Martin Eidelberg
Nieuw licht op Tiffany
Clara Driscoll en de Tiffany girls
€ 19,95 Oorspronkelijke prijs was: € 19,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789072853172.
Bindwijze:
ing
Taal:
NL
Uitgever:
Giles
Auteur:
Martin Eidelberg
Paginas:
200
Categorie: Kunst.
Nieuw licht op Tiffany gaat uitgebreid in op ontwerper Louis C. Tiffany en het atelier onder leiding van Clara Driscoll. De ontdekking van de briefwisseling van Driscoll heeft geleid tot een keerpunt in het wetenschappelijk onderzoek naar de Tiffany ateliers. Haar levendige beschrijving van haar werk en haar collega’s, vormen tot op heden het enige bekende verslag uit de eerste hand van de dagelijkse gang van zaken binnen de Tiffany ateliers.
Gerelateerde producten
kunst
Rose Dodd
Writing to Louis Andriessen
Writing to Louis Andriessen: commentaries on life in music onderzoekt relevante werken uit de carrière van componist Louis Andriessen. Het boek gaat vooral over zijn muziek, middels teksten van hemzelf (Composing - a lesson, 1978) en van musici, componisten en academicie en is een substantiele toevoeging aan de tot nu toe verschenen publicaties over zijn oeuvre. Met bijdragen uit Groot-Brittannië, Nederland en de VS wordt zijn muziek in een internationaal kritisch perspectief geplaatst. Het boek is verschenen ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Louis Andriessen en werd gepresenteerd op 23 mei 2019 bij de start van het Andriessen Festival in het Muziekgebouw Amsterdam. Louis Andriessen heeft niet alleen grote invloed gehad als docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, maar ook internationaal met een indrukwekkende hoeveelheid aan composities, en invloed op verschillende hedendaagse ensembles zoals Crash uit Ierland, de New Yorkse Bang on a Can, Icebreaker uit het Verenigd Konikrijk en California E.A.R.Unit. Leden van deze ensembles hebben de mogelijkheid gekregen om in dit boek te verwoorden welke invloed Louis Andriessen heeft gehad op hun werk. In het jubileumjaar 2019, waarin hij zijn tachtigste verjaardag viert, verenigen tijdgenoten en voormalige studenten -onder wie velen inmiddels internationale aandacht verwierven- zich in een boek waarin de vrolijke noot niet ontbreekt. Deze uitnodiging om te ?schrijven aan Louis Andriessen? werd aanvaard door Richard Ayres, California E.A.R.Unit (Amy Knoles, Lorna Eder, Robin Lorentz, Erika Duke-Kirkpatrick, Vicky Ray), Donnacha Dennehy, Rose Dodd, Ron Ford, Christopher Fox, Monica Germino, Liz Haddon, Yannis Kyriakides, Jan Nieuwenhuis, John O'Mahony, Ian Pace, Martijn Padding, Johanneke van Slooten, Frances-Marie Uitti en Julia Wolfe. Het boek is samengesteld met muziekmateriaal en programmaboekjes, muziekpartituren, archieffoto's en brieven uit Andriessen's persoonlijke correspondentie. Samenstelling, tekst en vertaling: Rose Dodd Lecturisgeb - 240 blz
kunst
Natuur als atelier
'De natuur als atelier - Het Franse landschap van Corot tot Cézanne' toont de voor de moderne kunst cruciale ontwikkeling van het 19de-eeuwse landschap aan de hand van beroemde schilderijen van kunstenaars als Géricault, Corot, Courbet, Monet, Pissarro, Cézanne, Puvis de Chavannes en Gustave Doré. In 'De natuur als atelier' komen verschillende opvattingen aan de orde: het geïdealiseerde landschap uit de tragedie van Poussin, het landschap als de spiegel van de ziel uit de romantiek, het realistische landschap, het schilderen in de vrije natuur van de School van Barbizon en de fascinatie voor het licht in het werk van de impressionisten. Al deze kunstwerken zijn afkomstig uit de rijke verzameling van Petit Palais, Musée des Beaux Arts de la Ville de Paris. WaandersING - 192 blz
