Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Mens & maatschappij/Rockonomics
Alan Krueger
Rockonomics
Hoe de muziekindustrie echt werkt
€ 24,99 Oorspronkelijke prijs was: € 24,99.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Twee biljoen legaal gestreamde songs in de Verenigde Staten in 2019, een paar supersterren die met elkaar het meeste geld in de popsector verdienen, slow ticketing en file-sharing die hun intrede hebben gedaan: de muziekindustrie is in korte tijd ingrijpend veranderd. Paul McCartney, Taylor Swift, Rihanna, 50 Cent, Gloria Estefan, Billy Joel, Paul Simon en heel veel andere bekende popmuzikanten, maar ook managers en impresario’s, laten zien hoe de muziekindustrie tegenwoordig werkt. Waar het geld mee wordt verdiend. Hoe het komt dat sommige artiesten een superster worden, terwijl even getalenteerde muzikanten anoniem en relatief arm blijven. Hoe de zwarte markt voor concertkaartjes ontstaat. Wat de volgende fase is in de streamingrevolutie.
Gerelateerde producten
mens & maatschappij
Jennifer Petriglieri
Jouw carrière, mijn carrière
Jennifer Petriglieri beschrijft in ‘Jouw carrière, mijn carrière’ hoe je twee carrières wél effectief kunt combineren. Voor de meeste stellen geldt tegenwoordig dat beide partners werken. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee, want als de ene partner snel carrière maakt, betekent dat vaak automatisch dat de ander minder kansen krijgt. Je eindigt dan met een opoffering of compromis waar je geen van beiden gelukkig van wordt. Petriglieri deed jarenlang onderzoek en concludeerde dat er drie cruciale overgangsfasen zijn waar alle stellen vroeg of laat mee te maken krijgen. De eerste fase draait om de logistiek van twee drukke levens, al dan niet in combinatie met jonge kinderen. Dan volgt de midlife-fase: wat willen we nu echt? En in de derde fase komt het einde van het werkende leven in zicht en vragen beide partners zich af: wie zijn we nu? Aan de hand van oefeningen en herkenbare praktijkverhalen laat Petriglieri zien hoe je in elke fase het gesprek kunt aangaan. Niet alleen over praktische oplossingen, maar vooral ook over jullie wensen, dromen en principes. Met als resultaat een betekenisvolle relatie en carrière – voor jullie allebei. Business Contactpap - 288 blz
geschiedenis
Ad van Liempt
De roaring fifties
Ad van Liempt rekent aan de hand van een tiental pioniers af met het beeld dat niets gebeurde in de jaren vijftig. Juist de jaren van wederopbouw brachten vele belangrijke vernieuwingen met zich mee. Saai. Sloom. Duf. Om de jaren vijftig te beschrijven hebben we meestal genoeg aan woorden van één lettergreep. Maar dat beeld, vastgelegd in ons collectieve geheugen, is toe aan herziening. Steeds meer wordt duidelijk dat juist de jaren van wederopbouw allerlei belangrijke vernieuwingen met zich meebrachten, aangejaagd door visionaire, volhardende mensen met een vastomlijnd plan voor een betere toekomst. In 'De roaring fifties' rekent Ad van Liempt aan de hand van elf pioniers van de jaren vijftig af met het beeld van een benauwd decennium waarin niets gebeurde. Zo zorgde minister Jo Cals met de Mammoetwet voor een radicale herinrichting van het onderwijs. Waterstaatkundige Johan van Veen had de plannen voor de Deltawerken in 1953 al klaarliggen, wat de doorslag gaf bij de snelle realisatie ervan. Psychologe Mary Noordanus zette zich met hart en ziel in voor een vrije ontwikkeling van het kind, in een tijd dat veel gezinnen nog autoritair werden geleid. In Indonesië werd Mieke Bouman de heldin van miljoenen Nederlanders door landgenoten juridisch bij te staan in Soekarno's showprocessen. De Limburgse aannemer Egidius Joosten kreeg de KNVB op de knieën en dwong het betaalde voetbal af. En zangeres Pia Beck bracht de jazz onder de mensen en liet zien hoe je ook toen al een BN'er kon worden. Het zijn stuk voor stuk fascinerende persoonlijkheden, aan wie we veel te danken hebben en die ieder op hun eigen terrein duidelijk maken dat de jaren vijftig oneindig veel opwindender waren dan de meeste mensen tot nu toe dachten. Balanspap - 304 blz
mens & maatschappij
Robin van Wechem
Het antirimpelcomplex
Je bent wat je eet, luidt het bekende gezegde. Maar je bent zeker ook wat je smeert. Via onze huid dringt van alles – crèmes, shampoos, make-up en andere middelen – gedeeltelijk ons lichaam binnen. Toch zijn er niet veel mensen die weten wat er in hun dagelijkse portie cosmetica zit. En dat terwijl huidirritaties of allergische reacties juist vaak daarvan afkomstig zijn. Daar komt nog eens bij dat sommige cosmetica-ingrediënten in verband zijn gebracht met hormoon verstorende effecten en kanker. In de cosmetica-industrie gaan miljarden om. Hoe kan het dat fabrikanten ons producten verkopen die zijn gebaseerd op sprookjesverhalen die de eeuwige jeugd beloven, terwijl ze in werkelijkheid voornamelijk het natuurlijke evenwicht van de huid verstoren en het herstellend vermogen beschadigen? Hoe kan het dat we zo graag jong en mooi willen blijven dat we bereid zijn alles te geloven? 'Het antirimpelcomplex' gaat over de ware werking van cosmetica. Robin van Wechem deed jarenlang onderzoek en vertelt over de schoonheidscultuur die eist dat we steeds meer gebruiken en over de industrie die ons daar grif voor laat betalen. Van Wechem plaatst kanttekeningen bij de manier waarop de veiligheid van cosmeticaproducten wordt beoordeeld en kritiseert de macht van de industrie in dit proces. Maar vooral informeert ze ons over wat er echt in al die flessen en potjes in je badkamer zit, en daagt ons zo uit om betere keuzes te maken. Balanspap - 331 blz
mens & maatschappij
Paul Schnabel
Met mij gaat het goed, met ons gaat het slecht
Nederlanders zijn in het algemeen heel tevreden met hun eigen leven en hun kinderen zijn de gelukkigste van de wereld. Toch schuurt het. Het zou niet goed gaan met het land, veel burgers zijn boos op de politiek en de jongeren zullen het straks slechter hebben dan hun ouders nu. Dat is het beeld, maar hoe is het nu echt? Hoe goed of slecht doet Nederland het, vergeleken met vroeger en met andere landen? Met feiten en cijfers geeft Paul Schnabel een actueel beeld van de Nederlandse samenleving op het gebied van leven en dood, sociale zekerheid, onderwijs en arbeid, mobiliteit en migratie, godsdienst en toekomstverwachting. Op veel punten is Nederland al bijna klaar, maar er blijft toch ook nog veel te doen. Het gevoel van Nederland is geschreven met veel gevoel voor Nederland en de ruim 17 miljoen Nederlanders. Prometheuspap - 253 blz