Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/De Markies en zijn kolonie die nooit heeft bestaan
Eveline Rethmeier
De Markies en zijn kolonie die nooit heeft bestaan
€ 21,99 € 7,90
Markies De Rays droomde van een nieuw Frankrijk waar de adel het weer voor het zeggen zou hebben, in tegenstelling tot het Frankrijk van na de Franse Revolutie waarin hij was opgegroeid. Hij verzon de meest wilde verhalen, wist op slinkse wijze geld bij elkaar te krijgen en stichtte zonder enige autoriteit daartoe een kolonie op een eiland bij Papoea-Nieuw-Guinea waar nauwelijks Europeanen waren geweest. Ondanks zijn gebrek aan kennis over het eiland spiegelde hij zijn landgenoten een utopie voor: een leven van overvloed en weldadigheid waar goud, voedsel en geluk voor het oprapen zouden liggen.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Corry van Renselaar
Partij in de marge
Partij in de marge. Oorlog, goud en De Nederlandsche Bank gaat over de lotgevallen van het monetaire goud van Nederland. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen wist nazi-Duitsland de hand te leggen op ruim 145 duizend kg. Nederlands goud. Het zwaartepunt van de studie valt op de hardnekkige pogingen van Nederland om dat goud terug te krijgen.Tot grote teleurstelling erkende de Tripartite Goudcommissie ? de instantie die in 1946 was opgericht om de gedupeerde landen hun gestolen goud terug te geven ? de Nederlandse goudclaim maar ten dele. De kwestie bracht Nederland in conflict met de Grote Drie en met de landen waar het goud was terechtgekomen. In 2000 besloot het kabinet-Kok de claim op het resterende goud, ter waarde van bijna ? 700 mln., te laten rusten.
Boom382 blz
geschiedenis

Mark Braude
De onzichtbare keizer
Na jarenlang te hebben geheerst over een keizerrijk van tachtig miljoen mensen, dat zich uitstrekte over half Europa, zat Napoleon plotseling vast op het minuscule eilandje Elba. Als het aan de leiders van Europa had gelegen, was dit zijn einde geweest. Maar Napoleon wilde maar een ding: terug naar het Franse vasteland, terug naar de macht. Met zijn buitengewone charisma wist hij zijn beide bewakers, en daarna de rest van het eiland, al snel in zijn greep te krijgen. Na tien maanden ballingschap ontsnapte hij van Elba, met duizend volgelingen achter hem aan. Hij trok op naar Parijs en heroverde de Tuilerieën ? en dat allemaal zonder een schot te lossen. Niet veel later zouden tienduizenden van zijn voor- en tegenstanders om het leven komen bij Waterloo. Braude beschrijft de vreemde ballingschap en de onwaarschijnlijke ontsnapping van Napoleon met veel oog voor sprekende details. 'De onzichtbare keizer' biedt helder nieuw inzicht in een periode die in de geschiedschrijving meestal wordt verwaarloosd, maar in feite een zeer dramatische episode was in de carrière van Napoleon. Balanspap - 408 blz
geschiedenis

Die Kultur der Kulturrevolution
Alledaagse gebruiksvoorwerpen en de meest uiteenlopende vormen van politieke propaganda uit het China van 1966 tot 1976 staan centraal in het boek 'Die Kultur der Kulturrevolution'. Van deze periode, de Culturele Revolutie, bleven de massale volksoptochten, de alomtegenwoordigheid van de Rode Garde en de haast religieuze personencultus rond de grote roerganger Mao in het collectieve geheugen bewaard. Het was evenwel ook de periode van de heropvoedingskampen en de genadeloze vervolging van intellectuelen en in ongenade gevallen politici. De Culturele Revolutie had duidelijk twee gezichten: enerzijds het streven naar een egalitaire en ideale samenleving, anderzijds de mensonterende, inhumane politieke campagnes en de doelbewuste vernietiging van cultureel erfgoed van onschatbare waarde. In de tentoonstelling en in de publicatie worden beide contradictorische aspecten van een recente periode uit de Chinese geschiedenis, die diepe sporen heeft nagelaten in het dagelijkse leven, op kritische wijze belicht. De meest uiteenlopende 'gebruiksvoorwerpen' komen daarbij aan bod: Mao-pins en -beeldjes, posters en foto's, voorwerpen gedecoreerd met afbeeldingen van Mao of partijinsignes. Stuk voor stuk objecten die in de periode van de Culturele Revolutie en de ongebreidelde personencultus rond Mao alomtegenwoordig waren in de Chinese samenleving. Duitstalig. Tentoonstellingscatalogi Snoeckpap - 265 blz
geschiedenis

Theo Mulder
De hersenverzamelaar
Wat kan de vorm van een schedel zeggen over iemands persoonlijkheid? Het is een vraag die de Weense arts Franz Joseph Gall eind achttiende eeuw mateloos intrigeerde. Volgens Gall kon men door aan de schedel te voelen moordzucht, agressie en andere eigenschappen lokaliseren ? een wetenschap die later bekend werd onder de naam frenologie. Hij concludeerde dat de geest zich in het brein bevond en dat geestesziekten dan ook hersenaandoeningen waren. Het lokaliseren van eigenschappen door de schedel te betasten bleek een dramatische misvatting. Niettemin leverde Gall indrukwekkende bijdragen aan de wetenschap. In 1796 begon hij met lezingen in zijn huis in Wenen, waarbij hij hersenen in een zorgvuldige mix van theater en wetenschap ontleedde. Toen de Oostenrijkse keizer Franz II deze controversiële evenementen verbood, besloot Gall zijn geluk elders te beproeven en trok met een koets vol schedels door heel Europa. Zijn ster rees snel, maar de ijdele Gall bleef achtervolgd door controverse. In Frankrijk kreeg hij ruzie met Napoleon en de Kerk plaatste al zijn boeken op de Index. Desondanks veroverden zijn ideeën Groot-Brittannië en Amerika en hadden daar enorme invloed. Galls denkbeelden raakten alle gebieden van de maatschappij, van de geneeskunde tot de kunsten, ze drongen door tot de rechtszaal en effenden de weg voor de antropologie en de neuropsychologie. En ze zijn nog altijd niet uit de wetenschappelijke arena verdwenen. Met veel kennis van zaken schetst Theo Mulder een portret van het veelbewogen leven van Gall en zijn volgers tegen de wetenschappelijke en politieke achtergrond van de negentiende eeuw. Balansgeb - 360 blz