Tentoonstellingscatalogus bij Connexions one, Belgische kunst tussen 1945 en 1975 van het maurice verbaet Art center. De tentoonstelling is opgevat als een preambule. Ze neemt de bezoeker mee op een wandeling langs de Belgische kunst die meteen na de oorlog begint, de Golden Sixties doorloopt en stilstaat bij tal van hoogtepunten. De tentoonstelling toont werk van 30 verschillende kunstenaars o.a. Willequet en Serge Vandercam.
Gerelateerde producten
kunst

One Artist, One Material
One Artist, One Material' celebrates the limitations and possibilities of physical materials, by means of interviews with 50 world-renowned artists about their material of choice. Over the course of their careers, many artists develop a preference for a particular material, allowing them to become intimately familiar with its physical possibilities and limitations. 'One Artist, One Material' is one of the longest-running and most successful sections of the magazine. Revisiting each of these interviews for compilation, includes new material and further insights. It also features the most important projects with which these established creatives made their name.kunst

Margaret K. Koerner (red.)
William Kentridge In Bruges
'Smoke, Ashes, Fable' bevat een collectie van William Kentridge en de uitzonderlijke locatie – het Brugse Sint-Janshospitaal, met zijn 800 jaar een van de oudste nog bestaande ziekenhuiscomplexen in Europa – maken van deze tentoonstelling een niet te missen gebeuren over trauma en heling. Centraal staat een hedendaagse interpretatie van de middeleeuwse dodendans: More Sweetly Play the Dance, een video-installatie van Kentridge uit 2015. De dialoog tussen de opmerkelijke setting en de geëxposeerde kunstwerken - onder meer van Marcel Broodthaers, met wie Kentridge een aantal dingen gemeen heeft - daagt de bezoeker uit om laag na laag van de geschiedenis te 'doorwerken'. De catalogus bevat vier essays. Margaret Koster Koerner, curator van de tentoonstelling, biedt de lezer een beeld van Kentridge en van Brugge. Benjamin Buchloh gaat in op de manier waarop Kentridge de historische avant-garde begrijpt: vanuit het perspectief van de balling, dus vanuit een heel andere invalshoek dan de Amerikaanse en Europese naoorlogse neo-avant-gardisten. Joseph Leo Koerner laat zich door het voormalige ziekenhuis en de historische gelaagdheid van Brugge inspireren om de kunst van Kentridge te zien als een eigenzinnig verwerkingsproces waarin het verleden zowel verminkend als verlossend werkt. Harmon Siegel onderzoekt Kentridges benadering van de filmgeschiedenis en brengt daarbij ook het werk van Broodthaers ter sprake. 'Smoke, Ashes, Fable' biedt een indringende kijk op een van de grootste kunstenaars van onze tijd.kunst

Jorn + Munch
Als jonge kunstenaar behoorde Asger Jorn tot de avant-garde en de surrealistische beweging in het Kopenhagen van de jaren 1930. Maar pas toen hij in de veertig was, ontdekte Jorn zijn ware artistieke expressievorm. Meteen na de wapenstilstand in 1945 reisde de toen dertigjarige Jorn naar Oslo om er een grote retrospectieve tentoonstelling van de werken van Edvard Munch in de Nationale Galerie te bezoeken. Munch stond op het hoogtepunt van zijn internationale faam toen hij in 1944 overleed, maar net als vandaag waren het zijn werken uit de jaren 1890 waarvoor hij het bekendst was. Op de tentoonstelling in de Nationale Galerie waren echter vooral werken uit Munchs latere periode te zien, met andere woorden uit de periode van na de eeuwwisseling. Jorn was al vertrouwd met de vroege kunst van Munch, maar diens latere werken verrasten en overweldigden hem. In de latere Munch ontdekte Jorn een schilder die een directe, spontane en intense expressievorm hanteerde die meteen in de smaak viel bij de jonge kunstenaar, met zijn achtergrond in de spontane schilderkunst van het surrealisme. De artistieke bevrijding die Jorn toen bij Munch vond, vormt het hoofdthema in 'Jorn Munch'.kunst
