Babeth Mondini-VanLoo
Kunst = leven = kunst
Van Beuys tot Boeddhisme
€ 32,50 € 9,90
Leven en werk van mediakunstenaar Babeth VanLoo zijn sterk bepaald door het ‘verruimd kunstbegrip’ van Joseph Beuys (1921-1986), die door velen wordt gezien als de invloedrijkste Duitse kunstenaar uit de tweede helft van de twintigste eeuw. Babeth VanLoo maakt, gedreven door haar zoektocht naar waarachtigheid, haar projecten tot ‘dragers van betekenis’, wat betekent dat zij niet direct uitingen van visuele schoonheid hoeven zijn. Het werken met energie als bemiddelaar is Babeth VanLoo haar artistieke praktijk geworden. ‘Kunst = leven = kunst’ doet een poging om te ontrafelen hoe die energie zich manifesteerde, hoe kunst haar leven heeft beïnvloed en hoe het leven bepalend is geweest voor het proces van de kunst die zij maakte.
Gerelateerde producten
kunst

Tjibbe Hooghiemstra
De onschuld voorbij
Een letterlijk nieuw beeld van Mata Hari, dat haar voor het eerst en pas na meer dan honderd jaar toont in al haar schuldigheid, verleidelijkheid en waanzinnigheid. Drieëndertig nieuwe hedendaagse foto's van Mata Hari, gefotografeerd met behulp van een authentieke foto van haar uit 1905, uit de collectie van het Fries Museum te Leeuwarden. Gedurende de jaren 2015 en 2016 heeft beeldend kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk, 1957) Mata Hari opnieuw gefotografeerd. Als model stond een, door haar zelf uitgegeven, postkaart uit 1905. In een verleidelijke pose is Mata Hari te zien. Met gebruik van de camera heeft Hooghiemstra een nieuwe serie beelden gemaakt die verschillende facetten van Mata Hari laten zien. Er zijn foto's die haar als een erotische danseres, een waanzinnige of een schuldige in oorlogstijd tonen. Deze schuldigheid is de reden voor de grote serie foto's geweest. Het is een manier om een kritische weergave van Mata Hari te tonen met behulp van haar destijds zelf uitgegeven flyer. De foto's willen een tegenhanger vormen van de nog altijd volhardende eenzijdige mythevorming rondom haar persoon. In 'De onschuld voorbij' wordt de originele foto uit 1905 als opmaat getoond, afgedekt met een dun lapje zwarte stof. Er naast staat het ooggetuige verslag, van Henry Wales uit 1917, van het neervallende lichaam tijdens haar executie. Opmerkelijk is de grote overeenkomst tussen de beschrijving van Wales en de houding op de oorspronkelijke foto uit 1905. 'De onschuld voorbij' bevat meer dan 30 foto's in zwart wit en kleur, afgewisseld met enkele zeer korte tekstbijdragen van biograaf Russel Warren Howe uit 1986 en een korte uitleg over het fotoproject. De foto's lopen uiteen van indringende zwart wit portretfoto's, veelkleurige abstracte sprookjesachtige beelden tot verleidelijke erotische foto's. Allen afkomstig uit de originele foto en heel direct zonder tussenkomst van bewerkingsprogramma's afgeprint. Bornmeerpap - 57 blz
kunst

Wolfgang Laib
Wolfgang Laib (Metzingen, Duitsland 1950) woont en werkt in Hochdorf. Met natuurlijke, maar in de kunst ongewone materialen als bijenwas, melk, stuifmeel en rijst maakt Laib werk dat bijna sacraal aandoet. Zijn oeuvre heeft een cyclisch karakter: ieder type werk wordt steeds opnieuw gemaakt, maar de kring van werken breidt zich uit. Laibs werken hebben in al hun kwetsbaarheid iets tijdloos en eeuwigs. Ze verwijzen naar de schoonheid en kostbaarheid van dingen die er gewoon zijn en tegelijkertijd naar primaire, weinig excessieve levensbehoeften. In het zuiden van Duitsland leidt Laib een enigszins teruggetrokken leven. Het met de hand verzamelen van stuifmeel is een tijdrovend karwei en door het volgen van de bloei van verschillende planten en bomen (zoals paardebloem, boterbloem en den) is hij een goed deel van het jaar aan de omgeving gebonden. Maar zoals het ritme van de seizoenen zich zowel herhaalt als steeds weer nieuw is, zo blijven ook de elementaire handelingen die voor het maken van zijn werken noodzakelijk zijn voor Laib van betekenis: 'Ik heb de melk al zo vaak uitgegoten en het stuifmeel al zo vaak uitgezeefd, de ervaring blijft echter altijd nieuw. Het is iets dat je nog nooit eerder gezien hebt, een realiteit waarvan je niet kunt geloven dat het werkelijkheid is.' Tentoonstellingscatalogus De Pont Museum Tilburgpap - 151 blz
kunst

González, Picasso & vrienden
De Spaanse kunstenaar Julio González wordt samen met Constantin Brancusi en Pablo Picasso als een van de belangrijkste beeldhouwers van de twintigste eeuw gezien. In 'González, Picasso & vrienden' staat naast zijn persoonlijke ontwikkeling ook zijn bijzondere vriendschap en samenwerking met Picasso en andere invloedrijke kunstenaars als Hans Hartung en Pablo Gargallo centraal. Dit boek toont hoe González evolueerde van ambachtsman tot avant-gardekunstenaar. Zijn samenwerking met Picasso speelde een doorslaggevende rol in de ontwikkeling van zijn unieke en vernieuwende stijl en opende ook voor Picasso de deuren naar andere manier van expressie. Ook wordt geschetst op welke manier de politieke situatie van Europa in de tweede helft van de jaren dertig González beïnvloedde. In de laatste jaren van zijn leven maakte hij zijn werk tegen de achtergrond van de Spaanse Burgeroorlog. Waar zijn 'boerenvrouw' in het begin stoer en onverschrokken werd afgebeeld, schreeuwt zij het aan het einde van de jaren dertig uit en heft ze haar handen ten hemel. González ziet hoe zijn geboortegrond is overwonnen. Met inzage in enkele intieme brieven tussen González en Picasso. Hannibalgeb - 272 blz
kunst

Jorn + Munch
Als jonge kunstenaar behoorde Asger Jorn tot de avant-garde en de surrealistische beweging in het Kopenhagen van de jaren 1930. Maar pas toen hij in de veertig was, ontdekte Jorn zijn ware artistieke expressievorm. Meteen na de wapenstilstand in 1945 reisde de toen dertigjarige Jorn naar Oslo om er een grote retrospectieve tentoonstelling van de werken van Edvard Munch in de Nationale Galerie te bezoeken. Munch stond op het hoogtepunt van zijn internationale faam toen hij in 1944 overleed, maar net als vandaag waren het zijn werken uit de jaren 1890 waarvoor hij het bekendst was. Op de tentoonstelling in de Nationale Galerie waren echter vooral werken uit Munchs latere periode te zien, met andere woorden uit de periode van na de eeuwwisseling. Jorn was al vertrouwd met de vroege kunst van Munch, maar diens latere werken verrasten en overweldigden hem. In de latere Munch ontdekte Jorn een schilder die een directe, spontane en intense expressievorm hanteerde die meteen in de smaak viel bij de jonge kunstenaar, met zijn achtergrond in de spontane schilderkunst van het surrealisme. De artistieke bevrijding die Jorn toen bij Munch vond, vormt het hoofdthema in 'Jorn Munch'. Mercatorfondsgeb - 256 blz