Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Biografieën/Verdwenen levens
Florette Dijkstra
Verdwenen levens
Op zoek naar een alpinist, een geniaal gen, een partizane en een stel voortvluchtigen
€ 21,99 Oorspronkelijke prijs was: € 21,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789021428680. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Querido Auteur: Florette Dijkstra Paginas: 261 Categorieën: Biografieën, Non-Fictie.
Wat overkwam de schrijver Edward Benecke tijdens zijn laatste bergbeklimming? Wie was de eerste in Florette Dijkstra’s familie die een dodelijke genetische fout doorgaf? Waarom wordt verzwegen dat het een vrouw was die tijdens de Franse Revolutie Den Bosch veroverde, en hoe onthult het spoor naar enkele voortvluchtigen een wereld vol intriges en conflicten in achttiende-eeuws België? Dijkstra volgt het spoor van mensen die vergeten zijn en van wie het bestaan soms zelfs wordt ontkend. Op zoek in archieven en op internet ontdekt ze dat er meer aan de hand is. Via de mooiste en meest onverwachte zijpaden monden de zoektochten uit in vier spannende reconstructies.
Gerelateerde producten
non-fictie

Cody Cassidy
Wie at de eerste oester?
Wie vond het wiel uit? Wie tapte de eerste mop? Wie dronk het eerste biertje? Wie was de moordenaar in het eerste moordmysterie? Wie was de eerste chirurg? Wie was de eerste die vuur beheerste ? en vooral: wie was de eerste die de slijmerige, bleke oester at? In 'Wie at de eerste oester?' gaat Cody Cassidy ? aan de hand van inzichten uit de moderne genetica tot de archeologie ? na welke genieën achter deze en andere wereld veranderende gebeurtenissen schuilgaan en vertelt hij hun nog niet vertelde verhalen. Met een scherp gevoel voor humor en een grenzeloos enthousiasme voor de wonderlijke wereld van onze verre voorouders laat Cassidy aan de hand van het leven van individuen zien hoe en waarom er cruciale ontwikkelingen plaatsvonden in de geschiedenis van de mensheid. 'Wie at de eerste oester?' geeft een inkijkje in de grootste primeurs en catastrofes van de prehistorie en maakt ons bekend met een periode waarvan we tot voor kort nog maar weinig wisten. Prometheuspap - 240 blz
muziek

Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
non-fictie

Mary Beard
Hoe wij kijken, met gelovige ogen
Het idee van 'beschaving' is altijd onderwerp van discussie geweest, er is zelfs ruzie over gemaakt. De kern van die meningsverschillen wordt gevormd door de vraag hoe mensen, van de prehistorie tot nu, zichzelf en anderen, mensen en goden, zagen en afbeeldden. Historicus Mary Beard onderzoekt hoe kunst de volken die kunst maakten vormde, en hoe de kunst door hen gevormd werd. Hoe werd er gekeken naar die beelden? Waarom waren ze soms zo controversieel? Mary Beard onderzoekt hoe de menselijke gestalte werd vormgegeven in een aantal van de vroegste kunstuitingen ter wereld – van de gigantische stenen hoofden van de Olmec in Midden-Amerika tot het terracottaleger van de eerste keizer van China. Ze legt uit hoe een uit de oudheid afkomstige weergave van het menselijk lichaam de manier waarop mensen in het Westen hun eigen cultuur en die van anderen zien beïnvloedt, en soms vervormt. In het tweede deel van het boek staat deze vraag centraal: wat is de functie van de beeldende kunst in de religie? Met andere woorden: hoe kijken we naar mensen en naar goden? Behorend bij de BBC-serie Civilisations. Athenaeum - Polak & Van Genneppap - 204 blz
mens & maatschappij

Mark Koster
De Mol
Van Big Brother tot Koffietijd, The Voice en van LINDA, tot Talpa. John, Linda en Johnny de Mol zijn overal. Zij zijn de grote spelers van de entertainmentindustrie. Op dit moment bezit John de Mol, een van de rijkste en machtigste Nederlanders, een handvol radiostations, een tv-zender, een persbureau, een magazine, muziekrechten en data van 7,5 miljoen Nederlanders. En nog altijd breidt hij zijn imperium uit. Zijn ambitie is een multimediaal bedrijf dat op tv, radio en online de strijd aan kan met giganten als Google, Facebook, Netflix en Amazon. Maar waar komt het enorme succes van de familie eigenlijk vandaan? Hoe kon de ambitieuze en gedreven John de Mol uitgroeien tot de gevreesde mediamagnaat van vandaag, aan het hoofd van een ware dynastie? Hoe werden de De Mols opgevoed en wat drijft hen? Hoe ze zijn geworden tot wie ze nu zijn? Op zoek naar antwoorden op deze vragen dook Mark Koster in de familiegeschiedenis. In 'De Mol' schetst hij aan de hand van vier generaties De Mol hoe een hyperambitieuze familie via netwerken, werklust en zakelijk opportunisme haar dromen wist waar te maken en nu al decennialang bepaalt wat wij aan nieuws, muziek en vermaak krijgen voorgeschoteld. Balanspap - 608 blz