Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Over mensen en machines
Christine Opdecam
Over mensen en machines
Op ontdekking in de wereld van de trein
€ 19,90 Oorspronkelijke prijs was: € 19,90.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789030371359.
Bindwijze:
pap
Taal:
NL
Uitgever:
La Caravelle
Auteur:
Christine Opdecam
Paginas:
90
Categorieën: Geschiedenis, Non-Fictie.
Op 5 mei 1835 reed er voor het eerst een trein in België en op het Europese vasteland. Deze catalogus, die voor Train World is gemaakt, vertelt het baanbrekende avontuur van de Belgische spoorwegen. François Schuiten heeft het verhaal op de prachtig gerestaureerde site van het station Schaarbeek vorm en beeld gegeven. Dit boek illustreert de passie van de mens voor de machines en myhische voorwerpen die in Train World bijeengebracht zijn.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Louis Gillieaux
Peking Hankow
In het kader van de 50ste verjaardag van de diplomatieke betrekkingen tussen België en de Volksrepubliek China organiseert het treinmuseum Train World van mei tot oktober 2021 een grote tentoonstelling. Het onderwerp: de verrassende geschiedenis van de bouw van de langste spoorlijn in China, tussen Peking en Hankou, door Belgen en Fransen. Om deze historische tentoonstelling een extra artistieke dimensie te geven, maken twee kunstenaars met naam en faam ? François Schuiten en Li Kunwu ? originele werken rond de aanleg van die spoorlijn. Deze publicatie verschijnt ter gelegenheid van de tentoonstelling en zal onuitgegeven documenten bevatten en originele tekeningen. Een waar referentiewerk over het onderwerp, met illustraties van twee grote illustratoren. De fabelachtige tekeningen van stadsbeelden en gebouwen van François Schuiten zijn alom bekend ? denk maar aan De Duistere Steden. Li Kunwu, een autodidactisch Chinees kunstenaar, kiest in zijn kunstwerken vaak voor inkt en schetst zo het leven in China, met veel aandacht voor authentieke details. Hij geeft aan zijn figuren een karikaturaal uiterlijk die zijn tekeningen nog meer laten spreken. Dargaudgeb - 240 blz
geschiedenis
Henk Steenhuis
Toujours l’amour
Aan de hand van bekende romans, dagboeken en historisch onderzoek schetst Henk Steenhuis een fascinerende geschiedenis van de liefde in Frankrijk en vertelt hij over romantische en kleurrijke levens vol passie, verleidingskunst, avontuurtjes en bedrog. In de liefde kunnen mensen maar beter hun verstand gebruiken; dat was in Frankrijk gedurende enkele eeuwen de heersende opvatting. Want wie verliefd was en zijn hart volgde, kwam er meestal bekaaid af. Hartstocht was een recept voor ongeluk. Een gearrangeerd huwelijk had de voorkeur: twee families werden met elkaar verbonden, waarbij alles draaide om status en financiële belangen. Gepassioneerde liefde moest buiten de deur worden gezocht, en zo ontstond als vanzelf een cultuur van leugens, intriges en avontuur. De kunst van het verleiden vierde hoogtij. Deze manier van leven heeft lang stand gehouden â ruwweg tot aan de Tweede Wereldoorlog â waarna de moderne tijd aanbrak en het romantische huwelijk alsnog ten tonele verscheen. Frankrijk-kenner Henk Steenhuis beschrijft deze fascinerende cultuurgeschiedenis van de opkomst van de bourgeoisie tot aan onze tijd, waarbij we meer te weten komen over het avontuurlijke liefdesleven van Benoîte Groult, generaal Pétain, Valérie Trierweiler, François Mitterrand, Anne Pingeot, Jacques Chirac, Carla Bruni, Dominique Strauss-Kahn en vele anderen. Meulenhoffpap - 432 blz
geschiedenis
Grete Weil
De weg naar de grens
Een sensationele literaire ontdekking: de eerste, niet eerder gepubliceerde roman van Grete Weil â een bijzondere literaire getuigenis, geschreven tijdens de oorlog. Duitsland, 1936. De Joodse Monika Merton, wier echtgenoot al is omgekomen in het concentratiekamp Dachau, is op de vlucht voor de Gestapo. Ze heeft haar woonplaats München verlaten en hoopt in Beieren de Oostenrijkse grens te kunnen oversteken. Onderweg ontmoet ze in de trein dichter Andreas von Cornides, die zich nauwelijks bewust is van het geweld en de misdrijven in Duitsland. Hij leeft, zo lijkt het, in een andere wereld. Ondanks zijn onwetendheid ontwikkelt Monika een zwak voor hem, en hij voor haar. Haar plan om te vluchten verzwijgt ze. Samen met Andreas verlaat Monika de trein in een afgelegen bergdorp, waar haar 'langlauftocht' moet beginnen. Maar door het slechte weer worden ze gedwongen om samen een paar dagen te verblijven in een berghut. Ver van de rest van de wereld onthult Monika aan Andreas haar ware beweegredenen en vertelt ze over haar leven in München en in het turbulente Berlijn van de vroege jaren dertig; over haar huwelijk met haar grote liefde, de reizen die ze maakte en haar werk op een school in Beieren, totdat de opkomst van de nazi's en het groeiende antisemitisme aan dat alles een einde maakten. Grete Weil schreef deze bijzondere roman in 1944-1945 op de zoldertrap van haar onderduikadres in Amsterdam. De weg naar de grens is een prachtig, aangrijpend verhaal over liefde in een gevaarlijke tijd, vervlochten met de vraag wat goede en foute keuzes zijn en welke grote gevolgen ze kunnen hebben. Meulenhoffgeb - 384 blz
geschiedenis
Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz


