Guns N’ Roses is altijd een band geweest waar de tijd geen vat op had. In de brave jaren tachtig, toen ze begonnen, verdomden die freaks van de Sunset Strip met hun fuck-‘m-all-houding het meteen al om het volgens de regeltjes te doen. In een tijd waarin de rockmuziek meer iets was geworden voor ideale schoonzoons en -dochters, waren zij een band die regelrecht uit de van bloed en coke vergeven gouden eeuw van de rock afkomstig leek te zijn.
Gerelateerde producten
kunst

Mark van Schaick
Why go
De grungebeweging stond nog in de kinderschoenen toen Pearl Jam-zanger Eddie Vedder zijn eerste telefoongesprekken voerde met journalisten in Europa. Na de release van de single Alive en debuutalbum Ten ging het keihard met de band. Nog voor de eerste keer dat Pearl Jam in Nederland zou optreden, reisde Mark van Schaick als verslaggever van 'Oor' naar Seattle voor een ontmoeting met Eddie Vedder. Dankzij dit vroege contact kreeg Mark de band de daaropvolgende jaren nog een handvol keren te spreken, zij het binnen steeds strakkere kaders. De gesprekken tonen het bijzondere groeiproces van de band. Andere bands uit Seattle stegen tot grote hoogten maar doofden ook weer uit. Pearl Jam raakte echter stevig verankerd in de muziek business en groeide uit tot een van de vaste waarden van de Amerikaanse rockmuziek. Mark sprak met Eddie Vedder en andere leden van Pearl Jam, met Chris Cornell en de rest van Soundgarden, met Layne Staley van Alice in Chains en met een aantal mensen om deze bands heen. Samen schetsen de verhalen een beeld van de kleine, hechte muziekscene waar Seattle in de jaren negentig wereldberoemd om werd. Qpap - 415 blz
geschiedenis

Frank Bennett Fiske
The Standing Rock Portraits
For English see below- Meer dan honderd jaar geleden begon fotograaf Frank Bennett Fiske (1883-1952) met het fotograferen van leden van de Standing Rock Sioux in zijn studio in Fort Yates, North Dakota. Hij was 16 jaar oud toen hij de studio overnam van S.T. Fansler. De mannen en vrouwen die Fiske fotografeerde waren zijn vrienden en buren, indianen die al meer dan twintig jaar in dit reservaat woonden. Fiske heeft daar bijna zijn hele leven gewoond. De getoonde beelden zijn gemaakt met een grote studiocamera op glasplaatnegatieven en zijn verbluffend qua helderheid en compositie en zijn zelden in het openbaar gezien.De in Dakota geboren fotograaf en grafisch ontwerper Murray Lemley heeft een selectie van Fiske's werk samengesteld zodat de wereld deze kan zien.- More than a hundred years ago, photographer Frank Bennett Fiske (1883-1952) began photographing members of the Standing Rock Sioux in his studio at Fort Yates, North Dakota. He was 16 years old when he took over the studio from S.T. Fansler. The men and women Fiske photographed were his friends and neighbors, Native Americans who had lived on this reservation for more than 20 years. Fiske lived there nearly all his life. Made with a large studio camera on glass plate negatives, the resulting images are stunning in their clarity and composition, and have rarely been seen in public. Dakota native, photographer and graphic designer Murray Lemley has curated a selection of Fiske's work for the world to see. Engelstalig boek Terrageb - 112 blz
kunst

De wereld van George Minne & Maurice Maeterlinck
Maeterlinck, afkomstig uit de Gentse katholieke bourgeoisie, was al bij zijn debuut in 1889 gebombardeerd tot literaire revelatie: de onwezenlijke sfeer van zijn gedichten zette zijn stempel op de schrijvers, muzikanten, theatermakers, en beeldende kunstenaars van zijn tijd. Ook het Gentse Museum voor Schone Kunsten richt in het najaar de schijnwerpers op Maeterlinck, maar laat de beeldhouwer George Minne, zijn stadsgenoot, even zeer in de aandacht delen. Minnes sculpturen waren voor Klimt, Kokoschka en Schiele een uiterst belangrijke bron van inspiratie. Ook Maeterlinck herkende in hem 'de grote dichter van het grote leed' en vroeg hem regelmatig om zijn boeken te illustreren. Minne en Maeterlinck hadden een sterke band: zo zeer deelden ze dezelfde gedachten dat Minne soms twijfelde of een idee van hem dan wel van Maeterlinck kwam. De wereld van George Minne en Maurice Maeterlinck volgt het duo van het jaar van hun eerste kennismaking – rond 1886 – en eindigt midden jaren 1890, toen zij Gent verlieten voor Brussel en Parijs. ‘De wereld van George Minne en Maurice Maeterlinck’ schept een levendig beeld van het Gentse artistieke milieu van het einde van de 19de eeuw, waarin opmerkelijke figuren als Grégoire le Roy, Georges Rodenbach en Charles Van de Woestijne, Fernand Knopff en Leon Spilliaert figureren. Mercatorfondsgeb - 224 blz
geschiedenis

Eveline Koolhaas-Grosfeld
Tussen politiek en publiek
Politieke tekenaars zijn opiniemakers, net als de schrijvende pers. Het nieuws 'knedend' tot satire beïnvloeden zij de politieke opvattingen van het publiek. Beelden - direct als zij zijn - zijn vaak effectiever dan teksten, zo blijkt. Tekenaars geven, kortom, mede vorm aan het openbare politieke debat. In dit boek zijn ruim tachtig (spot)prenten uit de jaren 1880-1919 bijeengebracht. De auteurs laten hiermee op een nieuwe manier de relatie tussen politiek en publiek zien. Het was een tijd van grote veranderingen in de Nederlandse politiek. Nieuwe groeperingen als de confessionelen en socialisten sloegen een bres in het liberale bolwerk en brachten het buitenparlementaire politieke debat op gang. En terwijl op straat de roep om algemeen kiesrecht steeds luider klonk, werd binnen het parlement fel gedebatteerd over de onafwendbare grondwetsherziening. Al dit rumoer is te volgen op de afbeeldingen in dit boek. Omdat het publiek gedurende deze periode steeds meer betrokken raakte bij de politiek werd het voor parlementariërs belangrijk gekend te worden. Prenten waren hiervoor het medium bij uitstek, ook als zij de spot met je dreven. Want wie niet in beeld komt, bestaat niet. Eveline Koolhaas-Grosfeld is kunsthistoricus en werkzaam als zelfstandig onderzoeker en beeldredacteur. Schreef over de achttiende- en negentiende-eeuwse prentkunst in onder meer haar proefschrift 'De ontdekking van de Nederlander in boeken en prenten rond 1800' (Zutphen 2010) en het tijdschrift De Moderne Tijd. Marij Leenders is universitair docent en onderzoeker politieke en religie geschiedenis bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Recente publicatie over politieke beeldcultuur samen met Andreas Biefang (red.): Erich Salomon & het ideale Parlement. Fotograaf in Berlijn en Den Haag, 1928-1940 (Amsterdam 2014). Schriptumpap - 136 blz