Als grondlegger van de hedendaagse Slowaakse glaskunst geldt de internationaal vermaarde Tsjechische ontwerper Václav Cigler (1929) die in 1965 de afdeling ‘Glas in architectuur’ oprichtte aan de Kunstacademie in Bratislava. Hier heeft hij een generatie glaskunstenaars opgeleid die op geraffineerde wijze vorm heeft gegeven aan het fenomeen van optisch glas dat zo typerend is voor de Slowaakse bijdrage aan de internationale glaskunst. In deze Nederlands-Engelstalige publicatie worden de belangrijkste vertegenwoordigers van de Slowaakse glaskunst voor het voetlicht gebracht.
Gerelateerde producten
kunst
Bořek Šípek
Glas Design Architectuur
De Tsjech Bořek Šípek (Praag 1949) is een wereldberoemde architect die vooral naam heeft gemaakt als ontwerper van glasobjecten en meubels. Na een aantal jaren in Amsterdam werkzaam te zijn geweest, woont en werkt Šípek tegenwoordig weer in Praag. Het hoogtepunt van zijn carrière vormen ongetwijfeld zijn werkzaamheden aan het Kasteel in Praag. Václav Havel, president van Tsjechië tussen 1993 en 2003, gaf hem deze pretentieuze opdracht, die hem tot 'hofarchitect' maakte. Zijn kleurige, barokke glasobjecten springen in het oog en geven de functie van het drinkglas een andere inhoud. Dit geldt ook voor zijn meubel ontwerpen, die opvallen door hun onorthodoxe verschijningsvorm en het meubel een haast menselijk karakter verlenen. Waandersgeb - 159 blz
kunst
Archipel
Indonesië beslaat met zijn meer dan 17.000 eilanden een oppervlakte die gelijk is aan het grondgebied van de Europese Unie. De Indonesische Archipel is een plaats van samenvloeiingen en ontmoetingspunten, en was altijd al een van de belangrijkste knooppunten van de wereldhandel. Lang voor de containerschepen en olietankers van vandaag, hebben hier Austronesisiche bootjes, Arabische dhows, Chinese jonken, Iberische karvelen en vaartuigen van Oost-Indische Compagnie aangemeerd. De geschiedenis van deze archipel bestaat uit een wirwar van banden en connecties tussen werelden vlakbij en veraf die altijd te kampen hebben met de alom aanwezige maritieme omgeving. De zee is eerder een verenigende factor en door de moesson was dit knooppunt een verplichte halte voor buitenlandse handelaars, religieuzen en diplomaten die sporen van hun aanwezigheid hebben achtergelaten in de mythen, monumenten, kunst en tradities van het hedendaagse Indonesië. Deze externe invloeden werden laag na laag vermengd en kregen een nieuwe interpretatie in deze rijke en complexe maatschappijen. Ze brachten nieuwe werelden tot stand die gekleurd en gevormd werden door hun band met de zee. Deze publicatie is een uitnodiging om kennis te maken met deze werelden, met de zee als verbindingselement en een buitengewone collectie van belangrijke werken, bakens in een geschiedenis die het ontdekken waard is en bewondering oproept. Snoeckgeb - 207 blz
kunst
Cas Oorthuys
De Nederlandse fotograaf Cas Oorthuys heeft tussen het interbellum en de jaren zeventig de wereld afgereisd. De beelden die hij in die periode maakt zijn enerzijds prachtige momentopnames van een wereld in verandering maar tonen anderzijds ook het tijdloze van bepaalde landschappen, samenlevingen en culturen. Politiek geëngageerd als hij was, had hij tot doel onder meer de impact van de industrie op het sociale en geografische weefsel in beeld te brengen. Hij had een bijzondere interesse in het arbeider en boerenbestaan, maar ook in de urbanisatie van grootsteden als Parijs en New York of de dekolonisatie van Zuidoost-Azië. Tijdens de Tweede Wereldoorlog integreerde hij het leven van de Nederlandse verzetsstrijders in zijn werk. Oorthuys gebruikte fotografie als wapen, maar maakte ook werk vanuit een vorm van human interest. Na de oorlog heeft hij als geen andere fotograaf in de periode van de wederopbouw uitdrukking gegeven aan het groeiende zelfbewustzijn van de Nederlanders. Het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam bewaart het archief van Oorthuys, dat zo'n 440.000 negatieven telt en door de fotograaf zelf nauwgezet en systematisch gedocumenteerd werd. De archieven bestaan vooral uit contactvellen, waarop Oorthuys zelf aantekeningen maakte. 'Cas Oorthuys' bundelt een grote hoeveelheid van nooit eerder gepubliceerde contactvellen en toont hiermee voor het eerst de reikwijdte van het oeuvre van Cas Oorthuys en zijn belangrijke positie binnen de Europese naoorlogse fotografie. Hannibalpap - 528 blz
kunst
Hans Oldewarris
Liefde voor de Hollandse bouwkunst
Publiceren over architectuur en het publiceren van architectuurteksten is een voorwaarde voor het bestaan van een architectuurdiscours. Als uitgever van boeken op het gebied van architectuur en design bij Uitgeverij 010 heeft auteur Hans Oldewarris altijd betoogd dat architecten over hun vak moeten schrijven om hun ideeën over architectuur te articuleren en te delen. Het is in belangrijke mate de uitgever die bepaalt welke projecten, onderwerpen, ideeën en programma's van architecten en ontwerpers worden toegelaten tot het publieke domein. Dit boek; de handelseditie van het proefschrift aan de Universiteit Leiden; verschaft inzicht in het publiceren over architectuur in Nederland. Het onderzoekt onder welke omstandigheden en dankzij welke uitgangspunten; werkwijze en beslissingen uitgeverij Kosmos in de periode 1923-1960 haar uitgaven op het gebied van architectuur en toegepaste kunst realiseerde. Nai010geb - 607 blz