Fred de Vries
Wiegelied voor de witte man
Ras en muziek in het Amerikaanse Diepe Zuiden en Zuid-Afrika
€ 23,99 Oorspronkelijke prijs was: € 23,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Fred de Vries groeide op in de Rotterdamse witte middenklasse van de late jaren vijftig. Muziek kleurde zijn jeugd: rock, soul maar bovenal de blues. Tegenwoordig woont hij in het door apartheid gehavende Zuid-Afrika. In ‘Wiegelied voor de witte man’ gaat Fred op zoek naar de wortels van de muziek uit zijn jeugd en trekt hij rond in de regio waar deze muziek ontstond: het Diepe Zuiden van Amerika. De reis voert hem dwars door South Carolina, Georgia, Tennesee, Alabama, Mississippi en Louisiana. Hij bezoekt juke joints, jazz clubs en honky-tonk saloons, historische plekken, beroemde muziekstudio’s en platenlabels. Wanneer hij terug is in Zuid-Afrika wordt hij onverwacht geconfronteerd met zwarte woede en witte angst, die hem dwingen nogmaals af te reizen naar Amerika ? om dieper te graven in de verwrongen geschiedenis van suprematie en pijn waarbij muziek een belangrijke rol heeft gespeeld. Met de blues als leidraad zoekt hij antwoord op vragen als: waar komen racisme en witte superioriteit vandaan?
Gerelateerde producten
kunst

Wilma van Giersbergen
Op zoek naar werk
'Op zoek naar werk, De productieve kunstenaarsfamilies Hauck ? Bakker - Van de Laar in Rotterdam 1770-1920'. Van auteur Wilma van Giersbergen. Begin december 1776 arriveert August Christian Hauck (1742-1801) met zijn vrouw en twee kinderen in Rotterdam. Hij wil er als portretschilder aan de slag, Hauck, die in Mannheim werd geboren, stamt uit een kunstenaarsfamilie. Net zoals zijn vader en zijn (half)broers op zoek moesten naar opdrachten en daarvoor vele reizen zouden ondernemen, zo vindt ook Hauck pas na omzwervingen door de Republiek zijn definiteive bestemming in Rotterdam. August C. Hauck wordt de stamvader van vier generaties Rotterdamse kunstschilders. In 1784 neemt hij een jongeman uit Goedereede, Cornelis Bakker (1771-1849), als leerling bij hem in huis. Cornelis Bakker trouwt in 1795 met Susanna Eva Hauck (1773-1842), het enige kind van zijn leermeester. Twee van hun kinderen, Job Augustus (1796-1876) en Aren Bakker (1806-1843), worden eveneens kunstenaar. Ook raakt de familie Bakker door een huwelijk verwant aan de Rotterdamse kunstenaarsfamilie Van de Laar, van wie de historieschilder Jan Hendrik van de Laar (1807-19874) de bekendste zal worden. Leven van alleen de schilderkunst gaat moeizaam, zodat de kunstenaars generatie op generatie op zoek moeten naar andere bronnen van inkomsten. Honderd jaar lang spelen zij in Rotterdam als tekenleraar een grote rol in het onderwijs bij het tekengenootschap 'Hierdoor tot Hooger' en de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Daarnaast verdienen verschillenden van hen hun boterham in de decoratie- en interieurschilderkunst. Het is de tragiek van een kunstenaarsfamilie die, opgeleid tot kunstschilder, door velerlei omstandigheden gedwongen wordt haar ambities bij te stellen. In 'Opzoek naar werk' worden zes generaties kunstschilders gevolgd te beginnen met Haucks vader, Johann Jacob Hauck(1694-ca.1769), kerk- en hofschilder in Duitsland. De schilderdynastie eindigt als de decorschilder Frans Bakker (1871-1944) in 1920 Rotterdam verlaat en in Nederlands-Indië gaat wonen. Donkerpap - 368 blz
kunst

