Judith Niessen
Cornelis van Haarlem 1562-1638
€ 14,95 Oorspronkelijke prijs was: € 14,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789462080256. Paginas: 104 Auteur: Judith Niessen Taal: NL Uitgever: nai010 Bindwijze: ing Categorie: Kunst.
Van Haarlem (1562-1638) wordt gezien als een belangrijke voorloper van Frans Hals. Het oeuvre van Van Haarlem weerspiegelt diens tomeloze artistieke nieuwsgierigheid. Naast levendige portretten en vernieuwende schuttersstukken schilderde hij op sublieme wijze grote, overvolle historiestukken als de Kindermoord en de Bruiloft van Peleus en Thetis.
Gerelateerde producten
kunst
Katrien Lichtert (red.)
Adriaen Brouwer. Meester van emoties
Adriaen Brouwer werd rond 1606 geboren in Oudenaarde, een stad in de Vlaamse Ardennen. Volgens archiefonderzoek is dit nu definitief aangetoond. Al vrij jong trekt Brouwer naar de Noordelijke Nederlanden: naar Haarlem en Amsterdam. Later woont hij in Antwerpen, waar hij reeds in 1638 sterft. Ondanks een kort en turbulent leven liet deze exceptionele meester een indrukwekkend oeuvre na, klein in omvang maar kwalitatief van het allerhoogste niveau. Veelzijdig en innovatief, dat zijn de begrippen die zijn oeuvre het beste samenvatten. Vanuit kunsthistorisch oogpunt is Adriaen Brouwers werk van uitzonderlijk belang: als baanbrekend meester slaat hij een brug tussen de zestiende-eeuwse Bruegeltraditie en de genre- en landschapsvoorstellingen van de zeventiende eeuw. Zijn schilderstalent en de gelaagdheid van zijn werk maken hem tot een van de boeiendste kunstenaars van de zeventiende-eeuwse Lage Landen. Brouwers bekendheid in zijn eigen tijd en de appreciatie door meesters zoals Rubens, Rembrandt en Van Dyck, staan in schril contrast met de perceptie van de kunstenaar vandaag de dag: bij het grote publiek is Adriaen Brouwer relatief onbekend. 'Adriaen Brouwer. Meester van emoties' brengt hierin verandering. Amsterdam University Pressgeb - 223 blz
kunst
Katrien Lichtert
Adriaen Brouwer
Adriaen Brouwer werd rond 1606 geboren in Oudenaarde, een stad in de Vlaamse Ardennen. Al vrij jong trekt Brouwer naar de Noordelijke Nederlanden: naar Haarlem en Amsterdam. Later woont hij in Antwerpen, waar hij in 1638 sterft. Ondanks een kort en turbulent leven liet deze exceptionele meester een indrukwekkend oeuvre na, klein in omvang maar kwalitatief van het allerhoogste niveau. Veelzijdig en innovatief, dat zijn de begrippen die zijn oeuvre het beste samenvatten. Vanuit kunsthistorisch oogpunt is Adriaen Brouwers werk van uitzonderlijk belang: als baanbrekend meester slaat hij een brug tussen de zestiende-eeuwse Bruegeltraditie en de genre- en landschapsvoorstellingen van de zeventiende eeuw. Zijn schilderstalent en de gelaagdheid van zijn werk maken hem tot een van de boeiendste kunstenaars van de zeventiende-eeuwse Lage Landen. Brouwers bekendheid in zijn eigen tijd en de waardering door meesters zoals Rubens, Rembrandt en Van Dyck, staan in schril contrast met de perceptie van de kunstenaar vandaag de dag: bij het grote publiek is Adriaen Brouwer relatief onbekend. 'Adriaen Brouwer. Meester van emoties' brengt hierin verandering. AUPpap - 224 blz
kunst
Cas Oorthuys
De Nederlandse fotograaf Cas Oorthuys heeft tussen het interbellum en de jaren zeventig de wereld afgereisd. De beelden die hij in die periode maakt zijn enerzijds prachtige momentopnames van een wereld in verandering maar tonen anderzijds ook het tijdloze van bepaalde landschappen, samenlevingen en culturen. Politiek geëngageerd als hij was, had hij tot doel onder meer de impact van de industrie op het sociale en geografische weefsel in beeld te brengen. Hij had een bijzondere interesse in het arbeider en boerenbestaan, maar ook in de urbanisatie van grootsteden als Parijs en New York of de dekolonisatie van Zuidoost-Azië. Tijdens de Tweede Wereldoorlog integreerde hij het leven van de Nederlandse verzetsstrijders in zijn werk. Oorthuys gebruikte fotografie als wapen, maar maakte ook werk vanuit een vorm van human interest. Na de oorlog heeft hij als geen andere fotograaf in de periode van de wederopbouw uitdrukking gegeven aan het groeiende zelfbewustzijn van de Nederlanders. Het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam bewaart het archief van Oorthuys, dat zo'n 440.000 negatieven telt en door de fotograaf zelf nauwgezet en systematisch gedocumenteerd werd. De archieven bestaan vooral uit contactvellen, waarop Oorthuys zelf aantekeningen maakte. 'Cas Oorthuys' bundelt een grote hoeveelheid van nooit eerder gepubliceerde contactvellen en toont hiermee voor het eerst de reikwijdte van het oeuvre van Cas Oorthuys en zijn belangrijke positie binnen de Europese naoorlogse fotografie. Hannibalpap - 528 blz
kunst
Bert Koopman
Competentiestrijd in de muziektempel
Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort tot 's werelds beste orkesten en wordt geprezen om zijn stilistische flexibiliteit. Geen artistieke successen zonder zakelijke bijdragen. Deze thematiek staat centraal in 'Competentiestrijd in de Muziektempel'. Een symfonieorkest is een complexe organisatie: achter de schermen doen zich regelmatig conflicten voor. Uiteenlopende belangen van dirigent, orkest, bestuur en directie strijden voortdurend om voorrang. 'Competentiestrijd in de Muziektempel' legt het vergrootglas op deze dilemma's, inventariseert zakelijke bijdragen aan artistieke successen en beschrijft hoe opeenvolgende chef-dirigenten ? Mengelberg, Van Beinum, Haitink, Chailly en Jansons ? hun stempel drukten op de bedrijfsvoering. Bert Koopman analyseert het verleden en blikt vooruit. Ook komt de verhouding tussen het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw aan bod. Deze twee instellingen vormden tot 1952 één organisatie. De focus ligt hier op de verschillende rollen van de leiding van het gebouw: als stichter, naamgever, klankkast en werkgever van het orkest en, na 1952, als uitdager op zakelijk en artistiek vlak. 'Competentiestrijd in de Muziektempel' is het indringende, met verve geschreven verslag van een strijd van meer dan een eeuw tussen artistieke ambities en zakelijke krachten. Prometheuspap - 336 blz