Menu

Roger Lampaert

Ieper 1914-1918

Waar klaprozen bloeien

 34,90  9,90

ISBN: 9789058681485. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: De Krijger Auteur: Roger Lampaert Paginas: 255 Categorie: .

Gerelateerde producten

geschiedenis

Sacha Batthyany

En wat heeft dat met mij te maken

Sacha Batthyany is afkomstig uit een van de oudste en meest bekende adellijke families van Hongarije. Hijzelf is geboren en getogen in Zwitserland en had na zijn jeugd nauwelijks contact met de rest van zijn familie. Over het verleden daarvan wist hij daarom niet veel, tot hij op een schokkend krantenartikel stuit over zijn oudtante Margit. Gravin Margit Thyssen-Batthyany blijkt betrokken te zijn geweest bij een van de gruwelijkste misdaden die er aan het eind van de Tweede Wereldoorlog door de nazi's werden gepleegd. Enkel de feiten zijn bekend: een paar weken voor het einde van de oorlog gaf Margit een groot feest in het familiekasteel in het Oostenrijkse stadje Rechnitz. Rond middernacht verliet een aantal gasten het kasteel en vermoordde 180 joden die vlakbij op deportatie naar de kampen wachtten. Wat er die nacht precies is gebeurd bleef lange tijd onduidelijk. Sacha Battyany's zoektocht naar meer informatie voert hem naar het Hongarije van voor de oorlog, het Oostenrijk van erna, het Zwitserland van nu, een goelag in Siberië, de woonkamer van een vrouw die Auschwitz overleefde en in Zuid-Amerika haar oude dag doorbrengt - en zelfs naar de sofa van een pijprokende psychoanalyticus. Onderweg stuit hij op een geheim dat zijn kijk op de familie Batthyany en op zichzelf voorgoed zal veranderen. Recensie(s) Het begon allemaal met een krantenbericht. Journalist Sacha Batthyany (1973), correspondent in de Verenigde Staten voor onder andere de 'Süddeutsche Zeitung', kreeg in 2006 een artikel onder ogen waarin stond dat zijn tante Margit in maart 1945 betrokken was bij een massamoord op honderdtachtig joden. Een feestje in een stadje honderd kilometer ten zuiden van Wenen was uitgelopen op een bloedbad. Stomdronken zou Margit rond middernacht samen met een stel nazi's naakte mannen en vrouwen een voor een hebben neergeschoten. 'Gastvrouw van de hel' werd ze genoemd. Het laat Batthyany niet meer los. Wat gebeurde er die nacht en uit wat voor geslacht is hijzelf eigenlijk afkomstig? Dit boek is het verslag van zijn zoektocht die hem door vele landen voert. Het is een onderzoek naar een verborgen familiegeschiedenis, een persoonlijk relaas waarin Batthyany niet alleen veel van zijn voorouders - een befaamde adellijke Hongaarse familie - maar ook van zichzelf prijsgeeft.
 22,50  7,90
Verder lezen

geschiedenis

Florian Huber

Kind, beloof me dat je de kogel kiest

Op 30 april 1945 schoot Adolf Hitler zich in Berlijn een kogel door het hoofd. Op hetzelfde moment begaven zich tijdens het binnentrekken van het Rode Leger in het stadje Demmin honderden mensen naar rivieren en bossen om zich daar van het leven te beroven. Hele families werden weggevaagd, ouders doodden hun kinderen. Demmin is slechts één van de vele voorbeelden: in het hele land werden duizenden mensen bevangen door de zelfmoordepidemie. De massazelfmoorden van 1945 zijn een verdrongen hoofdstuk in de contemporaine geschiedenis. Vele tientallen jaren lang had niemand ook maar enige belangstelling voor het psychisch lijden van de achterblijvers en naaste verwanten. Huber belicht het verhaal van de gemoedsgesteldheid en gedachtewereld van de mensen in het Derde Rijk aan de hand van historische verslagen en onderzoek van hun geestesgesteldheid.

