Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Mens & maatschappij/Nederland door Chinese ogen
Garrie van Pinxteren
Nederland door Chinese ogen
Van groepstoerist tot internetjournalist
€ 24,99 € 9,90
Nederland is een voorloper binnen de langzame EU. Het is open, goed georganiseerd en gaat flexibeler om met de regels dan Duitsland. Nederland is een land waar studenten onafhankelijk kunnen denken en zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. De koning brengt zijn kinderen er zelf naar school, op de bakfiets. De koningin houdt van internetshoppen. Prostitutie is er legaal en o ja, je kunt je rijlessen in Nederland met seks betalen. Dat China internationaliseert, is ook bij ons steeds duidelijker te merken. Niet langer werken Chinezen hier vooral in de horeca, steeds vaker komen ze als welvarende en koopkrachtige studenten en toeristen naar Nederland of leven ze hier als expats, uitgezonden door kersverse Chinese multinationals. Voordat ze hier komen, kennen ze Nederland al uit de Chinese media. Het beeld dat daaruit oprijst, is voor ons deels herkenbaar, maar vaak ook verrassend anders dan wij zouden vermoeden. Voor ‘Nederland door Chinese ogen’ putten Van Pinxteren en Pieke uit nieuw onderzoek dat het Leiden Azië Centrum speciaal voor dit boek deed. Maar vooral laten ze Chinezen zelf aan het woord, met hun uiteenlopende verwachtingen en achtergronden.
Gerelateerde producten
mens & maatschappij

Alan Jacobs
De kunst van het denken
De meesten van ons willen liever niet denken. Want denken is problematisch. Denken kan ons dwingen buiten vertrouwde, comfortabele paden te treden en dat kan complicaties opleveren. Denken gaat bovendien langzaam, en dat is een probleem als wij door de manier waarop we informatie binnenkrijgen ? meestal online ? terechtkomen in een draaikolk van sociale media, gebekvecht en bubbels van eigen gelijk. Toch komen veel van de felste discussies over de politieke, sociale of religieuze kwesties die ons verdelen, niet voort uit het gegeven dat wij nu eenmaal onherroepelijk verdeeld zijn. Zij zijn het gevolg van het feit dat wij niet nadenken. In 'De kunst van het denken' analyseert Alan Jacobs de verschillende krachten die ons verhinderen te denken ? krachten die alleen maar zijn toegenomen in dit tijdperk van 'alternatieve feiten', nepnieuws en informatie-overload. Al doende haalt Jacobs allerlei mythen onderuit. We kunnen misschien niet zo goed denken als we graag willen geloven, maar we kunnen ons geestelijk leven wel degelijk beschermen tegen de hindernissen van het moderne leven. En als we gezamenlijk kunnen leren denken, kunnen we misschien ook leren samen te leven.mens & maatschappij

Robin van Wechem
Het antirimpelcomplex
Je bent wat je eet, luidt het bekende gezegde. Maar je bent zeker ook wat je smeert. Via onze huid dringt van alles ? crèmes, shampoos, make-up en andere middelen ? gedeeltelijk ons lichaam binnen. Toch zijn er niet veel mensen die weten wat er in hun dagelijkse portie cosmetica zit. En dat terwijl huidirritaties of allergische reacties juist vaak daarvan afkomstig zijn. Daar komt nog eens bij dat sommige cosmetica-ingrediënten in verband zijn gebracht met hormoon verstorende effecten en kanker. In de cosmetica-industrie gaan miljarden om. Hoe kan het dat fabrikanten ons producten verkopen die zijn gebaseerd op sprookjesverhalen die de eeuwige jeugd beloven, terwijl ze in werkelijkheid voornamelijk het natuurlijke evenwicht van de huid verstoren en het herstellend vermogen beschadigen? Hoe kan het dat we zo graag jong en mooi willen blijven dat we bereid zijn alles te geloven? 'Het antirimpelcomplex' gaat over de ware werking van cosmetica. Robin van Wechem deed jarenlang onderzoek en vertelt over de schoonheidscultuur die eist dat we steeds meer gebruiken en over de industrie die ons daar grif voor laat betalen. Van Wechem plaatst kanttekeningen bij de manier waarop de veiligheid van cosmeticaproducten wordt beoordeeld en kritiseert de macht van de industrie in dit proces. Maar vooral informeert ze ons over wat er echt in al die flessen en potjes in je badkamer zit, en daagt ons zo uit om betere keuzes te maken.filosofie & religie

Carl Cederström
Ons geluks ideaal
Carl Cederström onderzoekt in 'Ons geluksideaal' onze opvatting van geluk, die is geworteld in de vroeg twintigste-eeuwse Europese psychiatrie, de tegencultuur van de jaren zestig, en de huidige hedonistische consumentencultuur. Authenticiteit, genot en zelfontplooiing vormen het hart van dit geluksideaal ? en voor ons geluk zijn we zelf verantwoordelijk. Multinationals en reclamebureaus hebben zich meester gemaakt van deze ooit revolutionaire ideeën, en dringen ons levens op die steeds meer onbevredigend, onzeker en narcistisch zijn. Cederström laat zien dat er in ons tijdperk van schaarste en sociale verdeeldheid een nieuwe, radicale droom van geluk ontstaat. Tegenover het hedonisme en individualisme van de vorige generaties stelt hij een andere visie op het goede leven, gekenmerkt door een grotere betrokkenheid op de wereld. Als we ons laten leiden door liefde, vriendelijkheid en solidariteit, kunnen wij onszelf en onze maatschappij opnieuw uitvinden. 'Ons geluksideaal' is een kritiek op de huidige gelukscultuur en het hedonisme en individualisme dat ermee gepaard gaat.mens & maatschappij
