Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Handelaren des doods
Andrew Feinstein
Handelaren des doods
de internationale wapenhandel
€ 39,90 Oorspronkelijke prijs was: € 39,90.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Met de internationale wapenhandel is wordt jaarlijks tussen 35 en 55 miljard(!) euro omgezet. Nederland bekleedt de 5de plaats in de ranglijst van wapenexporteurs, België de 20ste. Maar liefst veertig procent van de wereldwijde corruptie hangt met de wapenhandel samen. Deze ondoorzichtige economie waarin wereldleiders, financiers, tussenpersonen, agenten en criminelen een rol spelen, wordt beschreven in ‘Handelaren des doods’.
Andrew Feinstein is ervaringsdeskundige: hij nam ontslag als parlementslid voor het ANC toen president Mbeki hem verbood een miljardendeal te onderzoeken waarbij ANC-bonzen smeergeld van wapenfabrikanten hadden aangenomen. Hij is nadien onderzoek gaan doen naar de internationale wapenhandel en hij heeft een groot netwerk blootgelegd van personen en partijen die er een belangrijke rol in spelen. Dit boek is het onthutsende verslag van dat onderzoek.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz
geschiedenis
Herman Hülsmann
Mijn reis naar Indië 1928-1929
In dit dagboek neemt Hermann Hülsmann ons mee op reis naar het toen nog verre Nederlands-Indië. Hülsmann was samen met drie andere studenten uitgenodigd door de Vereeniging Jan Pieterszoon Coen, die met groepsreizen de deelnemers wilde interesseren voor topfuncties in Indië. Er moest dan wel een verslag worden geschreven over enkele projecten die onderweg werden bezocht. Hermann Hülsmann beperkte zich niet tot de beschrijving van 'enkele projecten'. Hij zette zo veel mogelijk waarnemingen op papier. En hij maakte er foto's bij. Het resultaat is een levendig en vaak humoristisch geschreven verslag van een tijdsbeeld. Het dagboek begint met de avontuurlijke heenreis met de boot door het Suezkanaal. In Indië bezoekt hij bekende trekpleisters, die toen nog niet zo toeristisch waren als nu. En hij schrijft uitgebreid over het dagelijks leven en werken in die tijd. 'Mijn reis naar Indië' bevat veel bijzondere wetenswaardigheden, onder andere over de toenmalige stand van de techniek. Hermann eindigt zijn bezoek met een reis door Atjeh met de zogenaamde Atjeh Tram (opgeheven in 1962). In dit deel van het dagboek beschrijft hij onder andere de wegenbouwprojecten in dit toen nog onontgonnen gebied. Voor Hermann Hülsmann (1902-1983) bleef dit de reis van zijn leven. Uiteindelijk is hij niet naar Indië gegaan om daar een leidende functie te gaan vervullen. In plaats daarvan koos hij voor een carrière bij de rechterlijke macht in Nederland. En niet zonder succes: hij nam afscheid van zijn werkzame leven als Raadsheer van de Hoge Raad der Nederlanden. LM Publishersgeb - 512 blz
geschiedenis
Suketu Mehta
Bombay mateloze stad
Bombay - mateloze stad van Suketu Mehta is buitengewoon. Hij schrijft over Bombay met genadeloze wreedheid, vol liefde - die ik deel - voor de stad zoals die was toen hij nog geen Mumbai heette en die nu bijna geheel verwoest is door corruptie, gangsterdom en neofascistische politiek. De geest van Bombay heeft alleen overleefd in flarden, die de auteur aangrijpt als sprankjes overleving en hoop. De kwaliteit van zijn onderzoek en beschrijving, en de kundigheid waarmee hij gangsters en moordenaars er toe beweegt om openhartig te zijn, zijn ongelofelijk. Bombay - mateloze stad is veel meer dan een reisboek, het is de autopsie van een stad die moreel gesproken een lijk is. De in Calcutta geboren, maar in Bombay opgegroeide Mehta voert een briljant onderzoek uit door gangsterbazen, straatboefjes, politieagenten, rechters, filmsterren en barmeisjes van deze stad voor het voetlicht te brengen. Mehta schreef een verbluffende kruising van memoires, reisliteratuur, en sociaal onderzoek. Bovendien heeft hij de psyche van de stad te pakken.Suketu Mehta vertelt de verhalen van de bewoners van krottenwijken, van dansmeisjes, huurmoordenaars en dichters, die allemaal naar Bombay gekomen zijn om het te gaan maken. Op heldere toon, niet tot oordelen geneigd, is zijn boek een uitnemend epos van de fascinierende stad waarin hij opgroeide. Mets & Schilt608 blz
geschiedenis
van Lith
Plotseling een vreselijke knal
Bommen en mijnen treffen neutraal Nederland (1914-1918)
Hoewel Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog een politiek van strikte neutraliteit voerde betekende dit niet dat de strijdende partijen daar altijd ontzag voor hadden. Voortdurend liepen Nederlanders kans te worden betrokken bij de oorlogshandelingen. Vooral in Zeeland, maar ook elders kreeg men te maken met kleinschalige bombardementen en dag en nacht werd het Nederlandse luchtruim geschonden door Engelse, Duitse en Franse toestellen.
Ook Nederlandse vissersboten en koopvaardijschepen liepen gevaar door de mijnen die door alle strijdende partijen werden uitgezet. Hans van Lith beschrijft in dit boek de vele incidenten waarbij soms doden en gewonden te betreuren waren. Zijn onderzoek richt zich ook op de reacties in de vaderlandse pers en de manier waarop de politiek probeerde te manoeuvreren binnen de smalle marges van de neutraliteitspolitiek. Het boek is ruim geïllustreerd met veelal unieke beelden uit deze onbekende episode uit de Nederlandse geschiedenis.
Europese bibliotheek – gebonden – 268 pag – geïllustreerd