Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Biografieën/Mevrouw Hemingway
Naomi Wood
Mevrouw Hemingway
€ 19,99 Oorspronkelijke prijs was: € 19,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
ISBN: 9789021457963. Bindwijze: pap Taal: NL Uitgever: Querido Auteur: Naomi Wood Paginas: 272 Categorieën: Biografieën, Non-Fictie.
Antibes, juni 1926. Ernest Hemingway en zijn vrouw Hadley brengen de zomer door met zwemmen, bridgen en borrelen. Op uitnodiging van Hadley voegt haar beste vriendin Fife zich bij hen. Fife is ook Ernests minnares. Hadley is de eerste mevrouw Hemingway, maar zij noch Fife zal de laatste zijn. Terwijl Hemingways literaire carrière een hoge vlucht neemt, leren vier vrouwen wat het betekent om de beroemdste schrijver van hun generatie lief te hebben. Elke mevrouw Hemingway dacht dat het liefde voor altijd was. Elke mevrouw Hemingway had het mis.
Gerelateerde producten
muziek
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2016/06/9789075879407-247x365.jpg)
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
mens & maatschappij
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2023/05/9789044645644-247x391.jpg)
Marianne Joëls
Baanbreeksters
Welke vrouwen bereiken als eerste de top van hun beroepsgroep? Zijn het vrouwen die met een zilveren lepel in de mond geboren zijn, die alles in het werk stellen om 'De eerste' te worden? Vrouwen met een carrière die maar één richting kent, namelijk vooruit en omhoog? Het tegendeel blijkt waar. Aan de hand van gevoelvolle portretten op basis van uitvoerige gesprekken met twaalf 'eerste vrouwen' analyseert Marianne Joëls de overeenkomsten in hun omgeving, loopbaan en karakter. Ze vertellen over belangrijke momenten in hun leven: hun jeugd, hun keuzes voor een vervolgopleiding, de rol van toeval of juist planning in hun loopbaan, de mensen die hen steunden of tot voorbeeld dienden; en hun positie als vrouwelijke wegbereider. Het zijn vrouwen uit de politiek en overheid, uit de wetenschap, uit de wereld van religie, kunst en sport, en vrouwen uit het bedrijfsleven. Opvallend is dat ze niet meer kansen hebben gekregen dan een ander, maar wel van elke halve kans een heel succes hebben weten te maken. Het is een verhaal van doorzetten, optimisme, steun en geloof in een goede afloop. Prometheuspap - 288 blz
non-fictie
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2024/05/9789046829271.jpg)
Will Smith
WILL
?WILL? door Will Smith en Mark Manson is een moedig en inspirerend boek over een van de grootste wereldsterren van deze tijd. ?WILL? gaat over uiterlijk succes, innerlijk geluk en verbinding met anderen. En over een van de meest spectaculaire rollercoasters ooit door de wereld van muziek en film. Will Smiths transformatie van een angstig kind in een huis vol spanning in West Philadelphia tot een van de grootste rappers van zijn tijd én een van de grootste filmsterren in de geschiedenis van Hollywood - met een reeks kaskrakers op zijn naam die waarschijnlijk nooit zal worden overtroffen - is een episch succes waarover WILL op een ongelooflijk meeslepende manier vertelt. Maar dat is maar de helft van het verhaal. Will Smith dacht dat hij het voor elkaar had, en met reden: niet alleen zijn eigen succes was ongeëvenaard, zijn hele gezin stond aan de top van de entertainmentwereld. Maar zijn vrouw en kinderen zagen dat anders. Zij moesten fulltime meedraaien in zijn show, zonder dat ze daar zelf voor hadden gekozen. Het bleek dat Will Smith nog veel meer moest leren dan hij had gedacht. Nieuw Amsterdampap - 432 blz
non-fictie
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2024/03/9789044524741-247x379.jpg)
Femke van Wiggen
Olga
Olga de Haas was in de jaren zestig de absolute ster van Het Nationale Ballet. Niet eerder stond een Nederlandse danseres met zo veel bravoure op het podium. Ze was magisch en wist met haar inlevingsvermogen heel Nederland naar het theater te krijgen. Ze had een gouden toekomst voor zich, maar terwijl haar carrière een vlucht nam liep ze vast in haar privéleven. De Amsterdamse ontwikkelde een serieus eetprobleem, zocht liefde bij de verkeerde mannen en dook het nachtleven in om de druk die ze ervoer te verdrinken. Het Nationale Ballet had achter de schermen andere problemen en kon de tragische aftakeling van haar ooit zo briljante soliste niet voorkomen. Olga de Haas danste in de jaren zeventig steeds minder en stierf een week voor haar vierendertigste verjaardag, nog altijd hopend op een comeback. Haar collega's had ze jaren niet gezien. 'Olga' vertelt het verhaal van een groot danseres en geeft een onthullend beeld van de beginjaren van Het Nationale Ballet, waarin succes een schaduwzijde kende. De Geuspap - 317 blz