Judith Niessen
Cornelis van Haarlem 1562-1638
€ 14,95 Oorspronkelijke prijs was: € 14,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789462080256.
Paginas:
104
Auteur:
Judith Niessen
Taal:
NL
Uitgever:
nai010
Bindwijze:
ing
Categorie: Kunst.
Van Haarlem (1562-1638) wordt gezien als een belangrijke voorloper van Frans Hals. Het oeuvre van Van Haarlem weerspiegelt diens tomeloze artistieke nieuwsgierigheid. Naast levendige portretten en vernieuwende schuttersstukken schilderde hij op sublieme wijze grote, overvolle historiestukken als de Kindermoord en de Bruiloft van Peleus en Thetis.
Gerelateerde producten
kunst

Katrien Lichtert (red.)
Adriaen Brouwer. Meester van emoties
Adriaen Brouwer werd rond 1606 geboren in Oudenaarde, een stad in de Vlaamse Ardennen. Volgens archiefonderzoek is dit nu definitief aangetoond. Al vrij jong trekt Brouwer naar de Noordelijke Nederlanden: naar Haarlem en Amsterdam. Later woont hij in Antwerpen, waar hij reeds in 1638 sterft. Ondanks een kort en turbulent leven liet deze exceptionele meester een indrukwekkend oeuvre na, klein in omvang maar kwalitatief van het allerhoogste niveau. Veelzijdig en innovatief, dat zijn de begrippen die zijn oeuvre het beste samenvatten. Vanuit kunsthistorisch oogpunt is Adriaen Brouwers werk van uitzonderlijk belang: als baanbrekend meester slaat hij een brug tussen de zestiende-eeuwse Bruegeltraditie en de genre- en landschapsvoorstellingen van de zeventiende eeuw. Zijn schilderstalent en de gelaagdheid van zijn werk maken hem tot een van de boeiendste kunstenaars van de zeventiende-eeuwse Lage Landen. Brouwers bekendheid in zijn eigen tijd en de appreciatie door meesters zoals Rubens, Rembrandt en Van Dyck, staan in schril contrast met de perceptie van de kunstenaar vandaag de dag: bij het grote publiek is Adriaen Brouwer relatief onbekend. 'Adriaen Brouwer. Meester van emoties' brengt hierin verandering. Amsterdam University Pressgeb - 223 blz
gezondheid

Gary Schwartz
Emoties
Angst, verdriet, verbazing, woede, lust en liefde - vrijwel niets was in de schilderkunst van de Gouden Eeuw belangrijker dan het overtuigend in beeld brengen van menselijke emoties. In deze publicatie presenteren het Frans Hals Museum en Rembrandtkenner Gary Schwartz een keur aan meesterwerken waarin deze emoties subliem verbeeld worden. Volgens zeventiende-eeuwse kenners was de schoonheid van een schilderij niet half zo belangrijk als de hartstochten die erin te zien waren, dat was de 'ziel' van het werk. Schilders als Rembrandt, Frans Hals, Maerten van Heemskerck en Cornelis van Haarlem waren meesters in het verbeelden van uiteenlopende emoties. Wetenschapsfilosoof Machiel Keestra licht vanuit de psychologie en hersenwetenschap toe waarom geschilderde emoties ons ook nu nog blijven fascineren en verwonderen nai010pap - 152 blz
kunst

Katrien Lichtert
Adriaen Brouwer
Adriaen Brouwer werd rond 1606 geboren in Oudenaarde, een stad in de Vlaamse Ardennen. Al vrij jong trekt Brouwer naar de Noordelijke Nederlanden: naar Haarlem en Amsterdam. Later woont hij in Antwerpen, waar hij in 1638 sterft. Ondanks een kort en turbulent leven liet deze exceptionele meester een indrukwekkend oeuvre na, klein in omvang maar kwalitatief van het allerhoogste niveau. Veelzijdig en innovatief, dat zijn de begrippen die zijn oeuvre het beste samenvatten. Vanuit kunsthistorisch oogpunt is Adriaen Brouwers werk van uitzonderlijk belang: als baanbrekend meester slaat hij een brug tussen de zestiende-eeuwse Bruegeltraditie en de genre- en landschapsvoorstellingen van de zeventiende eeuw. Zijn schilderstalent en de gelaagdheid van zijn werk maken hem tot een van de boeiendste kunstenaars van de zeventiende-eeuwse Lage Landen. Brouwers bekendheid in zijn eigen tijd en de waardering door meesters zoals Rubens, Rembrandt en Van Dyck, staan in schril contrast met de perceptie van de kunstenaar vandaag de dag: bij het grote publiek is Adriaen Brouwer relatief onbekend. 'Adriaen Brouwer. Meester van emoties' brengt hierin verandering. AUPpap - 224 blz
kunst

Nam June Paik
Nam June Paik is in het Stedelijk Museum het meest bekend van zijn iconische TV-Buddha (1974), een van de meest tot de verbeelding sprekende kunstwerken uit de collectie. Dit videokunstwerk bestaat uit een gesloten circuit waarin een boeddhabeeld zichzelf op televisie bekijkt â een moderne en speelse reflectie op de relatie tussen Oosterse en Westerse tradities en de invloed van technologie. De Westerse wereld en de massamedia fascineren Paik, wat in zijn oeuvre op een speelse manier naar voren komt. In de jaren zestig â televisiegebruik als een artistiek medium was nog in ontwikkeling â zag hij al de mogelijkheden van dit nieuwe platform om kunst te maken en te tonen. Met het Stedelijk heeft Nam June Paik jarenlang een nauwe band gehad. In 1984 presenteerde het museum zijn eerste solotentoonstelling in Nederland, gevolgd door een retrospectief in 1987. Een andere belangrijke tentoonstelling die hij in het museum mee vormgaf, was The Luminous Image, waarin baanbrekende videokunst werd gepresenteerd. Nam June Paik introduceerde het Nederlandse publiek aan vernieuwende video-installaties van Europese en Amerikaanse kunstenaars, voor wie hij grote bewondering had. In dezelfde tentoonstelling maakte hij ook een hommage aan Stanley Brouwn, waarmee hij zijn waardering voor het werk van de Nederlandse kunstenaar uitsprak. Stedelijk Museum Amsterdampap - 174 blz