Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Architectuur/C.B. van der Tak
Anton Groot
C.B. van der Tak
Stadsarchitect tussen modernisme en traditie, 1929-1945
€ 44,90 Oorspronkelijke prijs was: € 44,90.€ 15,00Huidige prijs is: € 15,00.
ISBN: 9789068684490.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
THOTH
Auteur:
Anton Groot
Paginas:
462
Categorieën: Architectuur, Kunst.
In Amersfoort zijn vanaf de negentiende eeuw toonaangevende bouwmeesters aangetrokken om de ruimtelijke kwaliteiten van de stad te versterken. Tussen 1929 en 1945 heeft ir. C.B. van der Tak jr. (1900-1971) in zijn functie van stadsarchitect en directeur Bouw- en Woningtoezicht een grote stempel op Amersfoort gedrukt.
Gerelateerde producten
kunst
Guido van der Werve
In Palpable Futility wordt het gehele oeuvre van Guido van der Werve beschreven en afgebeeld en benaderen diverse auteurs het werk vanuit verschillende perspectieven. For English see below. Guido van der Werve heeft een bijzonder oeuvre opgebouwd rond tijdloze en universele thema's als de condition humaine. In het universum van Guido van der Werve zijn romantiek, de natuur en het sublieme nooit ver weg. Hij neemt de schoonheid en tegelijkertijd de nutteloosheid van het menselijk bestaan vaak met droge humor op de hak. In Palpable Futility wordt het gehele oeuvre beschreven en afgebeeld en benaderen diverse auteurs het werk vanuit verschillende perspectieven. Het werk wordt in een internationale kunsthistorische context geplaatst en naast een interview en een literaire bijdrage bevat het boek stukken over schaken en over de rol van muziek. Guido van der Werve is een van de meest vooraanstaande Nederlandse kunstenaars, zijn filmwerken zijn opgenomen in (inter)nationale collecties als Museum of Modern Art, Sammlung Goetz, Stedelijk Museum Amsterdam en Museum Boijmans Van Beuningen. >English< Guido van der Werve built up an extraordinary oeuvre around timeless and universal themes such as the human condition. In Van der Werve's universe, romance, nature and the sublime are never far away; his dry humour often targets the beauty-cum-futility of human existence. Palpable Futility describes and depicts Van der Werve's entire oeuvre. Different authors approach his work from different perspectives and place it in an international art-historical context. The book includes an interview and a literary contribution as well as articles about chess and the role of music. Guido van der Werve is one of the Netherlands' most prominent artists. His film works are included in (inter)national collections such as those of the Museum of Modern Art , Sammlung Goetz, Stedelijk Museum Amsterdam and Museum Boijmans Van Beuningen. Nai010geb - 208 blz
kunst
Max Cramer
David Zuiderhoek
DAVID ZUIDERHOEK - Componist van de ruimte 1911-1993' door Max Cramer, Johan Galjaard, Anton Groot, Dorothee Segaar-Höweler. In deze rijk geïllustreerd monografie wordt voor het eerst een volledig beeld geschetst van het leven en werk van David Zuiderhoek, gerenommeerd architect, stedenbouwkundige en bevlogen docent aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst. Opgeleid door drie toonaangevende leermeesters ontwikkelt David Zuiderhoek zich in korte tijd tot een veelzijdig architect, stedenbouwkundige en bevlogen docent aan de Amsterdamse Academie van Bouwkunst. In 1945 wordt hij stadsarchitect van Amersfoort. Naast het Kernplan en het Uitbreidingsplan in Hoofdzaak met de door hem bedachte 'Bloembladtheorie', ontwerpt hij in Amersfoort woonwijken, woningen en schoolgebouwen. Zuiderhoek specialiseert zich verder in omvangrijke stedenbouwkundige projecten, landhuizen, kerken, scholen en bejaardenhuizen. Tegenwoordig wordt zijn werk hoog gewaardeerd, omdat het goed aan de moderne eisen kan worden aangepast, zoals het kantoorgebouw van DHV met zijn nog steeds kenmerkende kantoortuin. Thothgeb - 272 blz
kunst
Jan van der Kooi
Jan van der Kooi werd geboren in 1957 (Bedum) en studeerde aan Academie Minerva in Groningen. De onderwerpen voor zijn werk zoekt hij in zijn eigen omgeving. Zijn schilderijen concentreren zich heel sterk op de kleuren van het licht - zonlicht, strijklicht, tegenlicht. Gefilterd of tegengehouden of omgebogen door glas, vitrage, ijzel. Of licht zoals weerkaatst vallend op een vloer. 'Het zijn', zegt Jan van der Kooi, 'studies in wit'. Als tekenaar excelleert Van der Kooi met zijn studies van allerhande dieren. Doorgaans uitgevoerd in krijt zijn zij zo overtuigend en zo levensecht dat je soms bijna zou vergeten dat het 'slechts' om tekeningen gaat. Naast Van der Kooi's dierstudies verdienen vooral zijn Hollandse landschappen - meestal uitgevoerd met penseel en gewassen inkt - speciale vermelding. Hij verstaat daarbij de kunst van het weglaten en weet licht in zijn werk te brengen. Een lange constante in Van der Koois oeuvre zijn verder zijn zelfportretten. Misschien is er na Rembrandt geen kunstenaar die het eigen gezicht zozeer tot inzet van studie heeft gemaakt. Jan van der Kooi kan het af zonder eigen galerie, gaat zonder trommels en trompetten door het leven en exposeert slechts eens in de vijf jaar, maar wordt desondanks gezien als de beste tekenaar van dit moment.
THOTHPAP - 174 blz
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz


