Menu

Danah Zohar

Quantumleiderschap

 32,50  12,50

ISBN: 9789047010333. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Atlas Contact Auteur: Danah Zohar Paginas: 320 Categorieën: , .

Gerelateerde producten

non-fictie

Kilts

Next! Digest 2007 nr.6 Stilstaan bij besluitvaardigheid

Er wordt veel bewondering geuit voor gut feeling en toppers die onder hoge druk adrenalinegedreven split second salomonsoordelen kunnen vellen. Lijkt nergens op! betoogt psycholoog en hoogleraar Marc Buelens in zijn boek ?Grootmeester in Beslissen? en in het daarop volgende gesprek. Hij wordt daarin bijgetreden door het goed dozijn andere deskundigen die op deze cd hun zeg krijgen. Het nemen van optimale beslissingen is een uitgebreid proces waarvan de stappen rigoureus toegepast moeten worden. Elke concessie aan tijdsdruk of een van de andere factoren heeft een destructieve invloed op de kwaliteit van het genomen besluit. Wij nodigen u dan ook uit tot de weloverwogen beslissing om tijdens het beluisteren van deze cd, even stil te staan bij uw besluitvaardigheden. Focus, alleen dat doen wat echt belangrijk is. Dat is de belangrijkste succesfactor voor managers volgens James M. Klits. In Doing What Matters: How to Get Results That Makes Difference, het eerste boek dat we voor u hebben samengevat, geeft de schrijver tips en methoden om die gerichtheid te bereiken. In The Harvard Business Review on making smarter decisions geven diverse auteurs een beeld van een breed spectrum van effectieve besluitvormingstechnieken en ?processen. De acht bijdragen gaan ervan uit dat een organisatie stilstaat als er geen besluiten genomen worden, en dat die besluiten de richting bepalen waarin de organisatie zich ontwikkelt. In hun boek Grootmeester in beslissen kijken Marc Buelens en Herman van den Broeck nauwkeurig naar het beslissingsproces. Door een goed proces van besluitvorming wordt het toevalselement teruggebracht en kunnen ook in moeilijke omstandigheden zoals onder tijdsdruk en in groepen goede beslissingen genomen worden
 5,00
Verder lezen

muziek

Niek Nelissen

Willem van Otterloo

Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens •           Van Gruting •           Gebonden •           629 pagina’s •           ISBN 9789075879407 •           NUR: 660 - Muziek algemeen •           Genre: Kunst, Muziek, Biografieën •           Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis.
 39,90  12,50
Verder lezen

non-fictie

Nina Burton

Erasmus, de ster aan Gutenbergs firmament

De uitvinding van de boekdrukkunst, halverwege de vijftiende eeuw, maakte het opeens mogelijk boeken in grote oplagen te verspreiden. Voor het eerst konden kennis en ideeën ongebreideld worden uitgedragen. Geïnspireerd door schrijvers uit de klassieke oudheid introduceerden de humanisten van de renaissance een revolutionair, onafhankelijk denken, waarbij de mens centraal stond in plaats van de kerk en de godsdienst. Met grote nieuwsgierigheid ontdekten ze de natuur en het menselijk lichaam. Wetenschappers, kunstenaars en schrijvers waren niet langer anoniem. Dankzij de boekdrukkers die zich overal in Europa vestigden, kon de mens zich bevrijden uit de greep van de middeleeuwen. Nina Burton beschrijft dit tijdperk van 'de eerste mediarevolutie' aan de hand van het leven van Erasmus (1466 - 1536). Hij was de ster aan Gutenbergs firmament, de eerste bestsellerauteur uit de geschiedenis, een man die zijn tijd ver vooruit was en in contact stond met tal van intellectuelen en kunstenaars uit zijn tijd: Thomas More, Albrecht Dürer, Hans Holbein de Jonge, Paracelsus, Maarten Luther. Burton roept in mooie zinnen en beknopte beelden ? ze is ook dichteres ? een schitterend tijdsbeeld op. Daarbij beperkt ze zich niet tot Erasmus' ideeën, maar beschrijft ze ook zijn dagelijks leven: van een vervaarlijke bootreis naar Engeland in zijn jonge jaren, via een triomftocht over de Rijn als gevierd schrijver tot aan zijn oude dag boven de drukkerij in Bazel. Natuurlijk gaat ze ook in op de invloed die Erasmus nog tot eeuwen na zijn dood had.
 35,50  12,50
Verder lezen

Door drukte rond de feestdagen kan de levering van uw pakketje langer duren. Wij streven er naar bestellingen binnen 3 tot 5 werkdagen te leveren. Sluiten