-1940

Henri Verstijnen (1882-1940) – A. Wagtbert Hansen Beeldend kunstenaar en theosoof Henri Verstijnen werd in 1882 op Java geboren en ging in 1892 met zijn ouders naar Nederland. Hij volgde tekenlessen aan de Akademie in Arnhem en legde zich al vroeg toe op het weergeven van de dierenwereld. In 1918 verhuisde Verstijnen naar Den Haag en exposeerde er via de Haagse Kunstkring en Pulchri Studio vooral werken van bloemen, vogels en exotische dieren in hun natuurlijke omgeving. Hij overleed in 1940 in Den Haag. Deze monografie, geschreven door kunsthistorica drs. Audrey Wagtberg Hansen, is de eerste publicatie waarin aandacht besteed wordt aan Verstijnens brede en bijzondere oeuvre. De auteur beschikte over het persoonlijke archief van de kunstenaar, dat naast foto’s en correspondentie ook recepturen voor zijn grafische experimenten omvat. Wie zich verdiept in het werk van Verstijnen, leert hem kennen als een creatieve duizendpoot, die zich niet graag beperkte tot een bepaald medium. Zijn fantasie, optimisme en humor komen in zijn werk sterk naar voren. Verstijnen werd bij het grote publiek vooral geliefd als karikaturist van ‘menselijke’ dieren bij de rijmen van Charivarius in ‘De Groene Amsterdammer’. Metagegevens ·         Waanders ·         Serietitel: Monografieën van het Drents Museum over kunstenaars uit het tijdperk rond 1900 ·         Paperback ·         128 pagina’s ·         ISBN 9789040082825 ·         NUR: 642 – Monografie (kunst) ·         Genre: Monografieën, Kunst, Schilderkunst ·         Trefwoorden: Drents Museum, Haagse Kunstkring, Pulchri Studi0 Auteur drs. Audrey Wagtberg Hansen is kunsthistorica en vennoot van Kroon & Wagtberg Hansen kunsthistorisch projectmanagement (K&WH) te Den Haag. Haar persoonlijke interesse gaat onder meer uit naar Egyptomanie en de kunst en literatuur van het Symbolisme. Zij verricht zelfstandig biografisch onderzoek naar de artistieke familie Verstijnen. Uitgever Uitgeverij Waanders Kunst is gespecialiseerd in het maken van kunstboeken over beeldende kunst, toegepaste kunst, beeldhouwkunst, fotografie. Dit vertaalt zich in een boekenfonds vol monografieën, catalogi bij tentoonstellingen, overzichtswerken, boeken over oudere en hedendaagse architectuur, fotoboeken met diverse onderwerpen; kortom boeken over cultuur.
 24,00  9,90
Verder lezen