Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Onkuisheid
René Bastiaanse
Onkuisheid
De Nederlandse biechtpraktijk 1900-1965
€ 22,95 Oorspronkelijke prijs was: € 22,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789066301504. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Wbooks Auteur: René Bastiaanse Paginas: 303 Categorie: Filosofie & religie.
Het is nog niet zo lang geleden dat een goede katholiek regelmatig in de biechtstoel te vinden was. Onkuisheid was toen de meest gebiechte zonde; zelfs de vroomste gelovige had immers wel eens last van ongeoorloofde wellust.
Gerelateerde producten
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
T.H.C.W. Oudemans
Europa, Europa
Het humane Europa dat gebaseerd is op de gelijkheid van alle mensen zou wel eens op zijn laatste benen kunnen lopen. Dat kan op uiteenlopende manieren gebeuren. Misschien gaat het ten onder aan massa-immigratie en economisch onheil. Maar er zijn ook andere mogelijkheden: bijvoorbeeld dat Europa enkel blijft bestaan als bureaucratische reuzenkraak. 'Europa, Europa' gaat wel over Europa, maar pas in tweede instantie over Europa als geografische of politieke eenheid dan wel verdeeldheid. Primair wordt gevraagd naar de semantiek, de grondwoorden die vandaag de dag de identiteit van Europa bepalen. Vandaar dat het niet politiek, niet politicologisch, maar filosofisch is. De Europese semantiek is die van het universeel humanisme. Dit gaat onder auto-destructieve spanningen gebukt. Deze worden niet beschreven of beoordeeld, laat staan veroordeeld. Het is de vraag welke vanzelfsprekendheden daarbij in het geding zijn. Die treden naar voren dankzij het darwinisme en de thermodynamica. Deze wetenschappen laten zien dat organisaties niet kunnen overleven wanneer zij hun eigen identiteit en territorium niet verdedigen tegen het vreemde en vijandige. De universele mensheid is een zichzelf ondermijnende fictie ? die de identiteit van Europa uitmaakt. Prometheuspap - 184 blz
filosofie & religie
Charles Vergeer
Het panterjong
De filosoof Charles Vergeer heeft reeds eerder een boek over het beeld van Jezus in het evangelie naar Marcus geschreven: 'Een nameloze, Jezus de Nazarener'. Dit boek is een nieuwe poging om op grond van een nauwkeurige lezing van dit evangelie meer klaarheid te krijgen over de vele vragen rond de persoon van de historische Jezus. Daarbij concentreert hij zich op de lijdensgeschiedenis, waarbij hij tot nieuwe inzichten komt. Volgens de auteur was Jezus als nazaat van koning David een troonpretendent en vormde als zodanig een gevaar. Het verraad dat Judas door Marcus wordt aangewreven, is volgens de auteur niet-historisch, maar een onderdeel van Marcus' poging de kerk van Jeruzalem in een ongunstig daglicht te stellen, zoals hij dat ook met het verhaal over Petrus' verloochening deed. Zo brengt de auteur meer inzichten naar voren die afwijken van de gangbare mening. Dat maakt zijn boek interessant, maar tegelijk is het moeilijk voor een belangstellende leek, omdat een basiskennis van het Grieks wordt verondersteld. Opvallend overigens dat de auteur nog steeds de vroegere rooms-katholieke weergave van bijbelse namen hanteertfilosofie & religie
Arnold Jacobs
Een jaar leven volgens de bijbel
Een jaar lang was Arnold Jacobs, een niet-orthodoxe jood, de vroomste man van Amerika. Hij gehoorzaamde de tien geboden: hij ging heen en vermenigvuldigde zich (hij kreeg een tweeling in dat jaar) en stond een tiende van zijn loon af aan de armen. Ook volgde hij geboden op die vaak genegeerd worden: geen kleren dragen van gemengde garens en het stenigen van overspeligen (dit deed hij met kiezelstenen). Hij bouwde tot groot verdriet van zijn vrouw een loofhut in hun woonkamer. Maar hij werd een beter mens: "Ik ben geen Gandhi geworden, maar ik heb beslist vooruitgang geboekt", aldus Jacobs. Kosmosing - 416 blz