Tjeu van den Berk
Papageno & Papagena
Het mercuriale vogelpaar in Die Zauberflöte
€ 21,99 Oorspronkelijke prijs was: € 21,99.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
Papageno en Papagena, de vogelvanger en zijn vrouwtje uit Mozarts opera ‘Die Zauberflöte’ worden door de meeste regisseurs als potsierlijke types neergezet. Volgens Tjeu van den Berk vormen ze eigenlijk de dubbele hoeksteen van de opera. In de afgelopen decennia is duidelijk geworden dat vrijmetselaar Mozart met ‘Die Zauberflöte’ een alchemistische allegorie schreef. Papageno en Papagena zijn in dit verhaal de mercuriale Tweeling, de kwikzilverige, androgyne Mercurius, die Tamino en Pamina begeleidt en ‘koppelt’ op hun tocht van duisternis naar licht. Van den Berk heeft al eerder een belangwekkende bijdrage geleverd aan de ontsluiering van deze opera in zijn boek ‘Die Zauberflöte. Een alchemistische allegorie’. Dit keer gaat hij, met als achtergrond de gehele opera, specifiek in op beide ‘vreemde vogels’. Hij verwerkt daarin nieuw onderzoeksmateriaal betreffende het libretto, de librettisten en de plaats van de vrijmetselarij in het Wenen van Mozart.
Gerelateerde producten
kunst

Sir Norman Rosenthal
Philipp Fürhofer
For English see below- 'Philipp Fürhofer' combineert in zijn multidisciplinaire artistieke praktijk schilderkunst, beeldhouwkunst, installatie en decorontwerp. Hij werkt met moderne materialen en plaatst deze naast historische elementen. Na zijn afstuderen aan de Universität der Künste Berlin bracht Fürhofer maandenlang in het ziekenhuis door met hartklachten en onderging hij een gedeeltelijke transplantatie. Geïnspireerd door de transparantie van de röntgenfoto's van zijn eigen borstkas maakt hij een aantal acrylaatdozen gevuld met gestructureerde objecten die hij zodoende een nieuwe vorm en een nieuwe werkelijkheid geeft. Hij wisselt de verschillende lagen van het werk af met spionspiegelfolie en gebruikt gloeilampen en LED-buizen die aan en uit springen om verschillende beelden te creëren. Door de transparante oppervlakken te beschilderen, transformeert hij deze mysterieuze en dromerige werelden tot een oneindig aantal motieven, van torso's tot landschappen en van ribbenkasten tot bossen, waarin mens en natuur naadloos in elkaar overgaan. Sinds 2008 heeft hij aaneengesloten als decor- en kostuumontwerper voor de meest prestigieuze operahuizen gewerkt, van Amsterdam tot Helsinki, de Royal Opera House in Londen en Kopenhagen.- English- Combining painting, sculpture, installation and set design, Philipp Fürhofer's multidisciplinary artistic practice is a blend of modern materials, mixed with historical elements. After graduating from the Universität der Künste Berlin, Fürhofer spent months in hospital with heart issues, culminating in a partial transplant. Inspired by his own chest X-rays and their transparency, he created acrylic glass boxes filled with structured objects, giving them new forms and reality. Juxtaposing different layers of the works with spy mirror foil, he often uses incandescent light bulbs, LED tubes that switch on and off to reveal different visions. His paintings on the transparent surface transform his mysterious and oneiric worlds into infinite motifs, from torsos into landscapes or from rib cages into forests, making nature and humans coexist. Since 2008, he has continuously worked as set and costume designer for the most prestigious opera houses, from Amsterdam to Helsinki, including the Royal Opera Houses in London and Copenhagen. - Engelstalig boek nai010geb - 181 blz
kunst

Sergej Androsov
Classic Beauties
Halverwege de achttiende eeuw is Europa in de ban van de opgravingen in Italië. De schoonheid van de klassieke kunstschatten die bovenkomen, slaan in als een bom. De classic beauties worden dé inspiratiebron voor kunstenaars en zullen een eeuw lang de smaak bepalen. In de kunsten, vooral de beeldhouwkunst, wordt het naakte lichaam herontdekt. Kunstenaars en jonge Europese aristocraten gaan op Grand Tour, een maandenlange reis om de klassieke opgravingen en kunstwerken met eigen ogen te zien. Ook Goethe en de 'graaf en gravin van het Noorden', de latere Russische tsaar Paul I en Maria Fjodorovna, ondernemen de tocht naar Italië. In de Eeuwige Stad ontmoeten ze beroemde schilders en beeldhouwers als Pompeo Batoni, Anton Raphael Mengs, Angelika Kauffmann en de beroemde Antonio Canova. In Classic Beauties volgt de lezer de Italiëgangers en de levensverhalen van de belangrijkste neoclassicistische kunstenaars. Door deze verhalen én de vele illustraties ontstaat een levendig beeld van een bijzonder tijdvak. Naast Paul en Maria Fjodorovan ondernam ook hun dochter, de Nederlandse koningin Anna Pavlovna, de tocht naar Italië, samen met haar dochter Sophie en zoon Alexander. Ook van die reis doet dit boek verslag. Arnon Grunberg schreef een bijdrage voor dit boek.. Hermitage Amsterdampap - 206 blz
kunst

