Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Lifestyle/Mindfulness voor kleuters
Inez van Goor
Mindfulness voor kleuters
Praktische oefeningen en lessen voor in de klas
€ 16,95 Oorspronkelijke prijs was: € 16,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
De maatschappij waarin we leven wordt steeds drukker. Dit heeft zijn weerslag op kinderen. Ze zijn onrustig en kunnen zich op school vaak moeilijk concentreren. Ook in de kleuterklas is dit merkbaar. Kleuterjuf Inez van Goor bedacht een manier om mindfulness in de kleuterklas te integreren om meer rust in de klas te krijgen. Voor het onderwijstijdschrift Praxisbulletin stelde ze lessen samen die zijn afgestemd op de leerbehoefte van kleuters en het kleuterprogramma. Zo wordt er onder andere ingespeeld op de rijke fantasie en verbeeldingskracht van kleuters, en op het in kleutergroepen nog altijd populaire werken met thema’s. Met behulp van ademoefeningen, zintuiglijke oefeningen, yoga en natuurwandelingen leren kleuters het contact met hun stille kern te hervinden, om zo tot meer rust en concentratie te komen. In ‘Mindfulness voor kleuters’ zijn alle lessen die Inez voor het Praxisbulletin schreef gebundeld en uitgebreid, zodat zoveel mogelijk kleuterleerkrachten en kleuters kunnen profiteren van de effecten van mindfulness.
Gerelateerde producten
non-fictie

Trees van Hennik
Mindfulness voor kinderen
Mindfulness betekent iets met aandacht doen. Dat brengt rust en ontspanning. In onze snelle maatschappij krijgen kinderen, maar ook volwassenen, het steeds drukker. Onze aandacht gaat alle kanten op, je concentreren wordt steeds moeilijker. Dat geeft op zijn beurt weer onrust en ongemak. Mindfulness voor kinderen leert kinderen aandacht te geven aan zichzelf en aan alle dingen die om hen heen gebeuren. Mindfulness voor kinderen leert kinderen hun gevoelens waar te nemen, te voelen, begrijpen en een betere concentratie op te bouwen. Kinderen kunnen elk moment mindful zijn: tijdens het eten, sporten, spreken, spelen en huiswerk maken. Met de oefeningen in dit boek leren kinderen en ouders hoe ze aandacht kunnen ontwikkelen zodat ze zich rustiger gaan voelen in hoofd en lijf. De oefeningen zijn ook zeer geschikt voor kinderen die behoefte hebben aan meer zelfvertrouwen, ze leren dat ze helemaal de moeite waard zijn zoals ze zijn. De mindfulness-oefeningen zijn geschikt voor kinderen van 6-12 jaar. Ze variëren van 1 tot 10 minuten. Kinderen en ouders kunnen de oefeningen eerst samen doen en ze daarna gemakkelijk in het dagelijks leven inpassen, zowel thuis als op school. Asokapap - 77 blz
mens & maatschappij

Eugénie Smits van Waesberghe
Zwartboek adoptie
Zwartboek adoptie in Nederland in de 20e eeuw De invoering van de Adoptiewet in 1956 zorgde ervoor dat adoptie wettelijk onder de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid viel. Een grote vraag naar baby's in Nederland door veelal kinderloze echtparen was het gevolg. Ongehuwde vrouwen stonden, vaak onder informele dwang, na de bevalling hun baby af. Dat gebeurde meestal in zogeheten doorgangshuizen waar zwangere meisjes en vrouwen verbleven en waaraan de overheid destijds financieel bijdroeg. Naar schatting zijn tussen 1956 en 1984 rond de 15.000 tot 25.000 baby's op deze manier afgestaan. Dit zorgde toen al voor veel leed, maar het werd decennia later nog veel pijnlijker toen geadopteerden op zoek gingen naar hun onbekende biologische moeders en vaders. Persoonsgegevens van geboorte- en adoptiefamilies blijken in geheime dossiers opgeslagen, zijn niet ter inzage of indertijd (moedwillig) verdwenen in opdracht van adoptieouders of zijn van hogerhand vernietigd. In 'Zwartboek adoptie' vertellen geadopteerden over hun persoonlijke adoptieverhaal en de levenslange impact ervan. Evenals moeders die vaak onvrijwillig en onwetend ooit een baby afstonden aan andere Nederlandse echtparen. Ze durven nu eindelijk hun verhaal te doen. Afstandsmoeders, afstandsvaders, geadopteerden en ook niet geadopteerde kinderen en familieleden komen uitgebreid aan het woord. Ook deskundigen die in hun werk in aanraking kwamen met adoptie als medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming, therapeuten en jeugdhulpverleners, historici en hoogleraren in religiegeschiedenis en sociale demografische geschiedenis, een kinderrechter en een kindertehuisdirecteur vertrouwen hun ervaringen over de adopties toe aan dit zwartboek. Allen tekenen zo met elkaar de inktzwarte rand om de Nederlandse adoptiegeschiedenis. We kunnen het niet veranderen, maar het gaat erom dat we het erkennen en van de fouten leren. De schrijfster van Zwartboek adoptie is Eugénie Smits van Waesberghe (1965). Zij is journalistiek onderzoeker, psychosociaal therapeut en coach. Zelf is Eugénie ook geboren in een doorgangshuis, onder dwang bij haar moeder weggenomen en ter adoptie in een pleeggezin geplaatst. De afgelopen vijf jaar stuitte Eugénie, mede door haar eigen zoektocht naar informatie over haar biologische moeder en vader, op gesloten deuren. 'Veel is onbekend, over veel wordt gezwegen en weinig is mogelijk om duidelijkheid te krijgen,' aldus Eugénie. Tijdens haar zoektocht kwam zij in contact met vele lotgenoten, wier verhalen, zoektochten, adoptieverleden en adoptieleed zij in dit boek heeft opgetekend. Eugénie studeerde aan de faculteit Sociale Wetenschappen en de Rechtenfaculteit van de Rijksuniversiteit Utrecht (Nederlands recht). Ze is getrouwd, heeft twee kinderen en werkt onder meer als psychosociaal therapeut en coach. Deskundige is Eugénie op het gebied van risicotaxatie, casusregie en het opstellen van veiligheidsplannen in complexe gezinssystemen en op het terrein van afstand, adoptie en hechting. Als deskundige en belangenbehartiger is Eugénie sinds 2018 lid van de ministeriële werkgroep Binnenlandse afstand en adoptie. Deze werkgroep heeft de totstandkoming van het landelijke onderzoek naar de binnenlandse afstand en adoptie en de oprichting van het landelijk meldpunt in 2019 voorbereid. NAUpap - 340 blz
non-fictie

