Mario Bruijns
De houten kampeerstad van Rotterdam aan Zee
De geschiedenis van Recreatieoord Hoek van Holland
€ 19,50 Oorspronkelijke prijs was: € 19,50.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789061006763. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Ad. Donker Auteur: Mario Bruijns Paginas: 151 Categorieën: Regio, Reizen.
In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw verlieten de arbeiders in het zomerseizoen hun woningen in de smalle, troosteloze straatjes van Rotterdam om te kamperen in de natuur van Hoek van Holland. Hier was vrolijkheid voor iedereen. Want jong of oud, zij die het Hoekse kampeerleven meemaakten hadden één ding gemeen; er was iets van vrijheid en vreugde in hun leven geslopen.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Erwin van Loo
100 jaar luchtvaart tussen Gilze en Rijen
In augustus 1910 vonden boven de Molenheide tussen de dorpen Gilze en Rijen de eerste bescheiden vliegbewegingen plaats met een Blériotvliegtuig. Deze vluchten vormden de opmaat voor een eeuw luchtvaartgeschiedenis. Vandaag de dag bevindt zich op dezelfde locatie een van de grootste en drukste vliegbases van de Koninklijke Luchtmacht. De historie van de vliegbasis is gevarieerd en kleurrijk. Tot 1940 gebruikte de Luchtvaartafdeeling (LVA) de Molenheide als militair hulpvliegveld. Tijdens de oorlogsjaren legde de Luftwaffe er een enorme basis aan die, nadat Gilze-Rijen door de geallieerden was bevrijd, in handen kwam van de Britse Royal Air Force. Na de Tweede Wereldoorlog ging Gilze-Rijen fungeren als opleidingsvliegveld voor de Nederlandse luchtstrijdkrachten. Talrijke luchtmachtmilitairen zetten tussen de jaren veertig en zestig op Gilze-Rijen de eerste stappen in hun militaire carrière. Vervolgens was de vliegbasis vanaf begin jaren zeventig tot midden jaren negentig de thuisbasis van een squadron jachtvliegtuigen. Vandaag de dag biedt Gilze-Rijen onderdak aan helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC). 'In 100 jaar luchtvaart in Gilze-Rijen' komen in woord en beeld alle aspecten van de veelzijdige historie van de Vliegbasis Gilze-Rijen aan bod. Het boek behandelt boeiende episodes uit de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis en geeft een goed inzicht in de gevarieerde rol die de vliegbasis in de geschiedenis van de Koninklijke Luchtmacht speelde. van Wijnening - 233 blz
regio
Hans Buiter
Nederland Kanalenland
Nederland heeft met meer dan 1150 kanalen met een totale lengte van ruim 6500 km de meeste kanalen ter wereld, en is het enige land met een vorst met de bijnaam Kanalenkoning. Naar deze koning Willem I is de Zuid-Willemsvaart (1826) genoemd, die van Maastricht naar 's-Hertogenbosch loopt. De oudste kanalen zijn de Drususgracht en Corbulogracht uit de Romeinse tijd. Het duurde tot de Middeleeuwen voordat er weer kanalen werden gegraven. Kanalen spelen in de Nederlandse geschiedenis in ieder tijdvak een rol die bij die periode past. Dat waren van de 14de eeuw tot in de 19de de afvoer van de turf in ontginningen. In de 17de en 18de eeuw was dit het vervoer van mensen met trekschuiten, in de 19de eeuw de noodzakelijke infrastructuur voor de Industriële Revolutie, en in de tweede helft van de 20ste eeuw het watertoerisme dat de oorspronkelijke functie van veel kanalen overnam. Nederland Kanalenland beschrijft een kanaal per provincie. Stokerkadegeb - 208 blz
regio
Aad Spanjaard
De slag om vesting Holland
'De Slag om de Vesting Holland' voert de lezer langs de plekken waar de opzienbarende gebeurtenissen van de nacht van 9 op 10 mei plaatsvonden, de inval van Duitse troepen op het Nederlands grondgebied. Met name rond Den Haag, Rotterdam en Dordrecht, waar de parachutisten en luchtlandingstroepen van het 7. Luftlande-Korps neerkwamen. Voor iedereen die geïnteresseerd is in de vele gebeurtenissen tijdens de Duitse inval in de meidagen van 1940 is deze gids een onmisbaar hulpmiddel. Elmarpap - 216 blz
regio
Marcel Bulte
Emmenaren op drift
Door grote werkeloosheid in de veengebieden van Zuidoost-Drenthe, in de jaren twintig van de vorige eeuw, ontstond een massale migratie van arbeidersgezinnen. Die uitstroom van duizenden Emmenaren werd actief door de overheid gestimuleerd. Vijf industrie- en ontginningsgebieden vormden het voornaamste doel: de textielindustrie in Twente, de Philipsfabrieken in Eindhoven, de mijnen in Limburg, de Zuiderzeewerken rond eiland Wieringen en het nieuw opgerichte dorp Witteveen. Marcel Bulte beschrijft de achtergronden van deze grote migratiegolf en de gevolgen voor de (re)migranten én de achterblijvers. Noordboekgeb - 192 blz