Jasper Krabbé
Soulmade
Tropenmuseum
€ 24,95 Oorspronkelijke prijs was: € 24,95.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Jasper Krabbé dwaalde door de depots van het Tropenmuseum. Met de daar gevonden collectiestukken én eigen werk creëerde hij vervolgens ensembles die een nieuwe en persoonlijke kijk geven op zowel zijn eigen werk, als de collectie. Krabbé nodigt de kijker uit in zijn ideale huis. Een huis met negen kamers. Zo dwaal je door de Hallway vol textiel en erotische prenten uit China, door de Smoking Room met rookgerei en Indonesische portretten en door de donkere Bedroom met kasten en wichelboeken uit Sumatra. Telkens worden verrassende, nieuwe verbanden gelegd tussen kunstenaars, materialen en vormen en emoties en inspiratie. Soulmade is een zeer persoonlijk boek over verbanden tussen kunst uit alle windstreken.
Gerelateerde producten
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
geschiedenis
Eveline Koolhaas-Grosfeld
Tussen politiek en publiek
Politieke tekenaars zijn opiniemakers, net als de schrijvende pers. Het nieuws 'knedend' tot satire beïnvloeden zij de politieke opvattingen van het publiek. Beelden - direct als zij zijn - zijn vaak effectiever dan teksten, zo blijkt. Tekenaars geven, kortom, mede vorm aan het openbare politieke debat. In dit boek zijn ruim tachtig (spot)prenten uit de jaren 1880-1919 bijeengebracht. De auteurs laten hiermee op een nieuwe manier de relatie tussen politiek en publiek zien. Het was een tijd van grote veranderingen in de Nederlandse politiek. Nieuwe groeperingen als de confessionelen en socialisten sloegen een bres in het liberale bolwerk en brachten het buitenparlementaire politieke debat op gang. En terwijl op straat de roep om algemeen kiesrecht steeds luider klonk, werd binnen het parlement fel gedebatteerd over de onafwendbare grondwetsherziening. Al dit rumoer is te volgen op de afbeeldingen in dit boek. Omdat het publiek gedurende deze periode steeds meer betrokken raakte bij de politiek werd het voor parlementariërs belangrijk gekend te worden. Prenten waren hiervoor het medium bij uitstek, ook als zij de spot met je dreven. Want wie niet in beeld komt, bestaat niet. Eveline Koolhaas-Grosfeld is kunsthistoricus en werkzaam als zelfstandig onderzoeker en beeldredacteur. Schreef over de achttiende- en negentiende-eeuwse prentkunst in onder meer haar proefschrift 'De ontdekking van de Nederlander in boeken en prenten rond 1800' (Zutphen 2010) en het tijdschrift De Moderne Tijd. Marij Leenders is universitair docent en onderzoeker politieke en religie geschiedenis bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Recente publicatie over politieke beeldcultuur samen met Andreas Biefang (red.): Erich Salomon & het ideale Parlement. Fotograaf in Berlijn en Den Haag, 1928-1940 (Amsterdam 2014). Schriptumpap - 136 blz
kunst
Rose Dodd
Writing to Louis Andriessen
Writing to Louis Andriessen: commentaries on life in music onderzoekt relevante werken uit de carrière van componist Louis Andriessen. Het boek gaat vooral over zijn muziek, middels teksten van hemzelf (Composing - a lesson, 1978) en van musici, componisten en academicie en is een substantiele toevoeging aan de tot nu toe verschenen publicaties over zijn oeuvre. Met bijdragen uit Groot-Brittannië, Nederland en de VS wordt zijn muziek in een internationaal kritisch perspectief geplaatst. Het boek is verschenen ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Louis Andriessen en werd gepresenteerd op 23 mei 2019 bij de start van het Andriessen Festival in het Muziekgebouw Amsterdam. Louis Andriessen heeft niet alleen grote invloed gehad als docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, maar ook internationaal met een indrukwekkende hoeveelheid aan composities, en invloed op verschillende hedendaagse ensembles zoals Crash uit Ierland, de New Yorkse Bang on a Can, Icebreaker uit het Verenigd Konikrijk en California E.A.R.Unit. Leden van deze ensembles hebben de mogelijkheid gekregen om in dit boek te verwoorden welke invloed Louis Andriessen heeft gehad op hun werk. In het jubileumjaar 2019, waarin hij zijn tachtigste verjaardag viert, verenigen tijdgenoten en voormalige studenten -onder wie velen inmiddels internationale aandacht verwierven- zich in een boek waarin de vrolijke noot niet ontbreekt. Deze uitnodiging om te ?schrijven aan Louis Andriessen? werd aanvaard door Richard Ayres, California E.A.R.Unit (Amy Knoles, Lorna Eder, Robin Lorentz, Erika Duke-Kirkpatrick, Vicky Ray), Donnacha Dennehy, Rose Dodd, Ron Ford, Christopher Fox, Monica Germino, Liz Haddon, Yannis Kyriakides, Jan Nieuwenhuis, John O'Mahony, Ian Pace, Martijn Padding, Johanneke van Slooten, Frances-Marie Uitti en Julia Wolfe. Het boek is samengesteld met muziekmateriaal en programmaboekjes, muziekpartituren, archieffoto's en brieven uit Andriessen's persoonlijke correspondentie. Samenstelling, tekst en vertaling: Rose Dodd Lecturisgeb - 240 blz
kunst


