Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/The Portrait Miniatures in the Collections of the House of Orange
De kunstcollectie van de Oranjes omvat een groot aantal aquarellen, schilderijen en sculpturen. Ook behoort daartoe een omvangrijke verzameling portretminiaturen, waarvoor de kiem werd gelegd door Koningin Mary (1662-1695), de vrouw van Willem III (1650-1702). Deze deelcollectie wordt als een van de best bewaarde ter wereld beschouwd.
Gerelateerde producten
kunst

De Hollandse meesters van een Amsterdamse bankier
De faam van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer als de grootste schilders van de Gouden Eeuw dateert uit de 19e eeuw, een periode waarin de basis voor hun roem in belangrijke mate werd gelegd door particuliere verzamelaars. Van hen is de Amsterdamse bankier Adriaan van der Hoop een van de belangrijkste geweest. Bij zijn dood in 1854 kwamen zijn ruim 225 17de en 19de-eeuwse Hollandse schilderijen in het bezit van de stad Amsterdam, die er een museum voor inrichtte. Dertig jaar later werd de collectie naar het huidige gebouw van het Rijksmuseum overgebracht, waarna een aantal schilderijen naar het Amsterdams Historisch Museum verhuisde. Dit rijk geïllustreerde boek bevat een volledig overzicht van Van der Hoops verzameling, alsmede een uitgebreide presentatie van zo'n 80 meesterwerken in kleur, voorzien van commentaar. Tot dit exquise gezelschap behoren onder meer Het joodse bruidje van Rembrandt, de Brieflezende vrouw van Vermeer, Moedertaak van Pieter de Hooch, en De molen bij Wijk van Jacob van Ruisdael.
kunst

Helen Schretlen
Loving Art
Net als andere Amerikaanse industriëlen uit Pittsburgh – waaronder Carnegie, Frick en Mellon – gebruikten William en Anna Singer hun vermogen om kunst te verzamelen, musea te stichten en steun te verlenen aan kunstenaars en maatschappelijke projecten. Tussen 1900 en 1940 verzamelde dit Amerikaanse echtpaar ruim 3.000 schilderijen, werken op papier, beeldhouwwerken en andere kunstvoorwerpen. De verzameling is nu verspreid over vier locaties: Singer Laren dat ook hun villa de Wilde Zwanen omvat, Villa Dalheim in het Noorse Olden - waar het echtpaar lange tijd woonde -, het West-Noors Museum voor Decoratieve Kunst in Bergen en het Washington County Museum of Fine Arts, het eerste museum dat de Singers in 1931 stichtten in Hagerstown, Anna's geboorteplaats in de Verenigde Staten. Niet eerder is uitvoerig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de achtergrond en verzamelmotieven van deze bijzondere weldoeners. Loving Art beschrijft hun kosmopolitische leven en geeft inzicht in het ontstaan van hun omvangrijke collectie. Waandersing - 256 blz
kunst

Jean Desmets droomfabriek
Het boek 'Jean Desmets droomfabriek. De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916)' biedt een inspirerend beeld van de geschiedenis van de vroege jaren van de film. Nieuwe technologieën, artistieke vindingrijkheid en creatief ondernemerschap zorgden ervoor dat dit nieuwe medium zich in korte tijd ontwikkelde tot een populaire vorm van amusement. De filmindustrie kon groot worden mede dankzij gepassioneerde entrepreneurs als Jean Desmet (1875–1956), die zich van kermisbaas ontwikkelde tot een van de belangrijkste bioscoopexploitanten en filmdistributeurs van Nederland. 'Jean Desmets droomfabriek. De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916)' is een hommage aan de filmondernemer Jean Desmet, maar vooral ook aan de films die hij vertoonde. De films uit de jaren tien van de vorige eeuw verrassen de toeschouwer van vandaag door hun originele verbeeldingskracht, hun onbevangen blik en hun inventieve gebruik van filmische middelen. Het zijn vaak films met een visuele verfijndheid die ze kunstzinnig en modern maakt. Het archief dat Jean Desmet naliet, wordt beheerd door het EYE Filmmuseum. De Desmetcollectie omvat niet alleen meer dan negenhonderd films, maar ook vele affiches, foto’s en documenten. Onder de films bevinden zich meesterwerken die decennialang als verloren werden beschouwd. Nai010 uitgeversPAP - 192 blz
kunst

Alison McNeil Kettering
Rembrandts Groepsportretten
Rembrandt schilderde vier groepsportretten: De Nachtwacht (1642), De Staalmeesters (1662) en tweemaal een Anatomische les (1632 en 1656). Een groepsportret was bedoeld om de gemeenschappelijke identiteit van een groep op een gunstige manier te tonen. Rembrandt combineerde dit met aandacht voor de individuele geportretteerden. Bovendien geeft hij de toeschouwer het gevoel een essentieel moment mee te maken in het functioneren van de groep: er gebeurt iets belangrijks en wij zijn erbij. Hierdoor spreken de vier schilderijen nog steeds tot de verbeelding. In dit compacte boekje worden de vier schilderijen nader toegelicht en in een context geplaatst door middel van schetsjes, plattegrondjes en ander werk van Rembrandt en tijdgenoten. Waandersgeb - 48 blz