Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Kunst/Fotografie/Modern perspectives
Modern perspectives
Foto en film Amsterdam 1920-1940
€ 29,95 Oorspronkelijke prijs was: € 29,95.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789068687897.
Bindwijze:
geb
Taal:
NL
Uitgever:
THOTH
Paginas:
240
Categorieën: Fotografie, Kunst.
?Het boek Modern Perspectives: Foto en Film Amsterdam 1920-1940 van Anneke van Veen is een rijk geïllustreerde catalogus die de avant-garde fotografie en film in Amsterdam tijdens het interbellum belicht. Het toont hoe kunstenaars als Emmy Andriesse, Eva Besnyö en Joris Ivens de stad vastlegden met vernieuwende technieken zoals close-ups, dubbele belichtingen en montages, kenmerkend voor de Nieuwe Fotografie. Het boek verscheen ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in het Stadsarchief Amsterdam en vormt het sluitstuk van een drieluik over de Amsterdamse fotografiegeschiedenis .?
Gerelateerde producten
kunst

Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture
Brancusi, Rosso en Man Ray zijn alle drie niet alleen beslissend geweest voor de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst, maar bovendien maakten zij in hun werk op vernieuwende wijze gebruik van fotografie. De kunstenaars zetten de fotografie niet zozeer in om hun werk te registreren, maar als een middel om duidelijk te maken hoe toeschouwers hun sculpturen moesten zien en interpreteren. Ze gebruikten de – voor die tijd – experimentele mogelijkheden van het medium, zoals overbelichting, vernieuwende camerastandpunten en het vervagen van voor- of achtergrond. 'Brancusi Rosso Man Ray – Framing Sculpture' bevat beschrijvingen van alle tentoongestelde werken en essays over de drie kunstenaars door de conservatoren van de tentoonstelling. Verder bevat het essays door de specialisten Roxana Marcoci, senior conservator fotografie van het Museum of Modern Art te New York en Nina Schallenberg, conservator collectie van het Wilhelm Hack Museum te Ludwigshafen. Museum Boijmans van Beuningenpap - 224 blz
kunst

Fernand Léger
Fernand Léger, een gepassioneerd getuige van een bijzonder boeiend tijdperk, is een van de bekendste moderne kunstenaars. Hij was heel productief, in alles geïnteresseerd en een groot reiziger. Zijn hele carrière lang was hij op diverse gebieden actief: poëzie, film, circus, dans, architectuur en stedenbouw. Hij streefde ernaar tegelijk moderne en volkse werken te maken en was het toonbeeld van de kunstenaar die zich voor de maatschappelijke vooruitgang inzette. Ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van het Centre Pompidou stelt deze uitzonderlijke tentoonstelling en de bijbehorende catalogus 'Fernand Léger' alle facetten van deze 20e-eeuwse grootmeester vanuit een originele invalshoek voor. Hét nieuwe referentiewerk over een van de grootste kunstenaars van de 20e eeuw. Een tentoonstelling voor het grote publiek die op een ruime mediabelangstelling zal kunnen rekenen. Mercatorfondsgeb - 304 blz
kunst

Flip Bool
Erich Salomon – Emigrant in Holland, photos 1933-1940 & Peter Hunter – Emigrant in London, photos 1935-1940
See for English below- De legendarische Dr. Erich Salomon staat bekend als de grondlegger van de moderne parlementaire fotografie; in Engeland werd in 1928 de term candid photography geïntroduceerd naar aanleiding van Salomons foto's. Zijn zoon Peter Hunter, een minder beroemd maar even begenadigd fotograaf, stelde zijn leven in dienst van het verzamelen, conserveren en bekendmaken van het oeuvre van zijn vader, die in 1944 zo tragisch werd vermoord. 'Erich Salomon, emigrant in Holland, foto's 1933-1940 / Peter Hunter, emigrant in London, foto's 1935-1940' verteld het levensverhaal van beide fotografen, maar ook foto's laat zien die getuigen van het wereldgebeuren aan de vooravond van een der meest ijzingwekkende episoden uit de geschiedenis.- The legendary Dr. Erich Salomon is known as the founder of modern parliamentary photography; In England, the term candid photography was introduced in 1928 in response to Salomon's photos. His son Peter Hunter, a less famous but equally gifted photographer, dedicated his life to collecting, preserving and publicizing the oeuvre of his father, who was so tragically murdered in 1944. 'Erich Salomon, emigrant in Holland, photos 1933-1940 / Peter Hunter, emigrant in London, photos 1935-1940' tells the life story of both photographers, but also shows photos that testify to world events the eve of one of the most chilling episodes in history. Focus Publishing B.V.geb - 176 blz
kunst

Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal. In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens. Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders. Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz