Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/De vierde bondgenoot
Doug Hurst
De vierde bondgenoot
De Nederlandse strijdkrachten in Australië tijdens de Tweede Wereldoorlog
€ 19,95 Oorspronkelijke prijs was: € 19,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
De vierde bondgenoot is het verhaal van de Nederlandse strijdkrachten die in de Tweede Wereldoorlog vanuit bases in Australië ten strijde trokken tegen de Japanners. Toen ze door Japan uit het toenmalig Nederlands Indië verdreven werden, verplaatsten de Nederlanders hun schepen, vliegtuigen en manschappen naar Australië. Daar voegden zij zich als ‘vierde bondgenoot’bij de Engelse, Australische en Amerikaanse troepen. Zij namen het leeuwendeel van het geallieerde handelsverkeer in de oorlog in de Stille Oceaan voor hun rekening en hielden een vloot met oorlogsschepen en onderzeeboten in de vaart; zij vlogen met jagers, bommenwerpers en transporttoestellen en gaven leiding aan gespecialiseerde onderdelen van de strijdkrachten. Toen de oorlog in de Stille Oceaan voorbij was, stelden ze zich op tegenover de nationalisten in Nederlands Indië. Na de totstandkoming van Indonesië in 1949 emigreerden veel van de soldaten naar Australië.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Theo Doorman
In de schaduw van de Javazee
Anderhalf jaar voor zijn pensionering wordt kapitein ter zee Pieter Koenraad (1890-1968) in 1938 uitgezonden naar Nederlands Oost-Indië. Het zouden uiteindelijk acht enerverende jaren worden. Als commandant der marine in Soerabaja maakt hij de strijd tegen de invallende Japanners in 1942 van zeer nabij mee. Hij luncht met schout-bij-nacht Karel Doorman, vlak voordat deze met het geallieerde eskader uitvaart en de volgende dag, op 27 februari, met zijn vlaggenschip Hr.Ms. De Ruyter in de Javazee ten onder gaat. Op 2 maart gelast Koenraad de vernieling van het Marine Etablissement in Soerabaja, waar circa 18.000 mensen werken. Met de laatst beschikbare onderzeeboot Hr.Ms. K 12 evacueert hij naar Australië, vanwaar hij doorreist naar Engeland. In 1943 wordt hij benoemd tot marinecommandant Australië en onderbevelhebber der strijdkrachten in het oosten. Na de capitulatie van Japan is hij nog een aantal maanden waarnemend commandant der zeemacht in Nederlands-Indië en wordt hij geconfronteerd met de gewelddadigheden van de Bersiap-periode. Vanaf de bevrijding van Nederland in mei 1945 tot en met zijn thuiskomst schrijft Koenraad vanuit de Oost luchtpostbrieven over zijn belevenissen tijdens de oorlog aan zijn familieleden in Nederland. De brieven bieden het persoonlijke verhaal van een hooggeplaatste marineofficier, die tijdens de Tweede Wereldoorlog één van de brandpunten van de strijd tegen Japan meemaakt. 'In de schaduw van de Javazee' verschaft de lezer op een unieke manier inzicht in de problemen waarmee ons land in Nederlands-Indië, tijdens de oorlog en na de capitulatie van Japan, wordt geconfronteerd. Pieter Koenraad is openhartig over persoonlijke aangelegenheden en kritisch over de rol van diverse bekende politici en militairen in de top van de vaderlandse krijgsmacht. Walburgperspap - 176 blz
geschiedenis

Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz
geschiedenis

Herman Hülsmann
Mijn reis naar Indië 1928-1929
In dit dagboek neemt Hermann Hülsmann ons mee op reis naar het toen nog verre Nederlands-Indië. Hülsmann was samen met drie andere studenten uitgenodigd door de Vereeniging Jan Pieterszoon Coen, die met groepsreizen de deelnemers wilde interesseren voor topfuncties in Indië. Er moest dan wel een verslag worden geschreven over enkele projecten die onderweg werden bezocht. Hermann Hülsmann beperkte zich niet tot de beschrijving van 'enkele projecten'. Hij zette zo veel mogelijk waarnemingen op papier. En hij maakte er foto's bij. Het resultaat is een levendig en vaak humoristisch geschreven verslag van een tijdsbeeld. Het dagboek begint met de avontuurlijke heenreis met de boot door het Suezkanaal. In Indië bezoekt hij bekende trekpleisters, die toen nog niet zo toeristisch waren als nu. En hij schrijft uitgebreid over het dagelijks leven en werken in die tijd. 'Mijn reis naar Indië' bevat veel bijzondere wetenswaardigheden, onder andere over de toenmalige stand van de techniek. Hermann eindigt zijn bezoek met een reis door Atjeh met de zogenaamde Atjeh Tram (opgeheven in 1962). In dit deel van het dagboek beschrijft hij onder andere de wegenbouwprojecten in dit toen nog onontgonnen gebied. Voor Hermann Hülsmann (1902-1983) bleef dit de reis van zijn leven. Uiteindelijk is hij niet naar Indië gegaan om daar een leidende functie te gaan vervullen. In plaats daarvan koos hij voor een carrière bij de rechterlijke macht in Nederland. En niet zonder succes: hij nam afscheid van zijn werkzame leven als Raadsheer van de Hoge Raad der Nederlanden. LM Publishersgeb - 512 blz
geschiedenis

Louis Zweers
Koloniale oorlog 1945-1949
De rauwe werkelijkheid van deze dramatische periode uit de Nederlandse geschiedenis in foto's. Tussen 1945 en 1949 voerde Nederland oorlog tegen de onafhankelijke Indonesische republiek. Recent onderzoek toont aan dat Nederlandse militairen - meer dan 150.000 man sterk - zich te buiten gingen aan structureel excessief geweld tegen Indonesische burgers en revolutionaire strijders, gedoogd én verhuld door de militaire leiding en de Haagse politiek. Het beeld van de militaire aanwezigheid in 'ons Indië' werd lange tijd bepaald door geruststellende plaatjes in kranten en tijdschriften van 'jongens overzee', verwelkomd door de lokale bevolking die bevrijd moest worden van de terreur van een kleine groep opstandelingen onder leiding van Soekarno. Bewust werd een gekleurd en misleidend beeld gegeven. De veelal onbekende en aangrijpende foto's in dit boek van vluchtende burgers, intimiderende ondervragingen, Indonesische krijgsgevangenen, gesneuvelde en geëxecuteerde strijders en afgebrande kampongs, die destijds gecensureerd werden, tonen de rauwe werkelijkheid. Onderzoek in archieven in Nederland en Indonesië en bestudering van particuliere verzamelingen en privéalbums van soldaten leverden een selectie foto's op die een ongefilterde kijk op deze dramatische episode geeft met 'gewenste' en 'ongewenste' beelden. Hollands Diepgeb - 256 blz