Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Architectuur/Station Centraal
Station Centraal
Over het samenbinden van station en stad
€ 24,50 Oorspronkelijke prijs was: € 24,50.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789064507434.
Bindwijze:
ing
Taal:
NL
Uitgever:
010 / Nai
Paginas:
160
Categorieën: Architectuur, Kunst.
De hernieuwde betekenis van het spoor wereldwijd zorgt ervoor dat de opvattingen over het klassieke station veranderen. Dat station wordt weer onderdeel van de stad en zorgt er tegelijkertijd voor dat de trein wordt gekoppeld aan andere vervoersmiddelen zoals de auto en de fiets. Bovendien plaatst de discussie over de duurzame stad het belang van een goed openbaarvervoersysteem, de koppeling van verschillende vervoerswijzen, de bereikbaarheid van stedelijke regio’s en binnenstedelijk bouwen opnieuw op de agenda.
Gerelateerde producten
kunst
Helena Doudová
Shared Cities Atlas
Shared Cities Atlas onderzoekt het nieuwe, wereldwijde 'deelparadigma' in de architectuur en de publieke sfeer aan de hand van zeven steden in Centraal-Europa. Door het in kaart brengen van huidige en nieuwe praktijken van delen, wordt het fenomeen gecontextualiseerd en geduid. De ideeën van het 'recht op de stad', van gemeenschappelijke toegang tot middelen en van een 'stedelijke commons' - staan centraal in het hedendaagse architectuurdiscours. Het illustreert de paradigmaverschuiving naar een perspectief van delen en gebruik boven eigendom. In Shared Cities Atlas ligt de nadruk op het recht om de stad opnieuw vorm te geven als een vorm van stedelijk sociaal contract met een kritische, creatieve agenda. De Atlas presenteert creatieve vormen van delen gedreven door idealistische en collectieve acties - nieuwe benaderingen voor het delen van ruimten en architectuur, ervaring en kennis, gegevens en collectieve geschiedenis. - English- The Shared Cities Atlas applies the new, global 'sharing paradigm' in architecture and public sphere to a site-specific situation in seven cities in Central Europe. Mapping current practices of sharing and new fields of action in case studies, it contextualizes the phenomenon in research papers, data, and photography. The ideas of a 'right to the city', of common resources, or 'the urban commons' all of which are in vogue in contemporary architectural discourse illustrate the paradigm shift towards a sharing perspective. In 'sharing cities' the emphasis lies in the right to remake the cities as a form of urban social contract with a specific creative or critical agenda. The Atlas presents creative forms of sharing driven by idealistic positions and collective actions ? new approaches to sharing of spaces and architecture, experience and knowledge, data, or collective histories. Nai010pap - 352 blz
kunst
Wolfgang Laib
Wolfgang Laib (Metzingen, Duitsland 1950) woont en werkt in Hochdorf. Met natuurlijke, maar in de kunst ongewone materialen als bijenwas, melk, stuifmeel en rijst maakt Laib werk dat bijna sacraal aandoet. Zijn oeuvre heeft een cyclisch karakter: ieder type werk wordt steeds opnieuw gemaakt, maar de kring van werken breidt zich uit. Laibs werken hebben in al hun kwetsbaarheid iets tijdloos en eeuwigs. Ze verwijzen naar de schoonheid en kostbaarheid van dingen die er gewoon zijn en tegelijkertijd naar primaire, weinig excessieve levensbehoeften. In het zuiden van Duitsland leidt Laib een enigszins teruggetrokken leven. Het met de hand verzamelen van stuifmeel is een tijdrovend karwei en door het volgen van de bloei van verschillende planten en bomen (zoals paardebloem, boterbloem en den) is hij een goed deel van het jaar aan de omgeving gebonden. Maar zoals het ritme van de seizoenen zich zowel herhaalt als steeds weer nieuw is, zo blijven ook de elementaire handelingen die voor het maken van zijn werken noodzakelijk zijn voor Laib van betekenis: 'Ik heb de melk al zo vaak uitgegoten en het stuifmeel al zo vaak uitgezeefd, de ervaring blijft echter altijd nieuw. Het is iets dat je nog nooit eerder gezien hebt, een realiteit waarvan je niet kunt geloven dat het werkelijkheid is.' Tentoonstellingscatalogus De Pont Museum Tilburgpap - 151 blz
geschiedenis
Esther Gramsbergen
Kwartiermakers in Amsterdam
Stedelijke instellingen zetten een niet te miskennen stempel op de vorm van de stad en de transformatie daarvan in de loop van de tijd. Zij zijn opdrachtgevers van omvangrijke bouwwerken, die zelf weer belangrijke bouwstenen zijn van de structuur van de stad. Esther Gramsbergen analyseert drie gebieden in Amsterdam waarin instellingen van handel, bestuur, zorg, cultuur en wetenschap tussen 1580 en 1880 de ruimtelijke ontwikkeling aanjoegen en bepaalden. Het gaat om de omgeving van de Dam, waar het stadscentrum vorm krijgt door gebouwen die onderdak bieden aan bestuur en handel, om het kloosterkwartier in de Nes, waar de sociale en zorginstellingen de aanjagers zijn van het transformatieproces van de bestaande toestand, en om de Plantage, waar die rol wordt vervuld door culturele en wetenschappelijke instellingen. Een van de conclusies van 'Kwartiermakers in Amsterdam' is dat het voor de levensvatbaarheid van het historische centrum van de hoofdstad van het grootste belang is dat deze gebieden, brandpunten van het publieke leven, deze rol blijven vervullen en dat vernieuwing in het teken staat van het behoud van hun publieke betekenis. Van Tiltpap - 240 blz
kunst
Michiel Kruidenier
Architect Jan Sterenberg en het wonen in de jaren ’70
Architect Jan Sterenberg (1923â2000) werkte in de overgangsperiode van strakke wederopbouwwijken met rijtjeswoningen naar bloemkoolwijken met woonerven. Zijn bureau in Ter Apel was een van de grootste architectenbureaus van Nederland en bouwde tussen circa 1950 en 1980 tienduizenden woningen door het hele land, van de stadswijk Lewenborg in Groningen tot Buytenwegh de Leyens in Zoetermeer en stadsvernieuwing in Zwolle. Sterenberg zag wonen als een activiteit en zijn ontwerpen moesten bewoners aanzetten tot creatief gebruik van de woning én haar omgeving. De woningen waren sober en functioneel; de groene omgeving bood plaats voor ontspanning en aan spelende kinderen. De politiek actieve Sterenberg verkeerde met de bouwelite van Nederland, en was tegelijkertijd groot pleitbezorger van inspraak. Zijn opvattingen over wonen en nieuwe woonvormen werden erkend met een hoogleraarschap aan de TU Delft. Desondanks ging zijn bureau begin jaren 1980 roemloos ten onder. Dit rijk geïllustreerde boek haalt het werk van de bevlogen pragmaticus Sterenberg uit de anonimiteit en plaatst het in zijn context. De problemen van destijds, zoals de grote vraag naar nieuwe woningen, de oplopende kosten en energiebesparing, zijn ook de belangrijke thema's van nu. Groeikernen en woonmilieus toont de mogelijkheden en de beperkingen die een rol speelden bij de woningontwerpen van Sterenberg. Nai010pap - 256 blz


