Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Biografieën/Kunstgeschiedenis
Dit is geen gewone autobiografie. Wessel Reinink, jurist en kunsthistoricus, was niet alleen hoogleraar architectuurgeschiedenis, maar droeg ook verantwoordelijkheid voor het behoud van het grootste historische landgoed in het Groene Hart: Landgoed Linschoten. Terwijl een beeld geschetst wordt van het reilen en zeilen in de universitaire wereld en in die van de actieve zorg voor natuur, landbouw en monumenten, ligt de nadruk op de binnenkant van de persoon van de schrijver vanaf zijn vroegste jaren. Door de originele vorm waarin Reinink zijn levensverhaal vertelt en zijn openhartigheid krijgt u een ongewoon diepgaande indruk van de psychologische wording van iemand die in de twintigste eeuw is opgegroeid. Een markant tijdsbeeld en een bijzondere inkijk in de ontwikkeling van een persoon.
Gerelateerde producten
geschiedenis

De natuur als bondgenoot
Wat heeft de uitvinding van het prikkeldraad te maken met de natuur? Wie kwam in Nederland op het idee om 'monumenten' van de natuur te behouden? Op deze en andere vragen geeft De natuur als bondgenoot een antwoord. Het boek beschrijft de toenemende aandacht en zorg voor natuur en landschap, vanaf het midden van de negentiende eeuw tot heden. De natuur als bondgenoot bestaat uit een kroniek met allerlei opmerkelijke wetenswaardigheden en een aantal essays over personen en zaken die betrekking hebben op ?het erfgoed van Heimans en Thijsse?.geschiedenis

Jo Tollebeek
Een slapeloos doordenken van alle dingen
Onze omgang met de geschiedenis berust niet op een goed geordend geheel van heldere en rationele opvattingen. Hij steunt op een wirwar van beelden en van herinneringen, die voortdurend voortwoekeren. Wij hechten ons aan voorwerpen die het verleden in zijn bruutheid laten ervaren, als een 'echte' (zij het voorbije) werkelijkheid. Maar wij kennen ook de ontnuchtering: al deze voorwerpen blijken zo vaak kopieën en vervalsingen te zijn. Zo is het ook met de uiteenlopende praktijken waarin onze omgang met het verleden vorm krijgt. Zij worden beheerst door ongrijpbare passies en politieke ficties. Over het verleden schrijven wij in vele varianten. De begrippen die wij daarbij gebruiken, verduidelijken de geschiedenis, maar zij leiden ons ook binnen in een labyrint dat ons geen uitweg biedt. En als wij het verleden willen laten herrijzen, in monumenten of optochten, reconstrueren wij het op een eclectische wijze. In 'Een slapeloos doordenken van alle dingen' gaat het om de manier waarop de adel zichzelf een verleden schept, om de stormachtige familie die de historici vormen, om de lessen in de vaderlandse geschiedenis die de jonge Wilhelmina kreeg, om de droom van de Renaissance die geschiedschrijvers als Michelet, Burckhardt en Huizinga koesterden, en om nog veel meer. Telkens weer blijkt dat de geschiedenis chaos in het hoofd is ? een rammelend geheugen, dat niet redeneert, maar associeert.geschiedenis

Vensterscholen
De over het algemeen zorgwekkende situatie in het lager onderwijs, is in de gemeente Groningen voortvarend aangepakt. Door een toegenomen complexiteit op het gebied van opvoeding, vorming en scholing, voldoet de 'gewone' school in veel gevallen niet meer. Om hieraan het hoofd te bieden is er in Groningen een nieuw concept gelanceerd en een bijpassende organisatie opgezet. Met het concept van de Vensterschool, een multifunctionele school gekoppeld aan voorzieningen en instellingen op het gebeid van cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en sport, wordt geprobeerd de oorzaak van sociaal culturele achterstanden bij kinderen op te lossen. Naast beleidsmakers en onderwijzers zijn met name ouders, hulpverleners en buurtbewoners nauw bij het hele hervormingsproces betrokken. Gerenommeerde architectenbureaus zijn ingeschakeld om ontwerpen voor de nieuwbouw van de eerste vier Vensterscholen te leveren.In deze publicatie worden de resultaten uitgebreid in beeld gebracht en wordt uit de doeken gedaan waaruit nu concreet de vernieuwing van de Vensterschool bestaat in vergelijking met de 'gewone' schoot. Daarbij wordt ingegaan op de historische en actuele stedenbouwkundigé situatie, de conceptvorming, het proces met de vele 'opdrachtgevers' en de financiële randvoorwaarden. De uiteenlopende architectonische visies op schaal, kleur en sfeer worden toegelicht, evenals de gebruiks- en beheersaspecten van de nieuwe gebouwen. Men is er in Groningen in geslaagd om, in samenspraak met alle betrokkenen, een waardevolle oplossing te vinden voor het urgente schoolvraagstuk, die zeker tot voorbeeld kan dienen voor de aanpak in andere steden
Pap - 108 Pag. - NAi Uitgevers
geschiedenis
