Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Religie/De Bijbel voor ongelovigen
Guus Kuijer
De Bijbel voor ongelovigen
Deel 4 Koning David en de splitsing van het rijk
€ 20,99 Oorspronkelijke prijs was: € 20,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789025307288. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Athenaeum-Polak & Van Gennep Auteur: Guus Kuijer Paginas: 272 Categorieën: Filosofie & religie, Religie.
Guus Kuijer vertelt Bijbelverhalen na voor ongelovigen (en gelovigen). Dit deel bevat het koningschap van David en diens dood, en de regering van Davids zoon Salomo en zijn duizend vrouwen. Die maken dat Salomo ontrouw wordt aan de God van Israël. Het rijk scheurt, en Israël en Juda krijgen concurrerende koningen.
Gerelateerde producten
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
Bart D. Ehrman
De God van Galilea
De onstuitbare opkomst van het christendom tijdens de eerste vier eeuwen van onze jaartelling is de grootste culturele revolutie die de wereld ooit heeft gezien. Wat begon met een timmermanszoon en een paar vissers, groeide uit tot een veenbrand van persoonlijk beleden geloof, die het Romeinse rijk in alle opzichten ondermijnde. Twee ideologieën botsten radicaal op elkaar. Aan de ene kant die van millennia oude waarden, gebaseerd op macht: keizers en koningen heersten als bijna-goden over hun onderdanen, meesters over hun slaven, mannen over hun vrouwen. Oorlog was normaal en het afslachten van overwonnenen acceptabel en nuttig. De christenen beweerden het tegenovergestelde. Hun leiders predikten naastenliefde. De ene mens was niet beter dan de andere. Voor God was iedereen gelijk: de meester en de slaaf, de sterke en de zwakke. En dat idee bleek onweerstaanbaar. In 'De God van Galilea' beschrijft Ehrman de wereld van de Romeinen en de heidenen, en het gevecht tussen het oude en nieuwe wereldbeeld. Het resultaat is een historisch meesterwerk, waarin de culturele, filosofische en maatschappelijke problemen van toen nog altijd herkenbaar blijken. Balanspap - 359 blz
filosofie & religie
Marvin Meyer
Inspirerende uitspraken van Jezus
Tweehonderd Jezus-spreuken die (in deze vorm) niet in de Bijbel of het Thomas-evangelie voorkomen. Elk logion onthult iets van Jezus' boodschap, van de waarheid over mens, wereld en God. God is in alles, maar in het bijzonder in de mens: het goddelijk geheim rust in ons innerlijk; God klopt gestaag op de deur van ons hart, en we hoeven alleen maar open te doen om onze diepste verlangens naar Hem vervuld te zien. Jezus blijkt steeds de mens die God kent, die een is met 'de waarheid' (de werkelijkheid, zou de boeddhist zeggen) en die deze daarom gestalte kan geven. De logia stammen uit oude christelijke, joodse en islamitische bronnen, sommige zijn zelfs ouder dan de evangelien. Ze bedoelen niet de mens iets te doen 'geloven', maar hem via zelfkennis tot kennis van God te brengen. In deze zin verduidelijken ze ook de Bijbelse evangelien: ze laten immers zien dat je de Bijbel met andere ogen kunt lezen dan met die van de traditie. Zeer verzorgde uitgave; ruime, duidelijke druk. Tirion176 blz