Boris Johnson
Rome
Droombeeld van Europa
€ 27,00 Oorspronkelijke prijs was: € 27,00.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789053305331. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Mets & Schilt Auteur: Boris Johnson Paginas: 238 Categorie: Geschiedenis.
Geen imperium in de geschiedenis heeft zo lang bestaan en is zo succesvol geweest als het Romeinse rijk. Het gebied dat de Romeinen veroverden en onderwierpen, reikte van Schotland tot Libië en van Portugal tot Irak en het behield gedurende ruim 400 jaar grofweg deze omvang. De droom van het Romeinse rijk heeft sindsdien in vele Europese hoofden voortgeleefd en de een na de andere Europese heerser heeft getracht de Romeinen na te volgen: Karel de Grote, Napoleon, Mussolini… Heden ten dage zien we de jongste poging tot nabootsing van de Romeinse imperiale macht en eenheid: de Europese Unie.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Daniel Immerwahr
Amerika buiten de Verenigde Staten
Iedereen kan de kaart van Amerika's vijftig staten dromen. En we zijn ook bekend met het idee dat de Verenigde Staten een 'imperium' zijn dat over de hele wereld invloed heeft. Maar minder bekend is dat Amerika zelf een koloniale macht is geweest. In 'Amerika buiten de Verenigde Staten' vertelt Daniel Immerwahr het verhaal van de VS buiten de VS, zoals de Guano-eilanden en de Filippijnen. Hij vertelt over gebieden die geen vertegenwoordiging hadden in het Amerikaanse Congres, maar er wel door werden bestuurd. In het geval van Puerto Rico tot de dag van vandaag. Hoewel dit niet strookt met het beeld dat Amerika van zichzelf heeft als voormalige kolonie, is het tot ver in de twintigste eeuw de situatie dat de Stars and Stripes wapperen op eilanden en militaire bases over de hele wereld. Na de Tweede Wereldoorlog keren de VS zich tegen het kolonialisme. De tegenwoordige wereldwijde invloed van Amerika doet in wezen niet onder voor imperiale macht. Amerika buiten de Verenigde Staten is een boek dat je visie op dat land compleet verandert. Atlas Contactpap - 600 blz
geschiedenis
K. de Jong Ozn.
Gods eer zij ’t merk van al uw werk
'De Geschiedenis van het Friesch Dagblad' kan worden omschreven als de biografie van een krant (verschijnend sinds 1903). In dit tweede deel wordt de periode 1935-1971 behandeld: de tijd van de economische crisis van de jaren dertig en het leiderschap van Colijn, de Tweede Wereldoorlog en de onderduik van het Friesch Dagblad, het verlies van 'ons Indië', de Nieuw-Guinea kwestie en de grote maatschappelijke omwenteling van de jaren zestig. Het is de tijd waarin Hendrik Algra – antirevolutionair in hart en nieren, lid van de Eerste Kamer en schrijver van vele boeken – de markante hoofdredacteur van het Friesch Dagblad is en zijn stempel op de krant drukt. Net als het voorafgaande deel biedt Deel II een boeiend verhaal over een veranderende wereld, gezien door de ogen van Friese gereformeerden en antirevolutionairen. Bijzondere aandacht is er voor de gebeurtenissen in Friesland en de parlementaire geschiedenis van Nederland. K. de Jong Ozn. (Drachten 1926-Sneek 2011) studeerde Geschiedenis en Nederlands aan de Vrije Universiteit. Hij was achtereenvolgens leraar in Dokkum, rector in Goes en Amersfoort, staatssecretaris van onderwijs (kabinetten Den Uyl en Van Agt 1) en voorzitter van de Unie voor Christelijk Onderwijs. Hij was tien jaar columnist van Het Buitenhof en de Haagsche Courant en schreef lange tijd voor het Centraal Weekblad en het Friesch Dagblad over politiek, onderwijs en literatuur. Hij publiceerde een aantal dichtbundels, een bundel novellen alsook een boek over de geschiedenis van de Unie voor Christelijk Onderwijs (Een verhaal dat verder gaat, 1999). In 2003 verscheen het eerste deel van zijn geschiedenis van het Friesch Dagblad onder de titel Zij zullen het niet hebben. Bornmeergeb - 509 blz
geschiedenis
Mark Braude
De onzichtbare keizer
Na jarenlang te hebben geheerst over een keizerrijk van tachtig miljoen mensen, dat zich uitstrekte over half Europa, zat Napoleon plotseling vast op het minuscule eilandje Elba. Als het aan de leiders van Europa had gelegen, was dit zijn einde geweest. Maar Napoleon wilde maar een ding: terug naar het Franse vasteland, terug naar de macht. Met zijn buitengewone charisma wist hij zijn beide bewakers, en daarna de rest van het eiland, al snel in zijn greep te krijgen. Na tien maanden ballingschap ontsnapte hij van Elba, met duizend volgelingen achter hem aan. Hij trok op naar Parijs en heroverde de Tuilerieën ? en dat allemaal zonder een schot te lossen. Niet veel later zouden tienduizenden van zijn voor- en tegenstanders om het leven komen bij Waterloo. Braude beschrijft de vreemde ballingschap en de onwaarschijnlijke ontsnapping van Napoleon met veel oog voor sprekende details. 'De onzichtbare keizer' biedt helder nieuw inzicht in een periode die in de geschiedschrijving meestal wordt verwaarloosd, maar in feite een zeer dramatische episode was in de carrière van Napoleon. Balanspap - 408 blz
geschiedenis
Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz