Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Over mensen en machines
Christine Opdecam
Over mensen en machines
Op ontdekking in de wereld van de trein
€ 19,90 Oorspronkelijke prijs was: € 19,90.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789030371359.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
La Caravelle
Auteur:
Christine Opdecam
Paginas:
90
Categorieën: Geschiedenis, Non-Fictie.
Op 5 mei 1835 reed er voor het eerst een trein in België en op het Europese vasteland. Deze catalogus, die voor Train World is gemaakt, vertelt het baanbrekende avontuur van de Belgische spoorwegen. François Schuiten heeft het verhaal op de prachtig gerestaureerde site van het station Schaarbeek vorm en beeld gegeven. Dit boek illustreert de passie van de mens voor de machines en myhische voorwerpen die in Train World bijeengebracht zijn.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Louis Gillieaux
Peking Hankow
In het kader van de 50ste verjaardag van de diplomatieke betrekkingen tussen België en de Volksrepubliek China organiseert het treinmuseum Train World van mei tot oktober 2021 een grote tentoonstelling. Het onderwerp: de verrassende geschiedenis van de bouw van de langste spoorlijn in China, tussen Peking en Hankou, door Belgen en Fransen. Om deze historische tentoonstelling een extra artistieke dimensie te geven, maken twee kunstenaars met naam en faam ? François Schuiten en Li Kunwu ? originele werken rond de aanleg van die spoorlijn. Deze publicatie verschijnt ter gelegenheid van de tentoonstelling en zal onuitgegeven documenten bevatten en originele tekeningen. Een waar referentiewerk over het onderwerp, met illustraties van twee grote illustratoren. De fabelachtige tekeningen van stadsbeelden en gebouwen van François Schuiten zijn alom bekend ? denk maar aan De Duistere Steden. Li Kunwu, een autodidactisch Chinees kunstenaar, kiest in zijn kunstwerken vaak voor inkt en schetst zo het leven in China, met veel aandacht voor authentieke details. Hij geeft aan zijn figuren een karikaturaal uiterlijk die zijn tekeningen nog meer laten spreken. Dargaudgeb - 240 blz
geschiedenis

Kerst Huisman
Opstand in de turf
'Opstand in de turf' is het verhaal van de turfgravers van westelijk Opsterland en het noordoostelijke gedeelte van de gemeente Heerenveen. Historicus en oud-journalist Kerst Huisman is geboren en getogen in het gebied dat hij beschrijft. Hij heeft de tijd waarin het boek speelt (van 1750 tot 1940) niet zelf meegemaakt, maar heeft er uit overlevering veel over gehoord. Bovendien heeft hij tientallen mensen die het wel hebben meegemaakt, uitgebreid geïnterviewd. Daarbij heeft hij ook nog veel archiefonderzoek gedaan. Hebben mensen nog wel een idee hoe het is geweest? Hele dorpen in de winter op de vlucht voor het ijskoude kolkende water, omdat grootgrondbezitters de aanleg van een polderdijk tegenwerkten. Arme ouders die met hun kinderen uit hun onderkomens op straat werden gezet door hardvochtige armvoogden. Arbeiders die aan het einde van de koude winter een dode koe opgroeven, zodat ze toch wat te eten hadden. Een veenbaas die het hele jaar de halve centen spaarde, zodat hij de nieuwjaarsbedelaars geen hele cent hoefde te geven. Veel aandacht besteedt het boek aan de sociale strijd in de veenpolders. Het bevat ook de geschiedenissen van moedige idealisten, schoolmeesters, handwerkslieden en arbeiders die alles, inkomsten ja zelfs hun gezondheid, opofferden omdat ze geloofden in een betere toekomst voor hun kinderen. Verhalen die ontroeren en inspireren. Maar het boek gaat niet alleen over het leven van de turfgravers. Het gaat ook over veenbazen, adellijke heren, schippers, dominees, winkeliers en herbergiers. Dit boek is een volledig herziene en aangevulde versie van de eerste (1981) en tweede (1994) druk. Deze herziening was noodzakelijk vanwege voortgezet onderzoek en voortschrijdend inzicht inzake het verloop van de veenderijen, de veenstakingen, terwijl ook aanvullend genealogisch onderzoek is verricht naar mensen en families die in het boek voorkomen en die in het verhaal een bepaalde rol spelen. Bornmeerpap - 367 blz
geschiedenis

Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz
geschiedenis

Patrick Roegiers
De spectaculaire geschiedenis van de Belgische koningen
In dit boek geeft theatermaker en romanschrijver Patrick Roegiers een chronologisch overzicht van de Belgische koningen. De nadruk ligt op het spektakel, de koninklijke talenten en gebreken, de glorie en tragedie. De auteur gaat niet alleen in op het soms eigenzinnige karakter en de angsten van de koningen, maar doorspekt zijn verhaal ook met allerlei anekdotes over de relatie van de vorsten met hun vrouwen, broers, kinderen, onderdanen en minnaressen. Af en toe gaat Roegiers dieper in op de historische context - zo lezen we onder andere hoe Leopold II zich het hoofd op hol liet brengen nadat hij Congo had verworven als zijn persoonlijk eigendom, waarna de Europese grootmogendheden hem verplichtten om zijn bezit over te maken aan de Belgische natie. Verder bevat dit boek heel wat roddels, bijvoorbeeld over de dood van koningin Astrid, echtgenote van Leopold III, bij een tragisch auto-ongeval in Zwitserland. Achteraan volgen een register, eindnoten en een bibliografie. Een amusante maar weinig diepgravende geschiedenis, die wordt verteld in een barokke stijl. Met een fotokatern op glanzend papier. Manteau366 blz