Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Filosofie/Nabijheid
Jan-Hendrik Bakker
Nabijheid
Filosofische essays over toenadering
€ 22,99 Oorspronkelijke prijs was: € 22,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Wat betekent familie nog voor de moderne mens? En waarom heeft de filosofie daaraan altijd zo weinig aandacht besteed en de literatuur juist wel? Is onze woonplaats een schuilplaats of juist een venster op de wijde wereld? Wie is onze naaste: de oorlogsvluchteling of onze dementerende buurman? Media en economie hebben de wereld klein gemaakt, maar voor velen van ons voelt ze tegelijk veel te groot aan. In deze tijd van globalisering en de reactie daarop van een grimmig nationalisme onderzoekt Jan-Hendrik Bakker de rol die de nabijheid kan spelen in de toenadering tot elkaar. Hij laat zien dat nabijheid geen gesloten ruimte is maar juist uitnodigt tot openheid en verbinding.
Gerelateerde producten
filosofie & religie

Marina Kuyper
Geïnspireerd door Krishnamurti
Jiddu Krishnamurti (1895-1986) kan worden gerekend tot een van de meest oorspronkelijke en radicale denkers van de 20e eeuw. Tot aan zijn dood reisde hij de wereld af om toespraken te houden met geen andere bedoeling dan mensen geheel en onvoorwaardelijk vrij te maken. Krishnamurti heeft op veel mensen een grote aantrekkingskracht. Nog steeds worden zijn boeken gelezen en zijn video-opnames bekeken. In de tijd dat hij nog leefde, waren zijn voordrachten altijd druk bezet. Tot op de dag van vandaag verdiepen mensen zich langdurig en intensief in het werk van Krishnamurti. Wat maakt dat deze fascinatie nog springlevend is en wat kunnen deze mensen vertellen over de inzichten die zij hierdoor hebben verkregen? Welke implicaties heeft deze benadering gehad voor hun dagelijks leven? Marina Kuyper voerde tien indringende gesprekken met mensen afkomstig uit verschillende landen. Het gaat om mensen met zeer verschillende achtergronden die al vele jaren intensief met het gedachtengoed van Krishnamurti bezig zijn, zoals een professionele voetballer, een psychotherapeut, een fysicus, een kok, een leraar en een schrijfster. Sommige van hen leefden jaren in de nabijheid van Krishnamurti. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze zeer openhartig en op een toegankelijke manier vertellen over wat Krishnamurti voor hen heeft betekend. Ieder van hen benadrukt weer een ander facet of een andere essentie. Dr. Marina Kuyper (1949) is voormalig huisarts en onderzoeker. Zij maakt deel uit van het dagelijks bestuur van de Stichting Krishnamurti Nederland en is redacteur van het bulletin 'In feite' van deze stichting. Synthesepap - 168 blz
filosofie & religie

René Hakvoort
Hoe economie religie werd
In 'Hoe economie religie werd' bespreekt René Hakvoort de werking van het kapitalisme, gezien door de bril van een cultureel antropoloog. We zien de werkelijkheid door het prisma van politieke economieën, die we als rationeel ervaren. Hij laat overtuigend zien dat ook onze 'moderne' samenlevingen worden gevormd door culturele aannames die voortkomen uit ideeën en ideologieën. Collectieve overtuigingen worden gevormd door de dagelijkse werkelijkheid die mensen ervaren. Als deze overtuigingen eenmaal in de hoofden van mensen zitten en het 'gezond verstand' bepalen, bepalen die op hun beurt weer hoe de werkelijkheid wordt vormgegeven. Hij laat zien dat deze collectieve overtuigingen niet alleen individuen overstijgen, politiek zijn en sociale controle uitoefenen, maar ook dat deze overtuigingen irrationeel, onlogisch en disfunctioneel kunnen zijn en de grote problemen van deze tijd veroorzaken. Met behulp van een groot aantal actuele voorbeelden maakt hij dat duidelijk, van de huizenmarkt tot de toeslagaffaire. In die zin is het geen simpele kritiek op het neoliberalisme, maar houdt het ons eerder een spiegel voor. Het laat zien hoe wijzelf de brandstof van het neoliberalisme zijn. Sander Ruyspap - 240 blz
filosofie & religie

Roberto Calasso
De hemelse jager
Ooit was de mens een weerloos dier, opgejaagd door andere dieren. Tot hij andere dieren na ging doen en zich wapende met vuistbijlen en pijlen: hij werd jager en begon zichzelf te zien als mens. Het was de eerste stap op weg naar de macht. In de meest uiteenlopende culturen, in tijd en ruimte ver van elkaar verwijderd, herkende de mens in de sterren, die hij elke nacht aan de hemel zag, zijn eigen verhalen, zijn angsten en zijn dromen, in de vorm van goden, demonen, monsters. In die verhalen speelt heel vaak de jager een hoofdrol, aan de hemel verbeeld door Orion, 'De hemelse jager', en zijn hond Sirius. Die mythen zijn nog steeds verweven met ons dagelijks leven. Calasso neemt ons mee van de Steentijd via Egypte, het oude Griekenland en de Turingmachine naar de kunstmatige intelligentie van onze tijd. Zo maakte hij verbanden zichtbaar die onze kijk op onze eigen tijd verhelderen. Wereldbibliotheekpap - 416 blz
filosofie & religie

Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz