Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam
Cees de Keijzer
Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam
4 - Rood
€ 18,95 Oorspronkelijke prijs was: € 18,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Uitverkocht
ISBN: 9789491354397.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
Coolegem Media
Auteur:
Cees de Keijzer
Auteur tussenvoegsel:
de
Paginas:
112
Categorieën: Geschiedenis, Regio.
Dit is het vierde deel over de Rotterdamse haven, met daarin de constatering dat het beter is geworden door ingerichte informatie op social media. In ‘Mooie schepen en banen’ wordt er op de boeiende aspecten gericht van de haven met de scheepvaart in al haar facetten.
Gerelateerde producten
geschiedenis
K. de Jong Ozn.
Gods eer zij ’t merk van al uw werk
'De Geschiedenis van het Friesch Dagblad' kan worden omschreven als de biografie van een krant (verschijnend sinds 1903). In dit tweede deel wordt de periode 1935-1971 behandeld: de tijd van de economische crisis van de jaren dertig en het leiderschap van Colijn, de Tweede Wereldoorlog en de onderduik van het Friesch Dagblad, het verlies van 'ons Indië', de Nieuw-Guinea kwestie en de grote maatschappelijke omwenteling van de jaren zestig. Het is de tijd waarin Hendrik Algra – antirevolutionair in hart en nieren, lid van de Eerste Kamer en schrijver van vele boeken – de markante hoofdredacteur van het Friesch Dagblad is en zijn stempel op de krant drukt. Net als het voorafgaande deel biedt Deel II een boeiend verhaal over een veranderende wereld, gezien door de ogen van Friese gereformeerden en antirevolutionairen. Bijzondere aandacht is er voor de gebeurtenissen in Friesland en de parlementaire geschiedenis van Nederland. K. de Jong Ozn. (Drachten 1926-Sneek 2011) studeerde Geschiedenis en Nederlands aan de Vrije Universiteit. Hij was achtereenvolgens leraar in Dokkum, rector in Goes en Amersfoort, staatssecretaris van onderwijs (kabinetten Den Uyl en Van Agt 1) en voorzitter van de Unie voor Christelijk Onderwijs. Hij was tien jaar columnist van Het Buitenhof en de Haagsche Courant en schreef lange tijd voor het Centraal Weekblad en het Friesch Dagblad over politiek, onderwijs en literatuur. Hij publiceerde een aantal dichtbundels, een bundel novellen alsook een boek over de geschiedenis van de Unie voor Christelijk Onderwijs (Een verhaal dat verder gaat, 1999). In 2003 verscheen het eerste deel van zijn geschiedenis van het Friesch Dagblad onder de titel Zij zullen het niet hebben. Bornmeergeb - 509 blz
geschiedenis
David Salomoni
Magellaan
In augustus 1519 verlaten vijf schepen met aan boord 237 mannen de haven van Sevilla. Ze maken deel uit van een expeditie die werd gefinancierd door de Spaanse keizer Karel v. Gezagvoerder is Ferdinand Magellaan, een Portugees. Het doel van de expeditie is aan te tonen dat de Molukken, belangrijk vanwege kostbare specerijen, tot Spanje behoorden. De missie zou drie jaar duren. Geteisterd door stormen, tegenslag, achterdocht, verraad, wreedheid, muiterij, honger en wanhoop bevaart de vloot zeeën die Europeanen nooit eerder hadden gezien. De bemanning komt in contact met onbekende volkeren en culturen, zoals de Patagoniërs van Vuureiland en de inwoners van Polynesië. Magellaan overleeft de reis niet. Slechts één van de vijf schepen komt in september 1522 aan in Spanje. Aan boord achttien uitgemergelde mannen. Een van hen was Antonio Pigafetta, een Italiaanse kroniekschrijver die gedurende de hele reis aantekeningen heeft gemaakt en wiens verhaal zich in de jaren daarna verspreidde over Europa. Athenaeumpap - 272 blz
geschiedenis
Jelmer Krom
De reizen van Willem de Wijs
Willem de Wijs (1696-1756) leidde een onwaarschijnlijk leven: deze Rotterdamse zeeman zeilde keer op keer voor de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) naar de Oost. Hij overleefde dat niet alleen, hij klom op tot de hoogste rangen aan boord. Willem werd één van de meest ervaren zeelieden van zijn tijd. Thuis ontworstelde hij zich aan de Rotterdamse achterbuurten. Maar in zijn huwelijken was tegenspoed nooit afwezig. Willem zeilde over de oceanen terwijl de Engelsen en de Fransen streden om de koloniale wereldmacht, de Verlichting zich ontplooide en de ontdekking van de wereld in volle gang was. De eerste helft van de achttiende eeuw was ongekend enerverend voor een Rotterdamse zeeman die het avontuur zocht. Jelmer Krom, werkzaam in journalistiek, cultuurhistorie en communicatie, raakt gefascineerd door Willem en de maritieme achttiende eeuw. Aan de hand van talrijke sporen in de archieven reconstrueert hij dit zeemansleven. Ad. Donkerpap - 200 blz
geschiedenis
Cor Scholten
Zeilrederij van Starckeborg van Straten
'Zeilrederij Van Starckenborg van Straten' is het product van langjarig bronnenonderzoek en levert andere inzichten op dan in gebruikelijke maritieme literatuur. Het is een reconstructie van een rederij in alle facetten over een periode van circa 36 jaar. Bijzonder is de unieke berekening van het rendement van alle 20 schepen met hun 166 reizen. Het geheel mag zeker als representatief worden beschouwd voor een grote zeilrederij in die tijd. De stoomvaart tekent zich tegen de horizon af. Er wordt eveneens aandacht besteed aan de opkomst van de Amsterdamse reders en scheepsbouwers in dezelfde periode met diverse kwantitatieve gegevens. Trends en de belangrijkste, leidinggevende personen worden belicht. Maar ook de gemiste kansen van de Amsterdamse reders om zich los te maken van de afhankelijkheid van de Nederlandsche Handelmaatschappij. Daarnaast wordt het scheepsleven van het fregatschip de Generaal List beschreven. Het kan worden gezien als een invulling van de maritieme geschiedenis van een grotendeels nog onbeschreven eerste helft van de negentiende eeuw. Walburg Persgeb - 352 blz


