Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Biografieën/Maup Caransa
Wim Pelt
Maup Caransa
Vastgoedmagnaat uit Amsterdam
€ 27,50 Oorspronkelijke prijs was: € 27,50.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
Maup Caransa stond vanaf halverwege de jaren zestig bijna wekelijks in de krant. Honderden verhalen deden de ronde over deze flamboyante vastgoedmagnaat. Opgegroeid in een arm joods milieu was hij voor de oorlog begonnen in de autosloop rond het Waterlooplein. Tijdens de bezettingsjaren wist hij op raadselachtige wijze startkapitaal te verwerven om daarna fortuin te maken met afgedankte duikboten en Amerikaanse legertrucks. Caransa presenteerde zichzelf als de dynamische ondernemer die het ‘beetje doodse’ Amsterdam nieuw leven ging inblazen, met de aankoop van onder meer het Doelen Hotel, het Amstel Hotel en Hotel Americain. De pers bejubelde zijn initiatieven aan het Rembrandtplein en elders in de stad. In 1977 moest hij de keerzijde ervaren van alle glamour en glitter, toen hij als eerste miljonair in Nederland werd ontvoerd. De daders die met naam en toenaam in de krant hadden gestaan werden nooit gepakt. Maup Caransa kostte het 10 miljoen gulden en blijvende psychische schade. Wim Pelt schetst in dit boek een fascinerend portret van de legendarische Caransa, én van de lange zoektocht van de biograaf.
Gerelateerde producten
non-fictie

Barack Obama
Renegades: Born in the USA
Openhartige, onthullende en onderhoudende gesprekken tussen Barack Obama en Bruce Springsteen. In dit fraai uitgevoerde boek, een uitvloeisel van de baanbrekende, door Higher Ground geproduceerde podcast, voeren twee mannen die al lange tijd met elkaar bevriend zijn een openhartig en intiem gesprek over het leven, over muziek en over hun niet aflatende liefde voor Amerika, met alle problemen en tegenstrijdigheden die dat land kenmerken. Het bevat meer dan 350 foto's, exclusief bonusmateriaal en nooit eerder gepubliceerd archiefbeeld. Renegades: Born in the USA omvat een reeks openhartige, onthullende en onderhoudende gesprekken tussen president Barack Obama en muzieklegende Bruce Springsteen, waarin niet alleen verhalen over hun persoonlijke geschiedenis en de bepalende momenten in hun carrière aan bod komen, maar ook de polariserende politiek in Amerika en de steeds bredere kloof tussen de Amerikaanse droom en de Amerikaanse realiteit van dit moment. Het boek bevat kleurenfoto's en zeldzaam archiefmateriaal en biedt een fascinerend en fraai geïllustreerd portret van twee excentrieke mannen, een zwarte en een witte, die proberen hun eigen, onconventionele zoektocht naar betekenis, identiteit en gemeenschapszin in verband te brengen met het grotere verhaal over Amerika. Het boek bevat: Speciaal voor deze uitgave geschreven inleidingen van president Obama en Bruce Springsteen, Geannoteerde toespraken van Obama die nooit eerder zijn gepubliceerd, waaronder zijn 'Opmerkingen bij de vijftigste verjaardag van de protestmarsen van Selma naar Montgomery', Handgeschreven songteksten van Springsteen uit diens inmiddels vijftigjarige carrière, Zeldzame en exclusieve foto's uit de persoonlijke archieven van de auteurs, Gesprekken en verhalen die niet zijn opgenomen in de podcast en Historische foto's en documenten die dienen als omlijsting van de gevoerde gesprekken. In een opnamestudio die vol stond met gitaren en tijdens ten minste één rit met een Corvette spreken Obama en Springsteen over het huwelijk en het vaderschap, over rassenkwesties en mannelijkheid, over de verleiding van het onbekende avontuur en de lokroep terug naar huis. Daarnaast gaan ze in discussie over onder meer hun favoriete protestsongs en over de meest inspirerende Amerikaanse helden die ze kennen. Tijdens de gesprekken praten ze over hun verlangen om in hun carrière een groter en waarachtiger verhaal over Amerika te vertellen, al moest daar nu en dan een prijs voor worden betaald, en ze onderzoeken samen hoe het verscheurde Amerika de weg naar eenheid zou kunnen terugvinden. Hollands diepgeb - 320 blz
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
geschiedenis

