Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Fotografie/Solitude
Jeroen Toirkens
Solitude
In the wake of Willem Barentsz
€ 34,99 Oorspronkelijke prijs was: € 34,99.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789401412360.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
Lannoo
Auteur:
Jeroen Toirkens
Paginas:
159
Categorieën: Fotografie, Kunst, Mens & maatschappij, Reizen.
Reisverslag in tekst en foto’s van de Barentsz-route, een weg langs de poolcirkel door het noorden van Noorwegen, Zweden en Finland naar Moermansk in Rusland. Geïnspireerd door de reislust en durf van Willem Barentsz gingen auteurs op pad om mensen te ontmoeten die langs deze weg leven. Het oorspronkelijke dagboek van Gerrit de Veer (1598) dient daarbij als referentiekader.
Gerelateerde producten
geschiedenis

David J. Eiger
Race naar de Maan 3D
Queen-gitarist Brian May is niet alleen virtuoos muzikant, ook is hij gepromoveerd astrofysicus en verzamelaar van stereoscopiefoto's. Deze laatste twee passies komen samen in 'Race naar de maan 3D ? een nieuwe kijk op onze eerste ruimtemissies'. Met een introductie van André Kuipers. Ruimterace: Eind jaren zestig en begin jaren zeventig van de vorige eeuw ontspon zich een ware ruimterace tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. Inzet: als eerste een mens op de maan zetten en veilig terugbrengen. De uitslag is natuurlijk bekend. Het bemande ruimtevaartprogramma van de Sovjet-Unie stortte om allerlei redenen in elkaar en de Amerikanen konden in 1969 de overwinning claimen. Nooit eerder vertoonde foto's: 'In Race naar de maan 3D' vertelt auteur David J. Eicher over onze eerste missies naar een ander hemellichaam aan de hand van meer dan 150 nog nooit eerder gepubliceerde stereoscopische foto's. Een stereoscopische foto bestaat uit twee foto's die elk vanuit een net iets ander oogpunt een tafereel of object in beeld brengen. Wanneer je linker oog de ene foto ziet en je rechter oog de andere foto, dan zie je ineens diepte. Met een bijgeleverd, door Brian May ontworpen, brilletje kun je de ruimterace en het maanoppervlak daardoor in 3D bekijken. Menselijke opofferingen: Behalve het brilletje nam Brian May ook de selectie en bewerking van de in het boek opgenomen foto's voor zijn rekening. Ondersteund door deze foto's vertelt Race naar de maan 3D over de technologische ontwikkelingen die de maanlandingen mogelijk maakten, over de menselijke opofferingen die daarbij kwamen kijken en over de wetenschappelijke kennis die de missies opleverden. NewScientistgeb - 240 blz
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz
kunst

Mischa Spel
De Johannes-Passion
Na het grote succes van de luistergids over de Matthäus-Passion laten de auteurs ons nu ook beter luisteren naar Bachs Johannes-Passion. Met medewerking van o.a. Pierre Audi, Christoph Prégardien, Robert Holl, Nathalie Stutzmann, Antoine Bodar en Jaap van Zweden. Nergens anders ter wereld worden Bachs passies zo vaak uitgevoerd als in Nederland. En de laatste jaren is de Johannes bezig aan een opmars. Terecht, want deze passie is net zo fenomenaal als de Matthäus. Met zijn Johannes-Passion verrichtte Bach baanbrekend werk: niet eerder was er een passie geschreven van zo'n omvang en met zo'n dramatiek. De nadruk in de Johannes-Passion ligt op Jezus als verlosser van de mensheid en minder, zoals in de Matthäus-Passion, op het menselijke lijden van Jezus. Na het grote succes van de luistergids over de Matthäus-Passion laten de auteurs ons nu ook beter luisteren naar Bachs Johannes-Passion. Ook in deze complete luistergids komen muziekkenners aan het woord over hun favoriete aria´s, koren, duetten en ariosi. En natuurlijk mag een hoofdstuk over de verschillen tussen de twee passies niet ontbreken. Deze unieke gids biedt zowel de doorgewinterde als de beginnende muziekliefhebber nieuwe kapstokjes om de luisterervaring mee te verdiepen ? tijdens het concert of gewoon thuis. Meulenhoffgeb - 192 blz
geschiedenis

André Weijts
De Limburgse mijnbouw
Bijna 50 jaar geleden, in 1967, werd met de sluiting van de Maurits bij Geleen, de grootste steenkoolmijn in Zuid-Limburg, de doodsklok geluid voor de mijnindustrie. Die dramatische beslissing heeft Limburg bepaald niet onberoerd gelaten. Immers de verbondenheid met de steenkool liep door alle lagen heen, en de sociale en economische gevolgen waren niet gering. Hoewel er sedertdien verschillende publicaties juist over de gevolgen van de sluiting zijn verschenen, is er niet eerder een boekwerk verschenen dat zozeer - en voor een groot publiek - tot de verbeelding spreekt. Dit boek voorziet in een lacune: een fraai verzorgd fotoboek, dat in schitterende beelden herinneringen oproept aan, en inzicht geeft in, de technische aspecten van de Limburgse steenkoolmijnen. De auteur maakte een selectie uit meer dan 8000 foto's. De tekst behandelt in kort bestek de belangrijkste ontwikkelingen van de Zuid-Limburgse mijnbouwindustrie, van de opkomst tot de ondergang. De unieke foto's brengen de tekst tot leven.Een apart hoofdstuk wordt gewijd aan de aanleg en inrichting van een mijn. Bij het bekijken van de foto's valt op dat er de laatste decennia enorm veel veranderd is in het Zuid-Limburgse landschap. De sporen van de mijnbouw zijn bovengronds nagenoeg uitgewist en tegenwoordig doet weinig meer herinneren aan een industrie die voor Limburg zo ingrijpend is geweest. Terecht mag dit boek beschouwd worden als een uitzonderlijk document over, en een eerbetoon aan, de Limburgse mijnwerkers. Elmarpap - 152 blz