kunst
Wilma van Giersbergen
Op zoek naar werk
'Op zoek naar werk, De productieve kunstenaarsfamilies Hauck ? Bakker - Van de Laar in Rotterdam 1770-1920'. Van auteur Wilma van Giersbergen. Begin december 1776 arriveert August Christian Hauck (1742-1801) met zijn vrouw en twee kinderen in Rotterdam. Hij wil er als portretschilder aan de slag, Hauck, die in Mannheim werd geboren, stamt uit een kunstenaarsfamilie. Net zoals zijn vader en zijn (half)broers op zoek moesten naar opdrachten en daarvoor vele reizen zouden ondernemen, zo vindt ook Hauck pas na omzwervingen door de Republiek zijn definiteive bestemming in Rotterdam. August C. Hauck wordt de stamvader van vier generaties Rotterdamse kunstschilders. In 1784 neemt hij een jongeman uit Goedereede, Cornelis Bakker (1771-1849), als leerling bij hem in huis. Cornelis Bakker trouwt in 1795 met Susanna Eva Hauck (1773-1842), het enige kind van zijn leermeester. Twee van hun kinderen, Job Augustus (1796-1876) en Aren Bakker (1806-1843), worden eveneens kunstenaar. Ook raakt de familie Bakker door een huwelijk verwant aan de Rotterdamse kunstenaarsfamilie Van de Laar, van wie de historieschilder Jan Hendrik van de Laar (1807-19874) de bekendste zal worden. Leven van alleen de schilderkunst gaat moeizaam, zodat de kunstenaars generatie op generatie op zoek moeten naar andere bronnen van inkomsten. Honderd jaar lang spelen zij in Rotterdam als tekenleraar een grote rol in het onderwijs bij het tekengenootschap 'Hierdoor tot Hooger' en de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Daarnaast verdienen verschillenden van hen hun boterham in de decoratie- en interieurschilderkunst. Het is de tragiek van een kunstenaarsfamilie die, opgeleid tot kunstschilder, door velerlei omstandigheden gedwongen wordt haar ambities bij te stellen. In 'Opzoek naar werk' worden zes generaties kunstschilders gevolgd te beginnen met Haucks vader, Johann Jacob Hauck(1694-ca.1769), kerk- en hofschilder in Duitsland. De schilderdynastie eindigt als de decorschilder Frans Bakker (1871-1944) in 1920 Rotterdam verlaat en in Nederlands-Indië gaat wonen. Donkerpap - 368 blz
kunst
Lee Bontecou
De Amerikaanse kunstenares Lee Bontecou wordt sinds de jaren zestig wereldwijd gelauwerd om haar intrigerende beelden en installaties. De rijke, organische vormen van haar sculpturen lijken te zijn ontstaan in een mysterieus universum waarin onze angsten en verlangens gecondenseerd zijn. Deze publicatie verschijnt naar aanleiding van de grote Lee Bontecoutentoonstelling in het Gemeentemuseum in Den Haag, waarvoor ze speciaal een Sandbox creëerde waarin diverse onderdelen van haar werk van de jaren zestig tot nu worden samengebracht. Een bijzondere beeldbijdrage van kunstenares en vriendin van Bontecou, Joan Banach, zoomt in op het ontstaansproces van de Sandbox en brengt een rijk netwerk van Bontecous inspiratiebronnen in kaart: van foto's uit haar geologische en historische boeken tot foto's van werken van oude meesters. Met prachtig, gedetailleerd beeldmateriaal dat allemaal opnieuw in de studio is opgenomen. Niet alleen foto's van alle werken in de tentoonstelling, maar ook haar schetsboeken en de wall of drawings in Bontecous atelier. Zo wordt een intieme inkijk geboden in het creatieve proces van de kunstenares. Met tekstbijdragen van Laura Stamps, conservator van het Gemeentemuseum in Den Haag, en Jeremy Melius, assistent-professor kunstgeschiedenis aan Tufts University in New York. Hannibalgeb - 135 blz


