Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Van Heemstra
In ‘Van Heemstra’ passeert een groot aantal Van Heemstra’s de revue, van stamvader Taecke tot theatermaakster Marjolijn. In een zestal hoofdstukken, voorzien van vele illustraties en zeventien stambomen, volgen we het leven van een divers gezelschap familieleden, in soms stormachtige perioden in de vaderlandse geschiedenis. Zoals van Schelto, die een grote rol speelde bij de grondwetsherziening in 1848, van filmster Audrey Hepburn (zie voorzijde), verzetsstrijder Wido, Frans, die na de oorlog ‘foute’ Nederlanders om zeep wilde helpen, van Feyo, die een zeer opvallend boek schreef – om maar een kleine greep te doen. ‘Van Heemstra’ probeert een antwoord te geven op de vraag: Wat betekent het om een Van Heemstra te zijn? En: Wat betekent het om van adel te zijn?
Gerelateerde producten
geschiedenis

Jo Tollebeek
Een slapeloos doordenken van alle dingen
Onze omgang met de geschiedenis berust niet op een goed geordend geheel van heldere en rationele opvattingen. Hij steunt op een wirwar van beelden en van herinneringen, die voortdurend voortwoekeren. Wij hechten ons aan voorwerpen die het verleden in zijn bruutheid laten ervaren, als een 'echte' (zij het voorbije) werkelijkheid. Maar wij kennen ook de ontnuchtering: al deze voorwerpen blijken zo vaak kopieën en vervalsingen te zijn. Zo is het ook met de uiteenlopende praktijken waarin onze omgang met het verleden vorm krijgt. Zij worden beheerst door ongrijpbare passies en politieke ficties. Over het verleden schrijven wij in vele varianten. De begrippen die wij daarbij gebruiken, verduidelijken de geschiedenis, maar zij leiden ons ook binnen in een labyrint dat ons geen uitweg biedt. En als wij het verleden willen laten herrijzen, in monumenten of optochten, reconstrueren wij het op een eclectische wijze. In 'Een slapeloos doordenken van alle dingen' gaat het om de manier waarop de adel zichzelf een verleden schept, om de stormachtige familie die de historici vormen, om de lessen in de vaderlandse geschiedenis die de jonge Wilhelmina kreeg, om de droom van de Renaissance die geschiedschrijvers als Michelet, Burckhardt en Huizinga koesterden, en om nog veel meer. Telkens weer blijkt dat de geschiedenis chaos in het hoofd is ? een rammelend geheugen, dat niet redeneert, maar associeert.geschiedenis

Ismee Tames
Doorn in het vlees
Na de Tweede Wereldoorlog zijn vele tienduizenden Nederlanders bestraft wegens collaboratie met de Duitse bezetter. Men beschouwde hen als 'fout' in de oorlog en daarom werden ze enige tijd gevangengezet. Maar wat gebeurde er daarna met deze mensen en hun directe familieleden? Bleven ze een groep verstotenen aan de rand van de samenleving of konden ze toch weer een volwaardige plek veroveren? Ismee Tames onderzocht archieven die niet eerder zijn bestudeerd, maar wendde zich ook tot privédocumenten en verhalen van betrokkenen om de vraag te kunnen beantwoorden hoe het zat met de integratie en uitsluiting van 'foute' Nederlanders na de oorlog. Het collaboratieverleden bleef een 'doorn in het vlees' van de Nederlandse samenleving, maar de oud-NSB'er die zich voldoende schuldbewust opstelde blijkt toch een tweede kans te hebben gekregen.geschiedenis

Rory MacLean
Berlijn
Rory MacLean beschrijft de geschiedenis van wat wel wordt gezien als de hipste stad van West-Europa, Berlijn. Het is een stad van uitersten. Een stad van macht en vernedering, van geschiedenis en vernieuwing, van de geniaalste en de donkerste opvattingen die de twintigste eeuw kenmerken. In de levendige Duitse hoofdstad springen de legendes je dan ook naar de keel: Lenin bezocht dezelfde cafés als Bowies helden, de engelen van Wim Wenders zweven boven een met toortsen verlichte naziprocessie, Le Carre’s George Smiley kijkt toe hoe de treinen naar Auschwitz vertrekken. In Berlijn brengt Rory MacLean een eclectische groep historische personages samen in een groot meeslepend verhaal dat vijf eeuwen omspant. Hij introduceert een middeleeuwse bard wiens lijden de opkomst van het naziregime verklaart, een ambitieuze prostituee die het tot prinses schopt, een Schotse huurling die voor het Pruisische leger vecht, een angstige functionaris van de Communistische Partij die meebouwt aan de Muur... Ook Marlène Dietrich, Joseph Goebbels en John F. Kennedy passeren de revue. Metagegevens · De Bezige Bij · Hardback · 453 pagina’s · Geïllustreerd · ISBN 9789085425144 · NUR: 680 – Geschiedenis algemeen · Genre: Geschiedenis · Trefwoorden: Berlijn, hip, Berlijnse Muur, Marlène Dietrich, Goebbels, John F. Kennedy Auteur Rory MacLean (1956) is een Canadese schrijver. In het begin van zijn carrière werkte hij als scenarist samen met David Bowie en Marlène Dietrich. Nadat hij in 1989 de prijs voor het beste reisverhaal van The Independent won, ging hij zich toeleggen op proza. Hij schreef acht boeken, waaronder de bestsellers Stalin’s Nose (1992) en Magic Bus (2006), en heeft meer dan vijftig programma’s op BBC Radio gepresenteerd. MacLean wordt vaak geroemd om zijn avontuurlijke, soms absurde stijl. Hij woont in Berlijn. Uitgever De non-fictie van De Bezige Bij bestrijkt een breed palet – van biografie en essay tot geschiedenis, politiek en actualiteit, van filosofie tot populaire wetenschap, kunst en muziek. Het uitgegeven werk is van topauteurs van Nederlandse en internationale bodem, zoals Thomas Piketty, David Van Reybrouck, Karen Armstrong, Oliver Sacks, Philipp Blom, Jolande Withuis, Paul Verhaeghe, Bas Heijne, Auke Kok en Joshua Foer.geschiedenis