Willem Meiners
De verliefde president
'De verliefde president' een uiterst origineel verhaal over moed, overmoed, overspel, chantage en een man die net te laat kwam en te vroeg verdween, en met zijn beleid stond aan de wieg van de roaring twenties stond. Honderd jaar geleden stond Amerika er niet goed voor. Er was massale werkloosheid, de Eerste Wereldoorlog en de Spaanse griep hadden een miljoen Amerikaanse levens geëist en de schatkist was leeg. Tegen deze achtergrond slaagde Warren Harding, hoofdredacteur van een regionale krant, erin president van de Verenigde Staten te worden. Harding was, met name onder vrouwen, ongekend populair. Met zijn beleid stond hij aan de wieg van de roaring twenties: een dansende samenleving die zich in sommige ogen te buiten ging aan de charleston en verboden cocktails. Ineens schalde er jazzmuziek in het Witte Huis. Bijna iedereen vond weer een baan en een dak boven het hoofd. Miljoenen mensen begonnen kranten te lezen. Ze zagen films, kochten radio's, grammofoons, ijskasten en auto's. Toen Harding in 1923 plotseling overleed, stonden er negen miljoen mensen langs het spoor om afscheid van hem te nemen. Zes jaar na Hardings dood brak de Grote Depressie uit, gevolgd door de Tweede Wereldoorlog. Iedereen vergat de oud-president. Was hij zijn tijd te ver vooruit met zijn opvatting dat black lives matter? Was het omdat hij verliefd werd op zijn buurvrouw? Of gingen politici en historici in retrospectief op zoek naar een zondebok nadat er zo ruw een einde was gekomen aan de feestvreugde? Op basis van uniek archiefmateriaal, waaronder Hardings onlangs geopenbaarde liefdesbrieven, brengt Willem Meiners de vergeten president weer tot leven. Balanspap - 304 blz
non-fictie

Marianne Zwagerman
Verslaafd aan drukinkt
?Het is pas nieuws als het in De Telegraaf heeft gestaan,? zei de hoofdredacteur altijd zonder enige ironie. De krant kon zich die arrogantie veroorloven. Decennialang een onaantastbaar bolwerk, beursgenoteerd en veruit de grootste krant van Nederland. De Telegraaf Media Groep was ook een familiebedrijf waarin de luiken ferm gesloten bleven. Ze trokken zich niets aan van de buitenwereld, legden geen verantwoording af en gingen nooit in discussie. Maar het machtige mediabedrijf, dat voor de eeuwwisseling nog een eigen vermogen had van bijna 1 miljard gulden, raakte de weg kwijt, kwam in liquiditeitsproblemen en werd een speelbal van vechtende aandeelhouders. Hoeveel invloed hadden zij op de koers van de krant? Waarom sneuvelde hoofdredacteur Sjuul Paradijs? Welke krachten speelden een rol in de tragische neergang van het trotse geel-blauwe nieuwsbolwerk? 'Verslaafd aan drukinkt' kijkt achter de schermen mee op de redactie, in de boardroom, in de rechtszaal en brengt de ondergang van de Telegraaf Media Groep in kaart. Het is een liefdesverhaal: liefde voor drukpersen, liefde voor de krant. Bij De Telegraaf werkte je niet alleen, je was er voor het leven lid van de familie. Totdat duizenden mensen werden ontslagen. Zij verlieten de Basisweg met een gebroken hart. Voltpap - 416 blz