Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Economie & politiek/Tien zetels
14 december 2019. Op het partijcongres van 50PLUS wordt Henk Krol met 89 procent van de stemmen opnieuw gekozen tot lijsttrekker. In de peilingen staat 50PLUS kort daarna op tien zetels. Na een decennium van permanente ruzie heeft partijvoorzitter Geert Dales in slechts anderhalf jaar rust in de tent weten te krijgen. Begin maart 2020. Vanwege corona besluit het bestuur van 50PLUS dat livevergaderingen worden vervangen door digitale stemmingen. 95 procent van de leden steunt die aanpak. Meteen breekt de pleuris uit. Kamerleden gaan rollebollend met het partijbestuur over straat. De peilingen geven de partij nog één zetel. Hoe kon dat gebeuren? In Tien zetels vertelt Geert Dales zijn verhaal, waarin hij tevens teruggrijpt op levenslessen uit zijn jongere jaren. Manmoedig proberen Dales en de zijnen het geraaskal van amateurs en oproerkraaiers de kop in te drukken. Dat lukt redelijk, tot de lockdown van 15 maart 2020. Een tsunami van wantrouwen, modder, smaad en laster brengt 50PLUS daarna in minder dan twee maanden naar een mogelijk definitieve ondergang. Tien zetels geeft een onthullende inkijk in de wonderlijke wereld van de politiek.
Gerelateerde producten
non-fictie

Wilco Boom
De neergang van de PvdA
Diederik Samsom leidde de PvdA in 2012 naar een ongekend verkiezingsresultaat: 38 zetels! Vijf jaar later leed de partij een historische nederlaag van 29 zetels. Nooit eerder verloor een partij in Nederland zo veel stemmen. Heeft de partij zich kapot geregeerd met de VVD? Is de nederlaag het gevolg van een sluipend proces dat zich al vele jaren geleden heeft ingezet en waarbij de PvdA langzamerhand een groot deel van haar aanhang is kwijtgeraakt aan de PVV, SP, GroenLinks, D66 en Denk? Is de PvdA in de loop van de jaren het contact met 'gewone mensen' verloren. Twintig overtuigde PvdA'ers uit alle geledingen van de partij laten in 'De neergang van de PvdA' hun gemoed de vrije loop over de problemen. Onder hen Lodewijk Asscher, Diederik Samsom, Hans Spekman, Gerdi Verbeet, Frans Timmermans en Monika Sie. Typisch PvdA: de meningsverschillen zijn heel groot, maar niemand geeft de hoop op.non-fictie

Chris Hietland
De kroonprins van Nieuw Links
Van mulo tot minister en van rebel tot regent? André van der Louw, opgegroeid in Den Haag als zoon van een melkboer, was een prominent PvdA-politicus in de hoogtijdagen van de partij. Hij was een van de leidende figuren van Nieuw Links. Zijn bekende berendans op het partijcongres van 1969 symboliseerde de verdeeldheid in de PvdA op dat moment. In die jaren was hij ook perschef bij de VARA en redacteur van het spraakmakende jongerentijdschrift Hitweek. Als PvdA-voorzitter belichaamde de flamboyante Van der Louw de vernieuwing die de partij aan het begin van de jaren zeventig doormaakte. Hij was daarna een populaire burgemeester van Rotterdam, die dicht bij de burgers wilde staan. Zijn politieke vrienden zagen in hem de gedroomde opvolger van Joop den Uyl als PvdA-leider. Van der Louw was minister van CRM in het kabinet-Van Agt/Den Uyl. Na de val van dat kortstondige kabinet was hij onder meer voorzitter van het Openbaar Lichaam Rijnmond, sectievoorzitter betaald voetbal van de KNVB en voorzitter van de NOS. De PvdA bracht hij aan het begin van de jaren negentig nog eenmaal in beroering, met een vermeende couppoging ten tijde van de WAO-crisis. Chris Hietland werpt in deze biografie nieuw licht op de rol die Van der Louw speelde in de machtsstrijd binnen de PvdA. Hij schetst een beeld van Van der Louws politieke stijl, gaat in op zijn betekenis als Rotterdams burgemeester en beantwoordt onder meer de vraag hoe zijn politieke en journalistiek-culturele activiteiten in de jaren zestig zich tot elkaar verhielden.non-fictie

Malcolm Frank
Code halo’s
Elke keer dat iemand een product zoekt, deelt, koopt, beoordeelt of becommentarieert wordt belangrijke informatie gegenereerd. Zo ontstaat een schil van informatie rond dat product, een code halo. Ook personen die online actief zijn genereren zo'n code halo, zodat we veel over ze te weten komen. Waar ze wonen, waar ze hun aankopen doen, wie hun vrienden zijn en van welke muziek, films of boeken ze houden. Nog niet zo heel lang geleden zouden bedrijven een fortuin hebben betaald voor die kennis. Vandaag de dag is deze informatie vrijwel gratis en direct beschikbaar en in 'Code halo's' leest u hoe u daarmee uw voordeel kunt doen. Het is te gemakkelijk om de opkomst van bedrijven als Netflix en Amazon en de neergang van veel traditionele bedrijven toe te schrijven aan de digitale revolutie. In 'Code halo's' wordt een completer beeld geschetst. De auteurs deden uitgebreid onderzoek naar de factoren die bepalend zijn voor groei en succes in de toekomst. Hun conclusie: benut de digitale informatie, de code halo, die iedere persoon, ieder product en iedere organisatie online omringt. Dit is niet zomaar een verhaal over big data, maar over de toekomst van het zakendoen. Iedereen die denkt dat de huidige datarevolutie alleen relevant is voor IT of marketing heeft ongelijk. Bedrijven als Disney, Amazon en Nike erkennen allang het potentieel van code halo's en bedrijven uit iedere branche kunnen nu hun voorbeeld volgen. Niets doen is geen optie ? Blockbuster en Kodak hebben aangetoond hoe snel die fout kan leiden tot de ondergang. Overal worstelen bedrijven met de vraag hoe ze grip krijgen op de nieuwe werkelijkheid. 'Code halo's' helpt ze eindelijk de kansen te grijpen die het digitale tijdperk ons biedt.non-fictie