Wowo Ding
Cities in Transition
For English see below- Op dit moment leeft de helft van de wereldbevolking in steden. Binnen twee decennia zal dit oplopen tot 60 procent. Extreme rijkdom en extreme armoede komen naast elkaar voor, maar steden blijven magneten die mensenmassa's aantrekken. Steden bieden voor velen de mogelijkheid voor werk en inkomen, scholing, en betere voorzieningen. In een achttal thema's geeft het boek een intrigerend beeld van deze ontwikkelingen en schetst het een mondiaal toekomstperspectief. 'Cities in transition' onderzoekt de recente urbane en politiek-economische ontwikkelingen in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa, Zuid-Afrika en China. Met bijdragen van dertig deskundigen in het vakgebied, onder wie Saskia Sassen, Fulong Wu, M. Christine Boyer, Vittorio Lampugnani, Eric Swyngedouw, Marc Angélil, Joan Busquets, David Grahame Shane, George Baird, en vele anderen. Het boek sluit af met de stedelijke ontwikkelingen in China, waarbij tevens de urgentie van goed onderwijs en onderzoek wordt geformuleerd door een tiental decanen van invloedrijke Chinese universiteiten. - Currently, half of the world's population lives in cities. Within two decades this will rise to 60 percent. Extreme wealth and extreme poverty coexist, but cities remain magnets that attract crowds. For many, cities offer the opportunity for work and income, education, and better facilities. In eight themes, 'Cities in transition' provides an intriguing picture of these developments and outlines a global future perspective 'Cities in transition' examines recent urban and political-economic developments in North America, South America, Europe, South Africa and China. With contributions from thirty experts in the field, including Saskia Sassen, Fulong Wu, M. Christine Boyer, Vittorio Lampugnani, Eric Swyngedouw, Marc Angélil, Joan Busquets, David Grahame Shane, George Baird, and many others. 'Cities in transition' concludes with urban developments in China, where the urgency of good education and research is also formulated by ten deans of influential Chinese universities. nai010pap - 496 blz
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal.In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens.Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders.Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst

Christian Salewski
Dutch New Worlds
For English see below- Onze beslissingen geven vorm aan onze toekomst, maar we weten weinig over hoe. Om daar achter te komen, construeren planners en ontwerpers levendige beelden van wat zou kunnen zijn. Deze scenario's dienen als baanbrekers tussen verbeelding en rede. Eind jaren tachtig nam de elite van de Nederlandse planning en ontwerp scenario's op ongekende schaal om het publiek te overtuigen van hun ideeën. Maar de zoektocht om Nederland als geheel opnieuw vorm te geven mislukte jammerlijk. Hun poging ontketende echter een golf van nieuw denken over de toekomst en creëerde een enorm aantal spectaculaire beelden van de dingen die komen gaan. 'Dutch New Worlds' vertelt voor het eerst het verhaal van hoe scenariodenken stedenbouw en ruimtelijke ordening veranderde, vanaf het begin eind jaren zestig tot het hoogtepunt in de jaren negentig. Het laat zien hoe de meeste grootse scenarioprojecten op niets uitliepen door overambitie en misbruik. Het laat ook zien hoe scenario's vandaag de dag krachtige instrumenten blijven voor gericht en transparant ontwerpend onderzoek om betere steden en regio's te creëren. Verteld vanuit het perspectief van een architect en stedenbouwkundige, bevat deze ideeëngeschiedenis fundamentele lessen voor planners, ontwerpers en beleidsmakers - en voor onze volgende beslissingen die onze toekomst zullen vormgeven.-Our decisions shape our future, but we know little about how. To find out, planners and designers construct vivid images of what could be. These scenarios serve as path-breakers between imagination and reason. In the late 1980s, the elite of Dutch planning and design took scenarios to unprecedented scales to convince the public of their ideas. But the quest to reshape the Netherlands as a whole failed dismally. Their attempt, however, unleashed a wave of new thinking about the future and created an enormous number of spectacular images of things to come. Dutch New Worlds tells for the first time the story of how scenario thinking changed urbanism and physical planning, from its beginning in the late 1960s to its height in the 1990s. It shows how most grand scenario projects came to nothing because of overambition and misuse. It also shows how, today, scenarios remain powerful tools for focused and transparent design research to create better cities and regions. Told from the perspective of an architect and urbanist, this history of ideas holds fundamental lessons for planners, designers, and policy makers - and for our next decisions that will shape our future. nai010geb - 352 blz