Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Kintsukuroi
Tomas Navarro
Kintsukuroi
Accepteer je imperfecties en word een gelukkiger mens
€ 20,99 € 7,90
ISBN: 9789401608039.
Bindwijze:
ing
Taal:
NL
Uitgever:
Xander
Auteur:
Tomas Navarro
Paginas:
333
Categorie: Non-Fictie.
Wat heb jij gedaan met dat kopje of bordje dat je uit je handen liet vallen en in kleine stukjes uiteen zag spatten? Schoorvoetend weggegooid? Doe dat niet! Lijm de stukken aan elkaar met gouden lijm volgens de Japanse kintsukuroimethode. De scheuren maken de vaas juist uniek, net als bij mensen. In Kintsukuroi maakt Tomas Navarro je wegwijsin het principe van kintsukuroi, de kunst van het lijmen met goud. Of het nu gaat om een gebroken schaal of een teleurgestelde ziel, het principe is hetzelfde. Leer de schoonheid van het onvolmaakte te omarmen en je te verzoenen met imperfecties. Aan de hand van tal van voorbeelden maakt de schrijver je wegwijs in zowel theorie als praktijk.
Gerelateerde producten
non-fictie
Hilda Jeninga
Identiek en toch uniek
?Als jij buikpijn hebt, voelt de ander dat dan ook?? Die vraag krijgen identieke tweelingen nogal eens te horen. Er hangt nou eenmaal iets magisch, iets mythisch om tweelingen heen. Ze zien er hetzelfde uit, bewegen hetzelfde, praten hetzelfde en hebben vaak dezelfde voorkeuren. Maar ze zijn niet hetzelfde. En daar wringt 'm nogal eens de schoen. Hoe is het om steeds vergeleken te worden? Wat doet het met je zelfbeeld als je een identieke tweelingbroer of -zus rond hebt lopen, of juist mist? Hoe ontwikkel je je eigen identiteit? Op die vragen geven eeneiige tweelingen in 'Identiek en toch uniek' antwoord. Ze vertellen over de leuke én lastige kanten van tweeling zijn. Over de uitdaging om als autonome volwassene te leven nadat je als tweeling bent opgegroeid. Hun verhalen raken: ze gaan over verbondenheid en liefde voor elkaar, over rivaliteit en teleurstelling, kwetsbaarheid en compassie. Het gaat voorbij de clichés over tweelingen. Het is bedoeld voor tweelingen, voor mensen die met tweelingen omgaan en voor iedereen die wil weten hoe tweelingen hun eigen ik ontwikkelen. Als de interviews één ding duidelijk maken, dan is het dat tweelingen graag als twee verschillende individuen gezien willen worden. Dat helpt hen bij het vinden van een eigen identiteit. Want één en één is niet één, maar toch echt twee. Donkerpap - 144 blz
muziek
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek. In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval. Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf. Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van Otterloo Over de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
non-fictie
Erik Elgersma
Concurreren op kennis
Erik Elgersma legt in 'Concurreren op kennis' uit waarom er vaak wordt geroepen: 'Data zijn het nieuwe goud' en waarom slechts enkele bedrijven weten dat goud daadwerkelijk te delven. Want hoe zorg je ervoor dat je de relevante data op het juiste moment tot je beschikking hebt? Hoe vertaal je data naar bruikbare kennis en die kennis weer naar betere beslissingen? In de praktijk blijkt werken met data nog niet zo eenvoudig. In 'Concurreren op kennis' zet Erik Elgersma, expert op het gebied van strategische data-analyse, uiteen hoe je data succesvol inzet om de strategie én tactiek van je bedrijf te verrijken en je concurrenten steeds weer een stap voor te blijven. Elgersma introduceert methoden uit de wereld van inlichtingendiensten en maakt die toepasbaar voor het bedrijfsleven. Aan de hand van 'Concurreren op kennis' leer je structureel de juiste onderzoeksvragen te stellen, een indrukwekkende database op te bouwen, data op waarde te schatten en het belang van timing nooit uit het oog te verliezen. Zo kun je altijd de slimste beslissingen nemen en laat je je bedrijf winnen door de opgebouwde kennisvoorsprong. Business Contactpap - 256 blz
non-fictie
Vic van de Reijt
Elsschot
Willem Elsschot werd bekend als schrijver maar was vóór alles de reclameman Alfons De Ridder. Zijn zakelijke correspondentie overtreft in omvang vele malen zijn literaire brievenproductie. Romans als 'Lijmen', 'Het Been', 'Kaas' en 'Het Tankschip' geven een inkijk in het zakenmilieu waarin de schrijver zijn leven lang vertoefd heeft. In hoeverre heeft dat zakenleven de schrijver beïnvloed? Vic van de Reijt kreeg toegang tot het zakelijke archief van Alfons De Ridder, dat bewaard was gebleven in een vochtige Antwerpse kelder. De ontdekkingen die hij daarin deed vormen het hart van de eerste biografie die recht doet aan de schrijver én de zakenman. En dan blijkt dat de zachtmoedige Frans Laarmans het in de praktijk vaak tegen de harde mijnheer Boorman moest afleggen; Elsschots literaire werk kan worden gezien als een vorm van boetedoening voor zijn zakelijk handelen. Met zijn biografie brengt Van de Reijt een hommage aan een auteur die stilistische beknoptheid hoog in zijn vaandel had staan. Daarnaast schetst hij een geschiedenis van een periode waarin de emancipatie van Vlaanderen haar beslag kreeg, want ook daarin speelde 'De Ridder â Elsschot' een belangrijke rol. Athenaeumgeb - 414 blz