De vele VOC ambtenaren die zich in de loop van de zeventiende en achttiende eeuw in Batavia vestigden, ontwikkelden een verfijnde wooncultuur waarin Oost en West samenkwamen. Exemplarisch hiervoor is het gebruiks- en gedachteniszilver dat een grote variëteit aan verschillende vormen en versieringsmotieven laat zien. Een aparte categorie vormen de gedachtenisborden met hun fraai gegraveerde teksten die het overlijden herdenken van burgers uit Batavia. Dankzij deze inscripties werden veel VOC dienaren aan de anonimiteit ontrukt.
Gerelateerde producten
kunst

Menno Jonker
Van velerlei pluimage
Ambonezen, Javanen, Chinezen, Moren, mestiezen, krijgers, albino's, en ook maki's, vlinders, gekko's, zeboe's en een keur aan exotische vogels. In het midden van de zeventiende eeuw legde Andries Beeckman uit Zutphen de beeltenissen van vele inwoners en dieren uit Azië en Afrika vast in een unieke reeks waterverftekeningen. Dat was opmerkelijk, want tijdgenoten zagen liever af van de gevaarlijke reis naar de Oost en beperkten zich tot het kopiëren van bestaande prenten, niet zelden doorspekt met fabelachtige superlatieven en stereotypen. De pionier Beeckman speelde handig in op de vraag naar waarheidsgetrouwe illustraties en zijn tekeningen zijn daarom een belangrijk keerpunt in de visuele antropologie en de natuurhistorie van de zeventiende eeuw. Dit boek toont voor het eerst het volledige overzicht van deze reeks kleurrijke tekeningen in context van kunst en wetenschap. Met bijdragen van: Niels Bergervoet, Erlend de Groot, Caroline de Hart, Suzanne Jansen, Menno Jonker, Annelien Krul en Sanne Morsinkhof. Andries Beeckman (1628-1664) reisde als soldaat in dienst van de voc naar de Oost. Zijn schetsen 'naar het leven' geven een uniek beeld van de mensen en dieren die hij op zijn reizen tegenkwam en waren door hun natuurgetrouwheid al in de zeventiende eeuw ongekend populair. Van Tiltpap - 288 blz
geschiedenis

Wonen op de kaap en in Batavia 1602-1795
'Wonen op de Kaap en in Batavia 1602-1795' over de zeventiende- en achttiende-eeuwse wooncultuur op de Kaap en in Batavia gedenkt niet alleen het feit dat meer dan vierhonderd jaar geleden de Verenigde Oost-Indische Compagnie werd opgericht, maar ook dat meer dan 350 jaar terug Jan van Riebeeck vaste voet op de Kaap zette. Waanders240 blz
geschiedenis

Roger Cremers
World War Two Today
Op uiteenlopende plaatsen in Europa, onafhankelijk van elkaar en los van officiële bijeenkomsten, zoeken burgers naar nieuwe manieren om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Nu steeds minder mensen de oorlog hebben meegemaakt, gaan mensen actief op zoek naar een eigen beleving daarvan. Fotograaf Roger Cremers verwonderde zich hierover toen hij voor het eerst Auschwitz bezocht. Het voormalige concentratiekamp leek wel een recreatiegebied. NRC Handelsblad plaatste de serie en Cremers won er een 1ste prijs mee bij World Press Photo 2009. Ook in het buitenland maakten de beelden veel los. Van Normandië tot aan de Krim, Cremers bezocht er historische plaatsen en besefte dat de scheidslijn tussen herdenken en recreëren aan het vervagen is. Hij fotografeerde meerdere evenementen waarbij gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog worden nagespeeld, in vol ornaat en op de historische plek. Diep in Rusland sprak hij met amateurarcheologen; twintigers die in hun vrije tijd naar overblijfselen van duizenden anonieme slachtoffers van de Slag om Stalingrad zoeken om hen alsnog een laatste rustplek te bezorgen. In 'World War Two Today' legt Cremers de tegenstellingen vast: mensen die tot op de dag van vandaag een onuitsprekelijk leed met zich meedragen, toeristenbussen op weg naar een volgende bezienswaardigheid en mensen die er genoegen in scheppen om de oorlog na te spelen. Lecturisgeb - 160 blz
kunst

Tjibbe Hooghiemstra
De onschuld voorbij
Een letterlijk nieuw beeld van Mata Hari, dat haar voor het eerst en pas na meer dan honderd jaar toont in al haar schuldigheid, verleidelijkheid en waanzinnigheid. Drieëndertig nieuwe hedendaagse foto's van Mata Hari, gefotografeerd met behulp van een authentieke foto van haar uit 1905, uit de collectie van het Fries Museum te Leeuwarden. Gedurende de jaren 2015 en 2016 heeft beeldend kunstenaar Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk, 1957) Mata Hari opnieuw gefotografeerd. Als model stond een, door haar zelf uitgegeven, postkaart uit 1905. In een verleidelijke pose is Mata Hari te zien. Met gebruik van de camera heeft Hooghiemstra een nieuwe serie beelden gemaakt die verschillende facetten van Mata Hari laten zien. Er zijn foto's die haar als een erotische danseres, een waanzinnige of een schuldige in oorlogstijd tonen. Deze schuldigheid is de reden voor de grote serie foto's geweest. Het is een manier om een kritische weergave van Mata Hari te tonen met behulp van haar destijds zelf uitgegeven flyer. De foto's willen een tegenhanger vormen van de nog altijd volhardende eenzijdige mythevorming rondom haar persoon. In 'De onschuld voorbij' wordt de originele foto uit 1905 als opmaat getoond, afgedekt met een dun lapje zwarte stof. Er naast staat het ooggetuige verslag, van Henry Wales uit 1917, van het neervallende lichaam tijdens haar executie. Opmerkelijk is de grote overeenkomst tussen de beschrijving van Wales en de houding op de oorspronkelijke foto uit 1905. 'De onschuld voorbij' bevat meer dan 30 foto's in zwart wit en kleur, afgewisseld met enkele zeer korte tekstbijdragen van biograaf Russel Warren Howe uit 1986 en een korte uitleg over het fotoproject. De foto's lopen uiteen van indringende zwart wit portretfoto's, veelkleurige abstracte sprookjesachtige beelden tot verleidelijke erotische foto's. Allen afkomstig uit de originele foto en heel direct zonder tussenkomst van bewerkingsprogramma's afgeprint. Bornmeerpap - 57 blz