Het Groeningemuseum te Brugge is wereldberoemd om zijn collectie Vlaamse primitieven, maar het bezit ook een verrassende verzameling 19de- en vroeg 20ste-eeuwse kunst. Deze rijk geïllustreerde uitgave geeft een overzicht van de collectie uit Brugge en van de ontwikkeling van de moderne kunst in het België rond 1885-1960. Er zijn werken van alle belangrijke kunstenaars te zien.
Gerelateerde producten
kunst
In the Picture
De rol en status van de kunstenaar verandert sterk in de 19de eeuw, als de academische traditie plaatsmaakt voor artistieke autonomie. De mens achter het kunstwerk wordt belangrijker en het kunstenaarsportret wordt een zeer populair genre. De kunstenaar wil zich tonen aan het publiek, als mens en als schilder en is tegelijkertijd zijn eigen oefenmateriaal. Vertrekpunt van de uitgave is Vincent van Goghs Zelfportret met verbonden oor uit 1889. Een iconisch zelfportret dat enerzijds een intiem beeld geeft van zijn emotionele toestand en anderzijds een krachtig statement is van zijn kunstenaarschap. De overige circa 65 opgenomen werken, van onder andere Gustave Courbet, Egon Schiele en James Ensor naast vele vrouwelijke kunstenaars als Thérèse Schwartze, Helene Schjerfbeck en Charley Toorop, geven een veelzijdig beeld van het kunstenaarsportret. Thema's die aan bod komen zijn imagovorming, intimiteit, het kunstenaarsatelier en de lijdende kunstenaar. Tevens wordt aandacht besteed aan de verbeelding van Van Gogh in de 20ste-eeuwse kunst en de vele films over zijn leven en werk, een verbeelding die gebaseerd is op zijn beroemde zelfportretten. Wieteke van Zeil, bekend van de Volkskrant-column Oog voor detail, opent het boek met een essay over de verborgen boodschappen in een portret. Thothpap - 224 blz
kunst
For Real
For Real' toont met van 35 kunstenaars het beste, meest fascinerende en onverwachte van de Britse figuratieve kunst uit de jaren '20 en '30. Lange tijd nam men aan dat de Britse figuratieve kunst uit die jaren immuun was voor internationale invloeden. Voortbouwend op inheemse tradities, zou die vooral conventioneel zijn. Maar klopt deze visie wel? For Real zaagt aan de poten van de mythe van de 'splendid isolation'. Met een zorgvuldige selectie van tientallen werken is prachtig te zien dat er sprake is van verwantschap met het internationale neorealisme. En ja, deze kunst is soms ook onmiskenbaar Brits. Elegante stiff-upper-lip portretten, naïeve working-class taferelen, roerloze landschappen en stadsgezichten, vervreemdende stillevens maar ook expressieve, intense werken. Dit brede en zeer diverse spectrum schetst een nieuw beeld van de artistieke ontwikkelingen in de Britse kunst gedurende de roaring twenties en dirty thirties. Maak kennis met vergeten society grootheden zoals Meredith Frampton en Gerald Leslie Brockhurst of war painter Christopher Nevinson en odd one out Stanley Spencer. Ook blijken er opvallend veel vrouwelijke kunstenaars op hoog niveau actief te zijn geweest, onder wie Dod Procter, Hilda Carline, Winifred Knights en de zusters Zinkeisen. Lecturispap - 144 blz
kunst
Natuur als atelier
'De natuur als atelier - Het Franse landschap van Corot tot Cézanne' toont de voor de moderne kunst cruciale ontwikkeling van het 19de-eeuwse landschap aan de hand van beroemde schilderijen van kunstenaars als Géricault, Corot, Courbet, Monet, Pissarro, Cézanne, Puvis de Chavannes en Gustave Doré. In 'De natuur als atelier' komen verschillende opvattingen aan de orde: het geïdealiseerde landschap uit de tragedie van Poussin, het landschap als de spiegel van de ziel uit de romantiek, het realistische landschap, het schilderen in de vrije natuur van de School van Barbizon en de fascinatie voor het licht in het werk van de impressionisten. Al deze kunstwerken zijn afkomstig uit de rijke verzameling van Petit Palais, Musée des Beaux Arts de la Ville de Paris. WaandersING - 192 blz
kunst
Chiara Nepi
Botanische kunst
Dit prachtig geïllustreerde boek is een onmisbare introductie in de wereld van de botanische kunst. Dit prachtig geïllustreerde boek is een voorbeeldige introductie in de wereld van de botanische kunst. Het biedt een podium aan de wetenschappers en kunstenaars die door eeuwen heen hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de kennis op het gebied van planten en bloemen. Ze hebben ze beschreven en afgebeeld, vaak ongelofelijk waarheidsgetrouw en wetenschappelijk accuraat. Planten en bloemen zijn altijd een inspiratiebron geweest voor kunstenaars. Die inspiratie ging samen met een wetenschappelijke interesse die leidde tot een symbiose tussen plantkunde en kunst die verbluffende meesterwerken opleverde. Al observerend laten de kunstenaars ons kennismaken met de rijkdom van de flora overal ter wereld, van veel voorkomende soorten tot de meest bijzondere die alleen in verre uithoeken worden aangetroffen. Met werk van o.a. Leonhart Fuchs (1501-1566), John Tradescant (1570-1638), Maria Sibylla Merian (1647-1717), Elizabeth Blackwell (1707-1758), Pierre-Joseph Redouté (1759-1840), Giorgio Gallesio (1772-1839) en Walter Hood Fitch (1817-1892). Lecturisgeb - 208 blz