Marjanne Hulsman
Bouwen op de grens – Zuid
Gids voor de funeraire architectuur in Nederland. Deel Zuid. 'In die Kerkhoflaan... ik word hier altijd luguber. Hoe ben je hier toch komen wonen, zeg... tussen twee kerkhoven in?' Aldus Louis Couperus in De boeken der kleine zielen. In Couperus' tijd hadden kerkhoven het stempel van lugubere, ongezonde plekken die men liever meed. Dat taboe is de laatste decennia gedeeltelijk verdwenen, maar de meeste mensen komen alleen op dodenakkers en in crematoria ter gelegenheid van een uitvaart. Mede daarom zijn de meeste bouwwerken op begraafplaatsen onbekend, zowel bij het grote publiek als bij de vakmensen uit de bouwwereld. Bouwen op de Grens – het vierdelige standaardwerk voor de funeraire architectuur in Nederland – ontsluit het gevarieerde, veelal verborgen arsenaal aan gebouwen op kerkhoven en begraafplaatsen. Alle gidsen hebben een algemeen deel met veel informatie over deze bijzondere bouwkunst, en een specifiek deel met een catalogus en registers. De catalogi in dit deel (deel Zuid) beschrijven de bestaande gebouwen in de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Bijvoorbeeld de imposante kapel naar ontwerp van Joh. Kayser op de gemeentelijke begraafplaats aan de Tongerseweg te Maastricht, en de hypermoderne uitvaartgebouwen in Tholen en in Roosendaal. Dat en alles wat daartussen ligt aan gebouwen op begraafplaatsen in de drie provincies is te vinden in deel Zuid van Bouwen op de Grens.De uitgave bevat ook een plaatnamenregister, een literatuurlijst en een uitgebreide index van alle vermelde architecten en architectenbureaus. Godoy & godoy366 blz
kunst

Wilma van Giersbergen
Op zoek naar werk
'Op zoek naar werk, De productieve kunstenaarsfamilies Hauck ? Bakker - Van de Laar in Rotterdam 1770-1920'. Van auteur Wilma van Giersbergen. Begin december 1776 arriveert August Christian Hauck (1742-1801) met zijn vrouw en twee kinderen in Rotterdam. Hij wil er als portretschilder aan de slag, Hauck, die in Mannheim werd geboren, stamt uit een kunstenaarsfamilie. Net zoals zijn vader en zijn (half)broers op zoek moesten naar opdrachten en daarvoor vele reizen zouden ondernemen, zo vindt ook Hauck pas na omzwervingen door de Republiek zijn definiteive bestemming in Rotterdam. August C. Hauck wordt de stamvader van vier generaties Rotterdamse kunstschilders. In 1784 neemt hij een jongeman uit Goedereede, Cornelis Bakker (1771-1849), als leerling bij hem in huis. Cornelis Bakker trouwt in 1795 met Susanna Eva Hauck (1773-1842), het enige kind van zijn leermeester. Twee van hun kinderen, Job Augustus (1796-1876) en Aren Bakker (1806-1843), worden eveneens kunstenaar. Ook raakt de familie Bakker door een huwelijk verwant aan de Rotterdamse kunstenaarsfamilie Van de Laar, van wie de historieschilder Jan Hendrik van de Laar (1807-19874) de bekendste zal worden. Leven van alleen de schilderkunst gaat moeizaam, zodat de kunstenaars generatie op generatie op zoek moeten naar andere bronnen van inkomsten. Honderd jaar lang spelen zij in Rotterdam als tekenleraar een grote rol in het onderwijs bij het tekengenootschap 'Hierdoor tot Hooger' en de Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Daarnaast verdienen verschillenden van hen hun boterham in de decoratie- en interieurschilderkunst. Het is de tragiek van een kunstenaarsfamilie die, opgeleid tot kunstschilder, door velerlei omstandigheden gedwongen wordt haar ambities bij te stellen. In 'Opzoek naar werk' worden zes generaties kunstschilders gevolgd te beginnen met Haucks vader, Johann Jacob Hauck(1694-ca.1769), kerk- en hofschilder in Duitsland. De schilderdynastie eindigt als de decorschilder Frans Bakker (1871-1944) in 1920 Rotterdam verlaat en in Nederlands-Indië gaat wonen. Donkerpap - 368 blz