Recensie

Historicus Florian Huber behandelt een lang onderbelicht gebleven aspect van de ondergang van het Derde Rijk in 1945. Terwijl de Russische legers vanuit het oosten Duitsland binnenvielen, steden in brand werden geschoten, vrouwen werden verkracht en inwoners massaal op de vlucht sloegen, pleegden duizenden Duitsers zelfmoord. Het stadje Demmin (Voor-Pommeren) stond model voor deze zelfmoordepidemie. Daar kozen 700 tot 1000 inwoners uit radeloze angst de dood door cyanide, verdrinking, ophanging of de kogel. De auteur baseert zich op dagboeken, brieven, verslagen en herinneringen. Na de beschrijving van de drama's te Demmin schetst hij een beeld van hoe het elders eraan toeging. Hij geeft ook een uitvoerig exposé over de roes van de eerste zes jaren van het Hitlerbewind en beschrijft hoe de Tweede Wereldoorlog de aanhangers tot misdaden dwong. Met Duitslands ondergang in 1945 spatten de illusies over Hitlers missie uiteen. Wat restte (naast angst voor vergelding), waren leegte en langdurig zwijgen. Een goed leesbare studie die past in de trend van historici om het lijden van gewone Duitsers te belichten.
 19,99  7,90
Verder lezen

geschiedenis

Ewout van der Knaap

De verbeelding van nacht en nevel

'Nuit et Brouillard' (1955) van Alain Resnais was vanaf het begin direct een klassieke documentaire, die huivering veroorzaakte en menige discussie losmaakte, en dat tot op de dag van vandaag. Dat de publieke herinnering aan de holocaust in de meeste landen betrekkelijk laat op gang is gekomen, is bekend. Dat een Franse film al in de tweede helft van de jaren vijftig een beeld van de holocaust in onze herinnering heeft gegraveerd, wil deze precieze reconstructie aan het licht brengen. Van der Knaap onderzoekt niet alleen de verbeelding van de holocaust in beeld, tekst en muziek van Nuit et Brouillard, maar analyseert tegelijk het beeld dat oprijst uit de discussies die in Nederland en Duitsland ontstonden rond de productie en de vertoning van de film. De film is een effectieve menging van feitelijke beelden en poëtische tekst, een overtuigende combinatie van historische en retorische middelen. In Duitsland en Nederland ziet men niet dezelfde film -  de vertalingen van Paul Celan en Victor van Vriesland verschillen, maar het engagement van beide joodse schrijvers komt overeen. Nuit et Brouillard was, en vormt nog steeds een historische markering van het beeld dat ons van de holocaust is overgeleverd. Het onderzoek van Van der Knaap in 'De verbeelding van nacht en nevel' naar documentaire, beeldvorming en geschiedenis van 'nacht en nevel' scherpt het beeld van de herinnering. Recensie(s) De Franse regisseur Alain Resnais maakte in 1955 de documentaire 'Nuit et Brouillard' over de Duitse uitroeiingskampen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er bestaan drie versies van de film. Een met Franse, een met Duitse en een met Nederlandse commentaarstem. De auteur, die Duitse letterkunde doceert aan de Universiteit Utrecht, maakt in dit boek een grondige analyse van de film. Hij bespreekt eerst de achtergrond en de inhoud van de film en gaat vervolgens in op de reacties in Duitsland (waar 'Nacht und Nebel' op veel scholen verplicht werd vertoond) en in Nederland. Vervolgens behandelt hij de vertalingen van de oorspronkelijke tekst van Jean Cayrol, eerst de Duitse vertaling van Paul Celan, dan de Nederlandse vertaling van Victor van Vriesland. Deze laatste tekst is zelfs integraal opgenomen. Er worden veelvuldig niet-vertaalde citaten geplaatst in het Frans en in het Duits, taalkundige kennis is dus vereist. Deze studie heeft diverse invalshoeken en kan interessant zijn voor bijvoorbeeld filmwetenschappers, sociologen, historici, taalkundigen.
 24,75  7,90
Verder lezen