Trees van Hennik
Mindfulness voor scholen
'Mindfulness voor scholen' beschrijft korte effectieve mindfulness-oefeningen voor leraren en leerlingen in het basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs. Mindfulness is leven in aandacht, vriendelijk, in het moment zelf en niet oordelend. Mindfulness raakt direct ons mens-zijn. Het is ons natuurlijk vermogen aandacht te hebben bij wat we doen, denken en voelen op het moment zelf zonder er gelijk op te reageren. Het gaat over het accepteren van alles wat er is en een wakkere houding aannemen in het hier en nu. Leraren en kinderen ervaren in onze snel veranderende maatschappij meer stress en ongemak. Zij raken overvoerd met prikkels en hoge verwachtingen door de toenemende stroom informatie. Veel leerlingen ervaren stress door pesten, gevoelens van isolatie, onzekerheid en faalangst. Inbouwen van rustmomenten om in balans te blijven gaat niet vanzelf en integratie van mindfulness helpt daar zeker bij. Mindfulness wordt al op diverse scholen in binnen- en buitenland aangeboden in het kader van stresspreventie: het biedt concrete vaardigheden concentratie te verbeteren en stress te voorkomen. De oefeningen variëren van 1 tot 10 minuten. Asokapap - 125 blz
mens & maatschappij

Karl Mannheim
Het generatieprobleem
Het gemak waarmee we over generaties praten, illustreert dat het een bruikbaar begrip is om maatschappelijke verschijnselen te duiden. Bij nadere beschouwing blijkt echter dat het in het dagelijks gebruik vooral aantrekkelijk is als we het losjes hanteren. Generaties kunnen tegenover elkaar staan, jonge generaties kunnen een maatschappij vernieuwen, en thuis kunnen we een generatiekloof ervaren. Karl Mannheim zag scherp hoe deze losse begripsopvatting verwarring veroorzaakte. In zijn essay Das Problem der Generationen (1927-'28) werkte hij daarom een nauwkeurig, gedifferentieerd generatiebegrip uit. In dezelfde tijd geboren zijn zegt op zich nog niet zoveel, aldus Mannheim. Pas als jongeren ook dezelfde culturele invloeden ondergaan, kan de ontwikkeling tot een maatschappelijke actieve 'generatieeenheid' werkelijk haar beslag krijgen. Voor dat laatste is het echter ook nodig dat bestaande culturele vormen door een versnelde maatschappelijke ontwikkeling zijn ontworteld. Anders gezegd: jongeren kunnen pas dan een eigen rol op het maatschappelijke toneel krijgen. Mannheims generatiebegrip heeft in de loop van de tijd vele auteurs en onderzoekers geïnspireerd, zowel in de geschiedwetenschap als in de sociale wetenschappen. Met de eerste Nederlandse vertaling, van de hand van Hans Driessen, kunnen nu alle generaties uit de eerste hand kennis nemen van zijn rijke gedachtegoed. Karl Mannheim (1893-1947) was een Hongaars-Duitse socioloog, die de grondlegger is van de kennissociologie. De oorspronkelijke versie van Het generatieprobleem voltooide hij in 1928. Over de vertaler: Hans Driessen is vertaler van onder andere Duitse filosofie. Eerder verschenen van hem vertalingen van Nietzsche, Sloterdijk en Schopenhauer. In 2012 verscheen van zijn hand een nieuwe vertaling van Thomas Manns De Toverberg en voor uitgeverij Vantilt vertaalde hij Wetenschap als beroep en Politiek als beroep van Max Weber. Van Tiltpap - 78 blz